Problem mellan hagkompisarna..
Min häst Astra (knabstrupperkorsning, 13 år, sto) går i en stor sommarhage tillsammans med två andra hästar. Den ena (islandshäst, 19 år, sto) har hon gått med hela vintersäsongen, de är bästa vänner och bråkar nästan aldrig, och har de väl något att säga till om så vevar de lite med frambenen mot varandra.
Den andra hästen är en unghäst (arab, 4-5 år, sto) och har inte gått med de andra tidigare, med undantag för slutet av förra sommaren när hon var ny, då gick hon en stund med min häst och två andra ston. Det funkade förvisso rätt bra.
Under vintersäsongen har hon gått med ett annat sto (arab, 14 år) och de funkade helt okej förutom att den äldre araben kunde vara lite smågrinig vid lunchdags. Dock inga större elakheter utan mest bara hot.
De går inte i samma sommarhage då ägaren till det äldre stoet vill ha henne ensam, annars får hon inte tag på henne.
Problemet som uppstått är att det är väldigt ofta bråk i hagen nu. Islänningen kom in med lårkaka och sparksår häromdagen.
Unghästen har diverse småsår på benen. Min häst har klarat sig bra utan några skador (än så länge).
Senast idag när ägaren till islänningen var nere vid stallet stod min häst och araben och toksparkade och skrek på varandra. Araben och islänningen är likadana mot varandra till och från. Islänningen gillar absolut INTE araben, de står aldrig tillsammans.
Min häst och araben är lite bättre vänner, de kan iaf stå och klia varandra. Men som sagt - det är mycket bråk nu.
Det jobbiga är att vi vet inte hur vi ska göra. Araben kan inte gå ensam, då springer hon bara. Men det verkar som att det är hon som startar allt bråk, eftersom de andra två alltid har varit så bra kompisar. Det började när hon kom in.
Hon kan ju inte gå med sin gamla hagkompis. Enda alternativet är i sånnafall ett annat sto som går ensam. Men hon är lite läskig då hon kan vara väldigt elak i hagen. Sparkade t ex på islänningen tills islänningen lade sig ner.
Men vi känner lite hopp om att araben skulle funka med det stoet, som går i hagen bredvid. De brukar ofta beta på en varsin sida av staketet och har även hälsat mycket på varandra över staketet, utan några som helst skrik.
Ska försöka prata med stallägarna imorgon om det hela. Om det går att reda ut på nåt bra sätt. Vill helst få en vettig lösning på det hela innan nån får in en ordentlig spark…

Hur länge har hästarna gått ihop?
Själv hade jag liknande problem då jag köpte min andra arab för ett tag sedan. Min nuvarande arab anföll honom så fort han fick syn på han, hände sig i manken och släppte inte. Jag fick dela hagen och låta den nya gå ensam i ena halvan ena dagen och den andra dagen fick min arab gå ensam medan den nya fick gå med den andra hästen i hagen som det fugnerade bra med. Skiftade så i ett par veckor och sedan släppte ihop dom igen och du utan problem=)
Satte bara en några plastpinnar och en tråd för att dela av men hästarna kunde häsla på varandra över tråden.

