Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4060 ggr
ÄlskarDigTiara
0

Hur sitter ni upp barbacka?

Ja, hur gör ni för att komma upp barbacka?

Jag tar tag i manen,tar lite sats och svingar över benet.

Inte den mest intressanta tråden kanske men kan ju va kul att hitta nya sätt eller om man inte kommer upp över huvudtaget att lära sig ett lämpligt sätt. :)

examynia
0

hehe vi har en trappstege med några steg på som man sätter bredvid hästen å kliver upp på å svingar över benet.. hur smidigt om hellstTungan ute annars blir de stenar i skogen om man skulle råka trilla av eller liknandeTungan ute

selfrejection
0

Om det är min gamla medryttarhäst eller någon verksamhetshäst som står stille brukar jag backa någon meter, ta sats och lägga mig på mage och dra över benet. Ingen bra förklaring precis. Min häst går det ännu inte att rida barbacka på, men när jag tränar så blir det från pall.

Elshira
0

Jag säger "ståååå", tar sats en 3-4 meter och "studsar" upp xD Eller ja, inte på ponnyerna då… Där lägger jag bara benet över så var det klart :P

Hakuna matata!

Klasselover
1

Pall, eller om jag sitter upp från betet och därmed inte har någon pall så ber jag Cero sänka huvudet, lägger mig över hans nacke och så kastar han upp mig :)

Film på när Cero kastar upp en kompis till mig!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

viktoria91
0

Ställer ponnyn, tar sats och hoppar/kravlar mig upp. =P Om inte pall, sten eller nåt annat finns i närheten.=)

Alma-G
0

#4 Imponerad! Det vill jag lära min, haha Glad

För mig blir det att ta sats eller pall :)

Klasselover
1

#4 - Inte så jättesvårt faktiskt! :) Lär in att hästen ska sänka huvudet för tryck, lägg tryck i nacken (jag sätter två fingrar precis där tränset ska ligga och trycker, då sänker han huvudet), beröm och se till att hästen kan hålla huvudet där i några sekunder utan att börja äta eller kasa upp huvudet, lägg dig över och hästen sköter resten ;) Sen är jag inte ens i närheten av så smidig som tjejen på filmen, men ändå!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

DeniceP
0

Nä vad häftigt! Det borde jag lära min medryttarhäst! (Irl. Cob, så han är rätt stor och svår att komma upp på barbacka haha)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

haha jag hoppar upp från palll . Min häst är 1732 och jag är 163 så de är inte så optimalt  för min del .Eller rent av omöjligt  att hoppa upp på honnom.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Neiah
0

Använder oftast en pall eller något som jag hittar i närheten. Annars hoppar jag upp & lägger mej på magen för att sedan he över benet, dock inte mycket sats då ponnyn inte vill stå still ;)

ÄlskarDigTiara
0

Haha coolt!

Jag skulle vilja lära min häst det men för det första har hon så tunn hals så känns inte direkt så snällt mot henne (Ifs är jag bara 14 och väger inte mycket alls men endå.) Och för det andra är hon inte hög ca 135-140 i manken ;)

Vad har du för häst? :)

ÄlskarDigTiara
0

Omöjligt är det nog inte, min kompis kommer upp på sin pappas häst som är en Nordsvensk på ungefär 170 i manken, på samma sätt som jag kommer upp på min och mammas häst ;)

Zadeira
0

Jag kommer knappt upp med sadel ens, så barbacka är helt omöjligt utan pall eller annat hjälpmedel så att jag bara kan lägga över benet, ev kravla litegranna.

Klasselover
0

#11 - Cero är en fjording på 142cm och jag är närmare 170 lång och ca 65kg tung :)

CaptainBunchie
0

Jag ställer mig på ett staket eller på uppgången till höloftet (typ en backe upp) och hoppar upp. Annars gör jag som #4, men det är vääldigt sällan. Eller i hagen så ställer jag hästen i "ett hål" då blir han ca 20-30cm lägre och så hoppar jag upp på honom, fast oftast blir han rädd eller går iväg när jag ska springa och hoppa upp. x)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Twixxie
0

Jag brukar ta sats och skutta upp =)

kaka1234567
0

#12. jag sa för min dellllll

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Ricko
0

Förr brukade min medryttarhäst sparka med bakbenet och "skria" när man försökte hoppa upp, när hon förstått att jag inte blev rädd för det slutade hon.

Nu säger jag åt henne och stanna, tar sats 1 meter och hoppar upp på magen o sen "kravlar" mig till rätta. Oftast börjar hon skritta nä jag tar sats men efter några gånger tar jag mig upp. Inte super hög häst, vet inte mankhöjd med Nordsvenskt sto så kanske 150cm(kan va högre/lägre men om jag jämnför med stallets D-ponnyer verkar hon mindre. Men kanske bara för att hon är kraftigare och bara ser ut så eftersom de flesta nordisar är över 150) , och jag är ca 163 cm..

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

AusaBausa
0

tar tag om manen o tar sats o svingar upp mig alt sten eller ngt annat att stå på… min häst är 150 cm hög o jag 160cm lång

Ellisawesome
0

Jag tar tag i manen och svingar mig upp, eller så hoppar jag upp på magen och drar över benet. :)

olympiathurfjell
0

Jag hoppar alltid upp med pall på min ponny, oavsett om jag har sadel eller inte. Vil inte hoppa upp utan då det sliter onödigt på hennes rygg.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

imsuchadiva
0

Med en pall!

Tycker inte man ska hålla på och slänga/kravla sig upp på hästen. Inte bra för hästen rygg och kropp.

Ricko
2

#22 alla har ju dock inte alltid tillgång till det. Ramlar/glider man av nånstans utomhus måste man ju nästan hoppa upp om man inte hitta nån stubbe eller nåt. Eller som min medryttar häst som vägrar ståstill om man ställer en pall (lr dylikt) på sidan om henne, eller vägrar stå still om man leder henne till nån stol (etc). Men har man alltid tillgång till det och det går bra är det ju självklart bättre :)

Zadeira
0

#23 Jag vet hur det är att inte komma upp igen! Red barbacka ute på ängarna med en medryttarhäst, gled av och fick snällt gå med hästen en kilometer innan närmaste dike där hästen fick kliva ner så jag kom upp. Så kan det gå om man är helt osmidig!

Tatchit
0

Finns det möjlighet anväder jag en pall, stubbe eller liknande för att liksom vara lte snällare emot hästen så han slipper ha mig hängande på sig en stund innan jag kommer upp riktigt.

Men annars tar jag sats, ca 2 steg kanske, och hoppar av och tar mig upp på min ponny :) Han är lagom stor för mig typ så behöver inte ta mket sats och jag har en del spänst också ! :)

"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts
Intertwined with love
The magic of us"

xoxo

maja awesome,

Salish
0

Jag tar tag i manen, hoppar lite och kravlar mig upp. Innan använde jag en sten, men hon kan inte stå still när hon står bredvid en sten/pall/stubbe.

Akerberg
0

Står på något, håller båda händerna på mankammen, tar ett stort jämfotahopp högt över hästen och slänger ena benet över i farten.

Ricko
0

Har ju hänt att man råkat hoppa över hästen också i försök att ta sig upp Oskyldig