Avmasking
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Köpte nyligen en hät från utlandet och märker att han har mask. Fick utskrivit avmaskningsmedel av vet. - Banminth och Noromectin.
Jag skulle avmaska honom först nu med Noromectin och om 14 dagar med Banminth.
Nu är min fråga, hur gör jag med hagar? Tänkte avmaska honom ikväll, ska han stå inne i 3 dagar under avmaskningen eller kan han gå i en hage? Dvs "dör" masken under vintern eller är den hagen då obrukbar i ett visst antal år?

vad jag har hört så tar det upp till tre dar innan masken är ute ur hästen. sen efter 3 veckor är masken i hagen död. så då ska man kunna använda hagen igen… men det är bara vad jag hört jag kan inte svära på att det stämmer.
Mindre hage, mocka rent och låt hagen vila en tid.
Mask kan övervintra som ägg, om de inte blir bortmockade eller gödselhögen blir utsprätt så att de torkar. De söker annars skydd i högen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
är du säker på att råden du fick var precis som du skrev? Det låter nämligen helt uppåt väggarna…
OM maskmedlet funkar som det ska, så dör maskarna av det och då är det döda maskar som kommer ut med bajset.
OM du maskar med Noromectin och det har önskad effekt, dvs att maskarna dör, då är hästen fri från levande maskar i 8-10 veckor. Att då ge Banminth, när det inte finns några maskar att ta kål på, låter för mig helt obegripligt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fast verkar inte dom olika medlen mot olika maskar?
Vet själv hästar som kommit in från utlandet som är helt fulla med mask, där det tagit ett flertal avmaskningskurer att bli av med dom.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Det rådet har vi också fått med hästar som haft mycket olika maskar. Dessutom ska man väl alltid upprepa avmaskningen efter en viss tid? Eller är det olika skolor där också?
#5 Det är olika skolor där. Numera ska man avnmaska å lite det bara går och aldrig ''för säkerhets skull'' eftersom mask med resistens knackar på dörren pga rutinmässiga avmaskningar. Oc när vi har mask som blir resistent mot allt så kommer människor och hästar börja dö av maskangrepp, igen. (samma med antibiotika btw, det finns ju bakterier som är resistenta mot allt, vanligast på hund men har börjat komma till människor nu med..)
#6 Fast vissa påstår ju att man måste maska med ett viss antal veckor emellan eftersom det finns ägg som inte är mogna vid första avmaskningstillfället. Medlet tar ju bara maskar som är utvecklade. Inte ägg.
#7 Som sagt, olika skolor. Vår veterinär har aldrig skrivit ut extra avmaskningsmedel, och det året jag gick på djursjukvårdar utbildning nämnde de inget om upprepad avmaskning annat är att man bara ska avmaska vid behov.
Sen har i princip alla djur alltid mask, det är bara när de blir ett problem man bör minska på det, men att bli av med dem helt är i princip omöjligt. Det kommer in nya hela tiden från bete tex, vilda djur som går förbi och släpper en tolle m.m. Naturligt, helt enkelt. Men iband blir det för många och för mycket och då måste man ta tag i det, eller om det är en osedvanligt skadlig sort.
(för många; när man märker det. Om hästen är påverkad av det eller om det kommer ut synligt i skiten så behöver de avmaskas)

Har ni läst senaste nummret av Ridsport? Där står lite om avmaskning. Bl a att det fram tills nyligen var vanligt i USA att man avmaskade varje dag! Konstigt om man får resistenta maskar då…
Skynda långsamt så går det fortare.
#9 Det är fortfarande relativt vanligt, men håller på att ändras :3 Dock är det fortfarande vanligast med avmaskning var 4-6 vecka! >< Det kommer mer och mer med ''2ggr/år'' som vi brukade ha här… hoppas bara att det ändrar sig snabbt..
OM hästen har maskar så är det högst troligt att det finns ägg kvar efter avmaskningen, kanske också nykläckta larver som inte avmaskningen tar. Man SKA då vänta tills dessa är tillräckligt vuxna för att precis inte hinna bli könsmogna och lägga ägg - då har avmaskningen bäst effekt. Är larverna för små så de inte påverkas av maskmedlet ökar i stället risken för att maskarna utvecklar resistens mot medlet!
Det står tydligt på varje preparat vad det ska vara för intervall mellan avmaskningarna. OM man har mycket mask behöver man maska en hel säsong med rätt intervall för att bli av med det.
Det finns en viss skillnad mellan vilka maskar som påverkas av vilka maskmedel, men den är marginell. Banminth tar inte styngflugelarver, men dem maskar man bara mot på hösten. Banminth i dubbel dos tar vuxna stadier av bandmask. Noromectin tar dessa styngflugelarver och fler stadier av blodmaskarna, men tar inte bandmask och vissa stammar av spolmask.
I vilket fall som helst så låter det väldigt dumt att ge dem med så tätt intervall.
#11 Vi har maskat med Noromectin och där står att man kan avmaska men inte närmare än efter 30 dagar. Det verkar rimligt men det står inte hur länge man kan vänta som mest. Vet du det? Eller spelar det ingen roll.
Har inte tänkt ta "kollamasken"-kontroll förrän efter betessäsongen, denna gång.