Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1381 ggr
Zaphix
0

Vita sömmar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har köpt ett träns med vita sömmar på, började fundera på hur man ska smörja det för att sömmarna ska förbli vita.

Nån som har nåt tips?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Kalendula
0

Kanske kan du använda en transparant inspörjning som vapenfett, eller viking som man kan använda till diverse läder o skinn.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Klasselover
0

Jag har ett liknande, smort mitt med ekols produkter (sadeltvål + läderbalsam) och det har inte missfärgats, haft det i lite mer än ett år :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Elshira
0

Så länge du smörjer med ofärgad olja/fett så tror jag inte det finns så mycket mer du kan göra. Att "inte komma åt sömmarna" är ju en omöjlighet :P

De kommer ju inte att förbli kritvita, men tränsen som jag har som är många år har fortfarande ljusa sömmar i.af :)

Här är ekols tvål + olja, samt Fiebing Aussie Leather Conditioner (vit burk med gul etikett, finns på typ granngården)

Innan det använde vi Ko-Cao-Line som hållt våra stübbensadlar fina i 30 år i.af (det tidigare nämnda har jag bara haft något år), men det är lite svårare att få tag på numera (och det är rosa, fast har iofs aldrig märkt att sömmarna blivit rosa mer än precis vid smörjning, själva lädret blir inte rosa i.af :P)

Hakuna matata!

Zaphix
0

Tack så mycket för svaren, då behöver jag inte oroa mig alltså. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Linnea
0

#3 Ko-Cao-Line fick jag rådet att använda till mitt mycket ljusa träns med vita sömmar. Det använde jag inte många gånger då stora delar av tränset blev rosa. Det försvann sen jag bytte till ofärgat balsam.

Skynda långsamt så går det fortare.

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad säger ni om stubben fett och tvål ?

Fungerar de på sömar ??

vilken erfarenhet har ni av de på just vita sömar.

Nu har jag ett träns med vita sömar men de är ej använt men smort . En sålänge har de fungerat men sen tror jag de är skiten som kommer förstöra sömarna !!

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Linnea
0

Man bör inte smörja särskilt ofta, däremot ska man var noga med att hålla grejerna rena. En bra sadeltvål alltså. Sen föredrar jag balsam framför olja men det är min personliga åsikt. Vill man vara miljövänlig sska man inte heller använda fossila oljor utan vegetabiliska (eller animaliska om man hittar men vet inte hur bra dom är). Många läderoljor som säljs är fossila.

Skynda långsamt så går det fortare.