Hyra sommarhäst - några frågor
Hej allihopa!
Detta är första gången jag tittar in hit och jag hoppas att Ridsport är rätt forum att fråga detta på.
Jag går i tankar på att hyra sommarhäst mot slutet av sommaren, och har några frågor.
Jag har ridit på ridskola i snart tre år, är det för tidigt tycker Ni, ska jag vänta tills nästa sommar eller om några år?
Vet Ni ett bra stall där man kan hyra en sommarhäst i kanske två-tre veckor?
Jag bor på en ö där det finns ett stall 5 minuter bort med cykel, och väldigt fina ridvägar. Jag undrar därimot om det finns stall som låter hästen stå ute dygnet runt? Självklart kan det stallet erbjuda hagar med gräs, hagar utan gräs et cetera. De hyr dock inte ut stallplatser, utan endast betesmark.
Då jag inte haft sommarhäst (eller foderhäst, sköthäst, egen häst eller så) tidigare, bör jag fråga en vän om vi kan ha tillsammans?
Jag är ca 175 centimeter lång och väger cirka 62 kilo. Vilken ras bör jag leta efter, eller föreslår ägaren av hästen det?
Har Du några övriga tips eller liknande?
Väldigt tacksam för svar!
Vänliga Hälsningar Lina
Det viktiga när man ska ha hand om sin häst "som egen" alltså hyra eller ha på foder är att du har en hästkunnig människa att luta dig tillbaka mot. Kan du tex ringa din ridlärare om du blir orolig eller osäker om något? Stallägaren kanske kan tänka sig att vara lite mentor om det är något?
Viktigt är också att du hör dig för stallets rutiner. Nu på sommaren är det ju suveränt om hästen kan gå ute dygnet runt, då slipper man fodringar och att mocka. Då kanske det räcker att du är där en gång om dagen och ser över din häst och ser till att de har vatten osv. Men det kan mycket väl vara så att du måste dit flera gånger per dag då är det ju bra om du och en kompis kan dela på det för det finns mycket annat man vill hinna med på sommaren också.
Hör med din ridlärare om val av sommarhäst, den vet ju om vad du kan och vad du är van vid. Välj en häst som du känner att du kan ha roligt med, inte en du måste tillbringa timmar med att fånga i hagen eller som vägrar att rida ut själv på för då blir det ingen rolig upplevelse att ha sommarhäst.
Se även till att skriva ett kontrakt som täcker alla möjliga frågor, vem som ska stå för veterinär om hästen blir sjuk, om du måste avmaska den etc.
Det var lite tips från mig i alla fall lycka till! :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Tack så mycket för ditt svar!
Jag har flera vänner som ridit sen de var väldigt små, samt att jag har kontakt med min släkt där vissa har haft hästar. Även stallägaren är villig att hjälpa till om det behövs. :)
Min vän som precis har lämnat tillbaka sin islänning Gefja hade henne ute dygnet runt i det här stallet. Hon behövde inte betala några foderkostnader eller mocka eller någoot sådant, det blev superbra. :)
Både hon och Gefja trivdes bra så. Hon åkte ut hit till ön på morgonen runt nio för att flytta henne till en hage med mindre gräs, fixa henne lite samt fylla på vatten. Hon kom tillbaka lite senare på eftermiddagen för att rida, och flytta tillbaka henne till den mer gräsbevuxna hagen.
Angående det du sa om att dela eftersom man vill hinna med annat på sommaren - jag tror att det kanske går bra just på den fronten då mina föräldrar är lediga cirka tre veckor på sommaren och det är då vi åker bort någonstans. Övriga veckor jobbar de och vi är hemma. Två-tre veckor tror jag att det går bra, men jag ska absolut ta till mig dina råd!
Tack igen!
Vänliga Hälsningar Lina
Det låter bra att du har hästkunnigt folk omkring dig, då tycker jag inte det är något att vänta på!
Tyvärr vet jag inte vart man kan hitta sommarhäst att hyra men det finns det säkert någon annan som vet.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Knuffar upp denna. :)
Vänliga Hälsningar Lina
Knuffar upp…
Vänliga Hälsningar Lina
Sommarhästar som lånas/hyrs ut brukar finnas en del på blocket, kolla där =)
Gunneröds Gård har jag hyrt ifrån två somrar i rad, lite virrig kvinna, men hästarna är underbara! http://www.helens-hastuthyrning.se/ Jag är nästan exakt likadan på både längd och vikt som dig och hade en liten storhäst förra sommaren därifrån. Året innan hade jag en D-ponny.
/ Emma
#7 Stort tack för länken! Lite virrig som sagt, haha, men hon verkar ändå veta vad hon håller på med.
Vänliga Hälsningar Lina
#7 Vet du om hon transporterar till Stockholm? Vi har ingen möjlighet att hämta själva och det är väldigt långt till Uddevalla härifrån…
OT, men jag är nyfiken, vilka hästar har du haft? Du behöver inte svara, tycker bara att det vore kul. ^^,
Vänliga Hälsningar Lina
Har du ingen kompis du kan få rida hos ist? Eller åka på ridläger?
