Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 416 ggr
gejsa
0

Sista vargen!

Nu har dom skjutit den sista kolmårdenvargen av dom två som smet för ca 1 månad sedan. Den ena sköt dom ju bara 2 dagar efter att den smitit ut. I söndags kväll sköts den andra utanför Eskilstuna där jag bor. Den hade rivit ett får i lördags med två små lamm i magen. Sedan rev den två tackor och en prisvärd bagge. Den var på väg till ett inhägnat område där det fanns mer får och ägaren såg vargen och sköt den. Den fick inte bli 1 år ens. Tänk vad grymt. Men samtidigt så är man kluven för jag förstår ju fårägaren med. Hade vargen fått leva så hade den inte slutat förrens fåren var döda. Dom kan ju inte springa därifrån heller utan får stå i hagen och vänta på att vargen ska ta dom.

Alex
0

Tråkigt..:( Men förstår det nu när den vart ute så länge, och börjar ge sig på tamdjur.. Den är ju knappast så skygg för människor som vilda vargar, så eftersom de inte fick in den var det väl säkrast så..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

mazze
0

Men vargen gick väl tillbaka till tackorna o baggens hagar. Det var väl då bonden sköt vargen?

gejsa
0

Glömde annonsen. http://www.norrkoping.expressen.se/Nyheter/1.640653

Jo, men dom som jobbar på kolmården hade kunnat komma dit och skjuta en bedövninsspruta eftersom den inte var så rädd. Men det hade ju tagit några timmar för dom att komma. Under tiden skulle vargen hinna förstöra mycket i hagen.

Snuttan2
0

Jag tycker det helt och håller är Kolmårdens ansvar, stackars varg… Hur kan vargarna gräva sig under staket ifrån början, de bör ju vara medvetna om att vargar kan gräva och för att ha bra säkerhet både för djuren och besökarna/omgivnignen ha nedgrävt staket…

Bonden förlorar ju rätt mkt av sin inkomst med varje får, självfallet är han rädd om dem…

CBA
0

Jag tycker att Kolmården har skött det hela riktigt dåligt från början *morrar*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Jo, visst är det deras ansvar från början. Därför sköt dom ju den första tidigt så att inget sånt här skulle kunna hända. synd om alla parter tycker jag. Synd om vargarna att dom fick dö en tidig död. Dom skulle ju blivit avelshannar annars.

Synd om dom stackars fåren som fick sätta livet till i onödan eg eftersom den ändå blev skjuten. Synd om bonden som blev av med sin avelsbagge. Lammen som alrdig fick födas osv. Jag tycker även synd om Kolmårdens djurpark för att dom gjorde sådana tabbar med vargarna.