Respekt och hur göra?
Borde hamna även på NH iFokus men tror jag får snabbare respons här. Tänkte fråga ang min medryttar häst. Nordsvenskt sto på 20 år, vet inte hur hon gått och tränats innan. Vill ha tips och hur ni tänker ang. detta. BERED ER PÅ LÅNGT INLÄGG, HOPPAS NI ORKAR LÄSA ÄNDÅ!
1. När man hämtar henne i hagen så står hon bara stilla, verkar inte särskilt glad eller uppmärksam - inte ett stort problem men ändå? Innan de första veckorna jag började rida/sköta henne brukade hon möta mig i skritt. Men ej längre, inget har dock förändrats förutom naturliga förändringar som alltid sker, att hon bytt hage, det finns bete nu som inte fanns då och att det är en till tjej som rider henne osv?
2. Efter man ridit blir hon oftast på dåligt humör och ska nafsas om man ska få henne att röra sig om hon inte vill det osv? Ofta tvärfryser hon om hon inte vill gå nån stans och ända sättet att få henne att gå framåt är att ev. leda henne nåt steg åt sidan eller göra en volt. När man släppt henne i hagen går hon ibland bort från mig direkt och "ser sur ut". Och ibland går det inte att få fast henne en halvtimme senare om man gjort något med henne strax innan och sedan släppt henne i hagen. Vill ha henne utan grimma i hagen men går inte då det inte går att få fast henne - åtminstånde inte nu när hon har en stor hage med massa bete.
3. Om jag går och stannar så stannar hon ej utan fortsätter, en gång ställde jag mig framför henne och hon fortsätte kliva över mig utan att stanna.
Tror nog det var det jag ville fåfram iallafall.. Försöker träna men går dåligt då jag inte riktigt förstår hur alla gånger jag ska göra, vill försöka börja bygga en relation men vet inte hur. Självklart det här med att bara va med henne osv men resten? Många saker verkar inte funka på henne heller. Jag får röra henne överallt på kroppen med t.ex spö (som hon förr var livrädd för) osv nu iallafall och hon går väl någolunda på att backa/flytta sig med hand (dock ej på avstånd, då gör hon ingenting iprincip oavsett vad det gäller.)
Har ej paddock etc som går att träna på så kan tyvärr inte ha henne lös förutom i hagen men då den är stor och full med gräs bryr hon sig inte ett smack om mig. Sen vet jag liksom redan före (vilket kan förstöra också) att det inte skulle gå att träna sidleds lekar osv lös för att hon bara skulle gå ifrån mig. Kanske stanna om jag har en hink med godis ev. Låter fånigt men känns ibland som om hon inte gillar mig? Jag är ofta den som rider lite hårdare/kräver mer av henne än vad de andra som rider gör (då de ej har så stor riderfarenhet), kan det vara därför hon ser mig som "Boven"? Låter skitfånigt men vet inte hur jag ska få ut det på ett bra sett. Självklart är ju inte det ända jag gör rider utan även jag ger henne mat, borstar/myser osv.
Just nu känns det som om det mesta går neråt med denna häst och som om det inte är nån mening att jag fortsätter vara där och rida/sköta om henne då det nu även är ägarnas dotter som rider och sköter om henne. Blir nästan som om vi får slåss om henne gällande att båda vill rida henne osv ibland samtidigt (alltså vi är ju "vänner" och ingen är osams och nu turas vi väl om ganska bra men ja ni förstår.) Blir därav att hon rids och arbetar rätt hårt eftersom båda arbetar henne. Hon går inte hårt på att hon hoppas mycket/högt eller rids i svår dressyr men kan hända ibland att jag rider 1½ h och ganska mycket galopp, och glömmer meddela att jag gjort det och då rider hon samma dag 1½h till, förstår ni? Känns därav som om det är mer min egen skull jag gör detta för nu och som om att hästen bara mår dålig av att jag också håller på med henne? Har dock ingen annan häst och sköta om/rida och vill inte börja på ridskola igen.
Innan var det liksom jag som skötte henne och red henne mer "själv", hon var mer "min". Den här känslan som uppkommer när man endast tidigare gått på ridskola ni vet? Skoj att ha/köpa egna saker till hästen. Men när det sedan kommer en till som köper saker som hon istället ska ha och liksom så mycket ändras? Självklart tycker jag hon har all rätt att rida när hon vill osv eftersom det är hennes föräldrars häst (och därmed egentligen hennes.) Menar inte annat :)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Att hon inte kommer i hagen beror väl antagligen till stor del på att hon står på bete nu, hon har något att göra och tycker det är trevligare i hagen nu.
Umgås med hästen är mitt tips, sitt i hagen och bara finns till en halvtimma varje dag ett par dagar. Inga krav, bara finns till. Läs en bok eller nåt.
Då kommer hästen inte bara förknippa dig med arbete, utan du blir iaf lite mer en flockmedlem.
Men jag tror det har mycket med din inställning att göra, du är rädd att hon inte ska tycka om dig och agerar som att hon inte gör det. Du kanske blir osäker eller stel runt henne, eller nåt annat.. Men tänker man att hästen inte tycker om en, då blir man mindre kärleksfull och positiv till den. Så ändra ditt tankesätt, tänk att hon såklart tycker om dig och se till så att du är rolig att umgås med.
Min häst kommer oftast inte i hagen när jag visslar nu (han står på bete och det är en lång uppförsbacke till grinden, han är rätt lat också.. När han står i en plan hage, även om det är bete eller inte kommer han när jag visslar.) och det gör direkt att jag tror att han inte gillar mig och granskar kritiskt allt jag gjort med honom dagen innan. Jag borde istället inse att det kan beror på omständigheterna runt omkring, att mat lockar mer än att gå upp för en lång och brant backe..
Men då agerar jag som om han inte gillar mig och blir osäker, och när jag tänker så blir han otrevlig och jag tror ännu mindre att han gillar mig. Negativ spiral alltså. Jag brukar bryta den genom att se till attg ha roligt med hästen och se hur roligt han tycker det är att vara med mig. När jag sett att han vill vara med mig, att han har roligt med mig, då tror jag han gillar mig igen. och tror jag det är han trevlig..