Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3480 ggr
[Chamisia]
1

Börja rida igen, efter många år...

Går det?
Nu är jag 22 år, och jag slutade väl rida när jag var omkring 14, kanske? Då hade jag ridit sedan jag var ungefär 6 år gammal. Och jag har nog saknat det nästan varje dag sedan jag slutade.

Det finns en ridskola väldigt nära mig, men jag tror att dom mest har ponnyer… Men jag kollade på hemsidan, och där står det att dom har "för seniorer" med (jisses vad gammalt det låter!). Men alla där har väl ridit  regelbundet länge, så då kan jag ju inte börja där heller…

Åh, hjälp mig med lite tips hur man kan göra, tack. :)

Zadeira
0

Många ridskolor har grupper för vuxna, allt från nybörjare till såna som ridit länge, eller såna som har ridit för många år sedan men vill ta upp ridningen igen. Ring och prata med ridskolan! Hör vad de har att säga. Kanske har de en grupp som kan passa dig?

Vi har en ridskola i stan med bara ponnyer, och de har vuxengrupper på alla nivåer. Givetvis måste man vara liten nog att rida ponny, men utöver det finns inga krav alls. Man hamnar i en grupp som är anpassad efter sin egen nivå. Alla seniorer har inte ridit flera år bara för att de är äldre. Många börjar rida på "äldre" dagar. (Dvs efter tonåren).

Lorita
0

Det finns masor med vuxna som börjar rida och aldrig har ridit förut. En på mitt jobb började rida när hans dotter börjad rida, för att prova på hur det var.

Jag är helt övertygad om att det finns alla nivåer i vuxengrupper också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

Hör av dig till ridskolan och fråga. Dom vet bäst vad dom har för lösningar och hjälper gärna till att hitta en grupp som kan passa för dig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kimpa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Va kul! Det klart du ska börja rida igen!

Som övriga sagt; hör med ridskolan. Har du ridit så pass mycket tidigare så kommer du nog bara känna dig lite ringrostig i början, men ganska snart börja komma ihåg saker och ting med en ridlärares hjälp.

Ta bara min morbror. Han började rida på ridskola som 60-åring. Han har aldrig suttit på en häst tidigare!
Så så gammal är du inteFlört

Zabbio
0

Bara att testa! Och är inte den ridskolan bra för dig finns det säkert andra, eller folk som behöver medryttare (som vi till vår nordsvensk som hade funkat utmärkt som ''börja om'' häst.. hoppas på den person som hörde av sig för några dagar sedan)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tusen
0

Jag red mycket i min ungdom, ända tills jag blev 21, faktiskt. Slutade när jag började läsa och återupptog ridningen vid 34 års ålder då mina barn började rida på ridskola. Jag började i en vuxengrupp men där var det väldigt många nybörjare vilket gjorde att jag snabbt blev bäst i gruppen. Som tur var hade de ytterligare en grupp vuxna på ridskolan. Där gick de som var lite bättre. Så jag fick byta grupp och där red jag säkert i 3 års tid innan jag återigen skaffade en egen häst.

Så problemet (ansre jag) är inte att man är ovan, det fixar man lätt till, utan att man kan så mycket mer än nybörjarna. Risk finns då att det blir tråkigt.