Hur sitta ned i galopp?
har ett problem - jag kan inte sitta ned i galoppen. Finns det några tips ni kan ge mig?
Eftersom jag inte kan sitta ner i galoppen så kan jag inte heller få ut honom i en stor volt t.ex, jag kan inte använda skänklarna på rätt sätt.
Hjälp mig!
Rid utan stigbyglar då blir du så illa tvungen att sitta ner :)
#1 Jo jag kan det utan stigbyglar.. glömde tillägga att det endast inte funkar med stigbyglar :P
Aha ;) Ett par kg betong i rumpan? Haha nej men rid för en tränare den borde kunna hjälpa dig. Annars kan det ha med sånna saker som att sadeln inte passar dig osv…
Det kan vara så att sadeln inte passar mig. Jag rider en b-ponny och sadeln är runt 15 (trorjag). den sitter dåligt på hästen också dessutom så jag rider oftast barbacka så han ska slippa få skav eller få ont. Vi letar efter en bra dressyrsadel för tillfället så jag hoppas att det blir bättre sedan. :) För jag vill ju såklart kunna sitta ordentligt i galoppen med sadel och stigbyglar!
Finns de några övningar eller liknande som jag kan öva på?
Då kommer det nog bli mycket bättre får vi hoppas. Klassikern som vi fick lära oss på ridskolan var att man skulle sitta på en servätt, löv eller liknande utan att det trilladde ner.. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sitt tungt och slappna av, knip inte med knäna är väl dom vanligaste orden man får höra från en instruktör i detta fallet.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Slappna av och följ med underlivet med i gunget. Låt fötterna bli tunga som bly och låt knäna släppas ut så du inte kniper med dom.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag fick en delfoderhäst, (hon har inte så mjuk galopp) så skumpade jag som, jag vet inte vad. Men nu, några veckor senare, så kan jag sitta ned i galoppen, nästan hela tiden.
Jag tycker du ska försöka följa med i stegen, och bara vara så mjuk som möjligt, börja på rakspår. Även ett tips om du rider med korta tyglar på h*n, är att länga dom liiite så att du endå har kontakt i munnen, men endå så att du kan hitta ett eget sving ;)