Vad är lagom?
Var är för mycket för en ca 20 årig Nordsvenskt sto, ganska bra form och kondition. Hon är inte lat men inte direkt het heller.
Hur hårt kan man rida henne och hur ofta? Ingen av vi som rider henne (jag, ägarna och även ibland besökare till ägarna) rider dressyr på henne, så hon går inte liksom hårt på det sättet. Däremot kan hon ju ridas hårt på att hon kanske går 2-3h/dag - alltså inte ett pass på 2-3 h utan vi rider ju alltid ut (ahr ej tillgång till ridhus eller paddock) men ja ett normalt pass brukar väl vara att vi rider på vägen (skritta o travar) och sen rider vi på nån stig där det är galopp, sen rider vi ner till sjön en stund, galopperar lite på lägdan och sen hem igen. Den turen kanske tar 1-1½h och sen går hon i hagen men samma dag rider ev. nån till som rider 1½ h till. Förstår ni? Självklart får hon ju nån dag där hon bara går i hagen 1 gång i veckan. Hon går på lösdrift och har tidigare vallat renar i fjällen ca 8 år, innan dess vet jag ej.
Undrar även hur ofta jag kan hoppa henne, när jag hoppar brukar jag hoppa 30-40cm på henne och kanske 6-8 språng - några i trav och några i galopp. Är det för mycket att göra det var 3e dag? Vet att man brukar hoppträna 1 gång i veckan men när det handlar om 7 hopp på 30 cm (rak väg, inte bana alltså) tänkte jag?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Låt hästen visa om det blir för mycket.
Att dra ner för mycket på arbetet är bästa sättet att göra hästen gammal ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
20 åår e ju en ungdom :) min e 27 och går som vanligt, dock hoppar vi inte längre då hon ser så dåligt. Som åvan sa, ni märker det på hästen!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
En häst är inte gammal förrän det visar sig i kroppen! Blunda helt för åldern (man ska väll dock kanske ta hänsyn om den är riden så hårt att det kan ha blivit förslitningsskador, men det ska inte finnas på en frisk häst), och rid på så länge hästen känner sig pigg och framåt!
Hakuna matata!