sadel i "pant"
Kan man ta sadlar i pant till "allt"? inträffade en liten incident igår….
jag vet att det är vanligt att stallägare tar sadlar i pant om dom ej får stallhyror men hur funkar det egentligen.. får man göra så?
jag hoppas ni fattar hur jag menar… 
Nej, så får man inte göra!!

inte under några omständigheter alls?
Nej!

men varför är det så många som gör det då?…. så om man nu skulle ex polisanmäla för att få tillbaka sin sadel.. har man då rätt lr finns det ngt en stallägare kan hävda så att denne har rätt att göra såhär?
ursäkta om jag verkar trög.. *s*.. men vill gärna vara säker….
Nej, stallägaren får inte ta något från dig utan tillåtelse, Då blir det ju stöld.
finns det nått hyreskontrakt där det står när hyran skall vara betald?

detta är mitt gamla stall.. jag stod där innan , o hade enl kontrakt 2mån uppsägn, då jag bor i lägenhet o hade planer på att ta hem min häst från rehab efter 2mån (till annat stall) lät jag mina grejer vara kvar, vilket verkade vara ok o jag betalade ju ändå för platsen.. nu blev platsen uthyrd o jag skulle igår åka o hämta mina saker… men får då inte min sadel.. eftersom hon säger att hon tänker behålla den tills jag skruvat upp en plåt i hennes trailer… som min häst enligt henne gjort sönder.. (jag är nästan 100 på att det ej är så men fine, jag ska fixa det) till saken hörde att hon först skulle fixa det själv o jag skulle betala henne, men sen hade nån sk kompis till mej sagt till henne att jag tyckte det va onödigt då min pojkvän kan göra det gratis… o bla bla bla… lång historia, men jag tror att jag fått med det väsentliga….

#6# Ja, så får man def inte göra. Lite skillnad om du tex skulle flytta och inte har pengar till hyran med dig. Och då stallägaren säger: för att vara säker på att få hyran kan du väl lämna kvar sadeln tills du kommer tillbaka med hyran. Och om ni då båda kommer överens om det så är det inte stöld utan en överenskommelse. För att båda ska känna sig trygga. Men att hota med att du inte får sadeln om du inte gör si och så det får man INTE göra.

Det där gills som att hon stulit din sadel. Ger hon dig den inte direkt, polis-anmäl henne, man har inga rättigheter att beslagta andras saker eller någonsin ta dem utan tillåtelse.

Oj ..
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

tack snälla ni för hjälpen.. jag var väldigt osäker där.. men kände samtidigt att en plåtbit för ca 100kr, inte har samma värde som min sadel… 
men nu vet jag…. vi ska dit på torsdag o fixa plåtbiten o får jag inte min sadel då, så anmäler jag henne….
haha det där är ju helt absurt!

synd att jag är en sån mes… jag skulle såklart sagt till direkt… pojkvännens bror vart galen o ville inte åka därifrån utan sadeln.. haha.. men det känns alltid bäst att ha fakta innan man ger sej in i nåt….
jag förstår dig, att du inte sa nått, jag är med sån.
men det var ju väldigt illa av henne, hoppas du får tillbaka sadeln snart !
Jag blev polisanmäld för stöld en gång när jag akuthämtade min häst som var utlånad på foder.
Saken jag blev anmäld för var att hästen hade en annan grimma och ett annat grimskaft än det jag skickat med och stallägaren kunde inte hitta min grimma och grimskaft. Jag bedömde att sakerna hade samma värde och lät hästen ha kvar de saker den hade på sig. Sen anmälde hon mig för att jag skulle ha tagit hennes täcken oxå, vilket jag inte gjorde.
Naturligtvis blev det inget av anmälan eftersom värdet och utseendet var likartade. MEN man får aldrig ta någonting i "pant" om inte den som äger grejen går med på det frivilligt. De enda de kan göra är att gå till kronofogden och begära att de kräver pengar.
Sara

Ja, det lustiga är att om en häst blir stulen eller något annat så får man inte ens ta tillbaka den/det. Man måste ringa polisen och berätta det och dom får i sin tur hämta det/den. Annars åker man dit för stöld när man hämtar sin egna sak. Helt otroligt så lagarna är eg.
Om du tex har en källare och inte har tagit bort isen på trappan ner. Och det kommer en tjuv och bryter benet på din egna källartrappa så blir husägaren skyldig. Då kan t o m husägaren få betala ersättning till tjuven. Hå, hå ja, ja. Detta är Sverige i ett nötskal.