Unghäst, vintervila.
Hej. Jag har en unghäst. halvlod/new forrest på 4,½ år. Jag köpte honom den 1 Junli och då hade han vilat i 6 veckor. Jag började rida igång honom och ridit typ 3 dagar i veckan under sommaren/hösten pga av skolan, och jag har tagit det rellativt lugnt. Sen i vintras när jullovet började 20/12 så satte jag igång på allvar och började rida ordentligt 5 dagar i veckan, lite hårdare och nu undrar jag om jag ska låta han få sin vintervila nu i 3-4 veckor, elelr ska jag fortsätta rida till i sommar då han ska få sommarvila? Vad tycker ni?

Absolut fortsätta rida men lägg in dagar då ni har markövningar/longering/tömkörning/socialträning/Nh Men fortsatt stärkande skritt och något träningspass i veckan absolut.
Vi brukar när vi släpper på betet låta våra unghästar få någon vecka här och var att växa på.
-En unghäst i dinhästs ålder växer ju fortfarande så växtvärk kan förekomma och då tror många att det är slyngelåldern som satt in men protesteringar i arbete osv har vid flera olika undersökningar med bla värmekamera visat sig vara ömhet då är det ett tecken att hästen kan behöva välbehövlig vila att återhämta sig på eller rent av att träningen g¨ått för fort och ni behöver backa ett par steg i utbildningen.
-Lycka till!
Mvh Linda

jag brukar ha vila 2 veckor vinter, 2 veckor sommar. har hästen inte gått så mycket dessutom så e de bara att hålla igång….
Visserligen har jag en gammal häst (22 år i maj ) men jag brukar låta henne få sommar vila ca: 4veckor då det är som varmast, annars rider vi henne 5 - 6 dag/veckan, och hon är alltid lika pigg och glad.

En längre vila är inte bra. Kan lätt stelna till då om det är en gammal häst. Svårt att få upp musklerna efter det.
Men ang unghästar och även gamla hästar. Dom mår bra av att ridas varannnan dag. I stället för varje dag i 5 dagar och sedan stå några dagar.
Inga problem med sommar vila på min pålla ialla fall , har nu ägt henne i 6 år och gjort så här ialla år och alldrig haft några problem med detta, tappa muskler vill nog mera till här tror jag, hon har gått som ridskole häst sen 3åring så muskler och vilja finns det gott om, ser hellre sommar vila än vinter vila på henne just pga stelhet vilket blir värre när det är kallt än varmt, precis som hos oss människor, rids hon inte dagligen så blir hon som skjuten ur en kanon och mina medryttare orkar inte hålla tillbaka henne,hon trivs också mycket bra med att gå istort sett dagligen och har inte haft några skador på henne sen 5 år tillbaka.
Han kommer att bestämma när han behöver vila! Du märker troligtvis när det har blivit lite för mycket för honom och DÅ behöver han vila några veckor. Sen om det är vinter, höst, sommar eller vår kvittar. Man MÅSTE inte vila på vintern/sommaren bara för att man "ska". Det är bättre man lär sig lyssna till sin häst och när den börjar visa att den är trött, antingen i huvudet eller kroppen, ja, då lägger man in en vila.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Tycker nog inte att man ska "vänta" på att hästen visar att den behöver vila. Utan ta dig några dagar i veckan och låte hästen vila. Finns inga hästar som mår dåligt av att få vila några dagar. Om dom inte är extremt arbetsvilliga förstås.
Sedan beror det ju också på hur länge du rider och hur hårt du rider hästen varje gång du rider. 
Glömde skriva: jag låter inte mina hästar få någon vila i flera veckor. Varken på sommaren eller vintern. Utan låter dom få vila emellanåt året om några dagar i veckan.
gejsa; Nu var det den längre vilan jag pratade om. Givetvis förutsätter jag att hästen inte tränas 7 dagar/veckan, utan får vilodagar i veckan.

Trådskaparen skrev också att hästen bara reds 5 dagar per vecka så regelbunden "kortvila" finns ju redan. Den längre vilan tycker att man ska ta är den behövs och inte när en viss årstid infinner sig…
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Ja, jag läste vad du skrev och vad trådskaparen skrev. Och jag tyckte att det lät bra med att rida ca 5 dagar i veckan på en unghäst. Ev lite mindre tex en dag till vila. Alltså rida bara 4 dagar i veckan. En häst som rids in sakta som man inte har bråttom på, håller ju bra mycket längre.
Kan missuppfattas så som du skrev. Att man märker att hästen behöver vila. En del kanske då rider och väntar på att det ska ske. Och så långt tycker jag inte att det ska behöva gå.
Sedan skrev jag ju så som du skrev att man inte behövde någon långvila. Eftersom dom får vila året om några dagar i veckan. Jag gör inte så med någon häst utan rider året om. Tycker inte att det behövs någon längre vila när man bara skogsrider och motionsrider på ridbanan. Skillnad om man är elitryttare och tävlingsinriktad.
När vi tex tävlade i ponnytrav så fick ponnyn vila ca 2 v vintertid eftersom vi tävlade sommartid.