Jag tycker så himla synd om alla som man hyr ut. En häst behöver en ledare och ett hem, inte flera olika per år.
Om det är förtidigt för dig eller itne att "skaffa egen häst" går inte svara ja eller nej på.
Det beror på hur mycket kunskap du har om hästar och ridning. Kan du se om hästen är halt? Om den är sjuk på något annat sätt? Vad är okej för hästen att äta och inte? Hur rider man en häst på rätt sätt?
Kommer dina närmaste som kan hästar att vara hemma då du ska ha häst?
Personligen tycker jag inte att man ska ha häst i hage utan stall om man behöver rida. Tx är det inte bra att lägga sadel på blöt häst. Varma dagar kan hästen behöva få komma in från värme och flugfän för att sen orkas rida.
Så tycker absolut att du bör sattsa på ett ställe som har stall, med bra betesmarker.
Sen finns det väl inge direkt ras du ska leta efter, utan en snäll och bra nybörjarhäst som bär upp din läng. I stora drag bör du ha en häst som är runt 155-165. Se till att hästen är trevlig och att de klickar bra, ta inte bara fösta bästa. Inte för liten och inte för stor.
Fundera på hur du vill att hästen ska vara att hantera och rida. Går den snällt vid din sida, eller få du dra den fram? Eller drar den kanske dig ist? Pigg, het, lugn, seg, tittig etc?
Tycker även du bör sattsa på att rida för en tränare ett par gånger, iaf om du tänkt " träna" lite. Om du bara ska lulla i skogen så spelar det väl ingen större roll. Men utan tränare kan du lätt dra på dig olater.
Finns massor man behöver tänka på.
#10 Jag får inte åka på ridläger, då det är för dyrt och jag inte gillar att rida i grupper (men typ 2-4 personer är okej). Ingen av mina vänner har hästar.
Jag kan se om en häst är sjuk, halt, eller liknande och jag har en hyffsad kunskap inom kost och foder. Ifall jag skulle bli osäker finns det ju folk på plats som jag kan fråga!
Det finns möjlighet till stall om vi vill, men jag tyckte att det var smidigt med hage dygnet runt. Det finns alltså stallplatser!
Oj, vilka stora hästar du rekomenderar! På ridskolan tycker de att en maxad D är optimalt till min längd. Jag tror absolut inte att Du har fel, utan funderar bara lite, med tanke på att min kompis som hade islandshäst tidigare i sommar är bara snäppet kortare än jag.
Jag trivs allra bäst med hästar som är framåt utan att vara för pigga. Den häst jag helst rider på ridskolan är envis men sålänge man rider honom rätt lyssnar han väldigt fint på mig, annars blir han seg och vill inte lyssna. Hästen jag vill ha får gärna vara pigg, men lydig. Vi tänkte främst rida ut, eller på ängar och i hagar som är tomma såklart.
Med att rida för tränare, menar du med den hyrda hästen då? Jag vet inte om det finns någon lämplig tränare i närheten, tyvärr.
Tack för Ditt svar, jag ska absolut ta till mig allt Du sagt och fundera lite extra!
Kan tillägga att det blir nästa år isåfall, som jag hyr hästen.
Vänliga Hälsningar Lina
Jag vet att ibland kan man få låna ridskolehästar att rida igång i slutet av sommaren då dom har gått och vilat. En vanlig d-ponny eller större kanske skulle passa dig? :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Angående om du ' borde vänta några år '. Tycker jag att du ska känna efter själv, känner du att du har kunskap och ork att åka upp 7 gånger i veckan till stallet och sköta och rida hästen tycker jag inte att du behöver vänta.
Sålänge du verkligen känner dig säker med att du kan det som behövs kunnas och har någon att kontakta om det verkligen skulle vara något som nte är bra med hästen någon dag så tycker jag nog att du skulle kunna hyra en häst! :)
"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts Intertwined with love The magic of us"
xoxo
maja awesome,
#12 Ridskolan jag rider på hyr inte ut sina hästar tyvärr. Man får inte ens bli skötare, så… Ja.
#13 Det tror jag nog att jag orkar, och det är också därför jag tror att det är bra med bara 2-3 veckor i början. För att testa på, helt enkelt. :)
Tack för era svar!
Vänliga Hälsningar Lina
#14 jag och min kompis hyrde en sommarhäst tsm. :)
Det kan ju vara ett sett att lösa det på om du inte orkar vara uppe varje dag. :)
Dock hade vi 5 dagar tsm och 1 dag var, men det var för att båda ville vara i stallet varje dag heh :)
"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts Intertwined with love The magic of us"
xoxo
maja awesome,
#9 Det har jag faktiskt ingen aning om.. Ring och fråga så får du nog svar :) Jag har haft Emma och Moonlight därifrån - underbara <3
/ Emma