Kan inte galoppera på volt
Jag har ett litet problem med min medryttarhäst. När jag rider på ridbana brukar hon sköta sig fint, och det går lätt att galoppera på raksträckor. Men när jag försöker få henne att galoppera på volt vill hon inte alls, trots att jag gör en likadan fattning som jag brukar. Hon springer bara på fortare men vill inte galoppera. Jag har försökt ta ner henne till normal trav igen flera gånger, men inget verkar fungera. När jag väl får henne att galoppera springer hon bara in mot mitten av volten hur mycket jag än försöker styra ut henne på voltspåret. Jag förstår inte riktigt varför det är så svårt.
Kanske ska testa att jobba in henne på en volt? Galoppera på som du brukar när det går bra och hon är lugn. Sedan jobbar du ridbanan mindre och mindre, asså sneddar mer och mer i hörnen, Hänger du med? Tills du till slut får en stor mitt volt. Det kommer ju säkert inte gå på en gång, men kanske kan vara värt att testa? =)
Du kommer fixa det :D
Charlotta-B
Hur är det med hennes muskler? Orkar hon bära sig i galopp på volten, eller är det helt enkelt så att hon har för dåligt med muskler och därför inte orkar hålla galoppen? De flesta hästar som inte "kan" galoppera på volt är för att de är för dåligt musklade, och helt enkelt springer i fortare och fortare trav pga att det är för jobbigt för dem att bära sig i galopp på volt.
Hur stor volt rider du henne på? Hur är din egen vikt fördelad när du rider på volten? Känn efter om du kanske sitter lite snett eller ger otydliga signaler när du rider på volten. Det är lätt att man flyttar vikten omedvetet när man rider på böjt spår, och på så vis går hon in mot mitten eller bryter av galoppen för att signalerna blir otydliga för henne.
Jag rider på en vanlig 20-metersvolt. Jag har funderat på det med musklerna, igår lyckades jag henne att galoppera lite grann på volt, efter ett bra tag.
Det funkar bra att arbeta henne i trav på volten eller ? :)
"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts Intertwined with love The magic of us"
xoxo
maja awesome,
Javisst, trav går alldeles utmärkt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror också att hon inte orkar hålla galoppen på böjt spår. Jag skulle börja med att sakta samla ihop hästen mer och mer på fyrkanten. När hästen orkar bära sig samlat på rakt spår så är det lättare att sen gå ner i en mindre samlad form på volten.
Sen glöm inte yttersidan. Yttertygeln är förhållande och ska verka som ett stöd på yttersidan. Sen rider du med inneskänkeln för att få ut henne på spåret.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Okej, tack för alla svar! =D
Jag har samma problem med min b-ponny. Eller nästan.
Min b-ponny vill göra en mindre volt och vill inte ta ut svängarna :/
Det är ungefär så Saga gör. Hur mycket jag än trycker med innerskänkeln och håller på ytter går hon bara inåt. Och galopperar inte.
precis så gör jag med! Och då saktar han bara ner till trav istället. :/