Nu har jag en inarbetad flock men jag har alltid låtit alla hästar gå med alla hästar och lära sig vara flocksdjur.
Bara en gång sen 79 har jag varit tvungen att ta bort en häst ur hagen för att han inte fungerade med dom andra.
Jag skulle inte dela djuren i små grupper utan låta så många som möjligt gå ihop i en flock, då kompleterar dom varandra och bildar par i flocken, par som växlar lite mellan dagarna faktiskt.
Det tar tid (månader till år) att få en flock att fungera riktigt och jag upplever det lättare med flera hästar i flocken. Håller man på att byta hagkompisar hela tiden så blir det jobbigt för hästarna att knyta band till varandra.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Min häst och islänningen har gått tillsammans i 2 år i stort sett, med undantag för förra årets sommarbete då de krävde olika sorters bete.
Araben gick med min häst + 2 andra ston (stallägarens hästar) i sommarhage ~halva förra sommaren.
Jag tycker inte heller om att hästar går ensamma. Just nu är det tre stycken som går ensamma.
Den ena för att hon inte kan fångas om hon går med andra.
Den andra för att ingen vågar ha sin häst i samma hage.
Den tredje för att ägarna är rädda för sparkskador (hästen sparkades av en nordsvensk för snart över 2 år sedan, fick en spricka i ena frambenet och var konvalescent 6 månader, varav 6 veckor stod han i hängmatta på Ultuna.. så de är lite skrajja)
Så har vi våra tre hästar som går tillsammans.
I en annan hage går två valackar tillsammans.
I största hagen går stallägarnas fem hästar - två ston med föl och en unghäst (dotter till ett av stona).
När jag flyttade till det här stallet var det aldrig några bekymmer med vilka som skulle gå med vilka. Då gick nästan alla i samma hage på sommaren. Vet inte riktigt vad som hände, men det blev det enda tjafset med det andra. Lite tråkigt, jag tyckte det funkade bra och hästarna verkade trivas bra. Folk har börjat få så mycket konstiga idéer om sina hästar i mitt stall tycker jag… :P

Hur funkar ni hästägare ihop?
Sen varför kan inte valkarna gå med stona det blir mer naturlig flock då
De flesta av oss fungerar bra ihop.
Ja, det är en bra fråga, har faktiskt inte den blekaste aning om varför. Det har gått ston och valackar blandat andra somrar, så förstår inte vad problemet är nu helt plötsligt.
Astra gick alltid med den ena valacken som står ensam (som blev skadad) förut, de fungerade super ihop, riktigt bra vänner. Men sen tyckte ägarna att han blev "hingstig" av att gå med ston så då fick han inte gå med dom. Och sen blev han sparkad som sagt.
Men de andra två killarna har jag ingen aning om. Det är så konstigt upplagt allt nu med sommarbete. Jag menar, hur sjukt är det inte att man ska behöva ha 5 olika sommarhagar till 13 hästar?!
Jag hoppas stallägarna är hemma när jag ska dit idag, ska försöka komma fram till något vettigt som fungerar för alla så alla parter blir nöjda.
#5, Tyvärr känner jag igen det där med att behöva ha flera olika hagar till få hästar. Hos oss går de flesta ensamma (ridskola plus ett par privata hästar). Fråga mig inte varför… Jag tycker det är bättre med större flockar. Vi har förut haft större flockar, men då vissa avlivats och det kommit nya så blev denna sommaren helt annorlunda. Och jag tycker mig märka att hästarna inte alls tycker det är lika roligt att gå på bete detta året.
De två som funkade tillsammans men inte ihop med unghästen, vem är ledaren? Ta ur henne ur hagen och låt de andra två bli vänner först, och sen in med ledaren.
Tycker även att ägaren som inte kan fånga sin häst borde träna på det, låter bara som trams.
Om inte annat, pröva att släppa ihop den "elaka" med ungstot. Fattade jag rätt så var det de som pratata över staketet utan problem?
Tycker iaf att ni ska petar in valackarna med de två stona, så de får en bättre flock.
Kan även funka bättre då med ungstoet om hon har flera så de blir en större och bättre flock.
Sen får de med "problemhästarna" lösa sina problem själva.
Tycker faktiskt inte att de låter som ägarna kommer såå bra ihop, med tanken på hur uppdelningen ser ut i hagen, + att den ena dessutom inte ens kan få tag på sin häst "när den går med kompisar".
Såg nu när jag kikade igenom allt igen att jag hade missat att de även fanns en unghäst i "den stora hagen". Tycker absolut att ni ska försöka få ihop unghästarna tillsammans.
Inlägget blev lite rörigt. Men svårt o förklara, speciellt när man inte ser hur hästarna beter sig.