Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1073 ggr
olympiathurfjell
0

Hjälp med bett!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte riktigt vad jag ska stoppa i munnan på min ponny. Hon är ofta ganska het och blir kort i överlinjen. Hon blir ganska trippig och stressad pga att hon är het. Har prövat tvådelat, tredelat, pessoa, hackamore. Nosgrimmorna jag använt är pullar, achem och ingen allas.

Någon som kan ge mig något tipps på någon som skulle kunna funka?

Tacksam för svar!

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

olympiathurfjell
0

Glömde skriva rakt med fasta ringar

Olympia Thurfjell

Zabbio
0

Det är inte bettet utan träning som ska till. ;) Jobba på att lugna henne.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

olympiathurfjell
0

Men hon trivs ju inte på det hon har i munnen ju ju,

Olympia Thurfjell

Zabbio
0

Är du säker på att det är bettet hon inte trivs med då? Hur visar hon det? Du skriver bara att hon kortar överlinjen och trippar.

Har hon lärt sig acceptera bettet och ryttarens hand? Förstår hon bettet? Hästar som trippar, är heta och kastar med huvudet brukar oftast inte förstå bettet och har inte lärt sig att mjukna till det. Antingen pga en hård hand eller för att de inte fått rätt signaler inlärda.

Det kan också vara vargtänder eller någon skada i munnen, men då borde hon inte reagerat likadant på hacket. Däremot är hackamore ett stångbett(löst) och ger en helt annan inverkan än ett tränsbett.

Prova ridkapson eler sidepull.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

olympiathurfjell
0

Asså det är svårt att förklara, att hon är trippig och het är ju hon och det vet jag inte går att lösa med ett bett.

Stundtals så går det bra och så, men eftersom hon är så känslig som hon är så måste jag hitta något mjukt och snällt bett.

Gillar egentligen ibettlöst så vill inte ha henne på det häller. Rakt är väl det som gått bäst .

Olympia Thurfjell

may-britt
0

du  jag så  hööks har fått noen nye bett som som inte går opp  i  ganan kolla linken http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500640&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC eller du kan bruke happy  tung bett de er spesial lagea och  jätte bra de finner du  her http://www.hestbolaget.se/54-bombersbett-anatomiska-bett jag hadde samma problem med en av mine och  rider nu på happy bett

Klasselover
0

Novabett? Min häst är inte trippig/het, men väl känslig i munnen och går bäst på novabett och tredelat med sötmalm och koppar så han får tugga och pilla med bettet.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

olympiathurfjell
0

Tack för hjälpen nova kanske skulle vara något. :)

Olympia Thurfjell