Bästa antiflugtipsen
Nu har mygg, knott, flugor och liknande fanskap börjat plåga pållisarna rejält. Vilket är ert bästa tips för att freda hästarna?

Jag använde bucas flugtäcke samt föllinges häst-deo till Musse, fungerade perfekt. Trilli va de en annan sak med, han kunde man stå brevid med en flugsmälla i handen när bromsen blev för envisa, så snäll va han, eller tålmodig o tacksam är bättre ord ;-

hA,HA MiaMaria stod du hela dagen med en flugsmälla hos hästen så den slapp flugor? Tyckte det lät så kul.
Flughuvor måste inhandlas igen. Såg i dag att flugorna har kommit och att dom gärna är vid ögonen. Men det blir ju kallare på tisdag så dom försvinner väl ett tag då.
Smörjer in dom med olika saker mot mygg, knott och flugor. smörjer skap och mulen med helosan eller idomin eller hästsalva.

Haha nä men gick man ut till hagen så tog man med sig den, speciellt mitt på dagen =)
förra året tog jag äppelcidervinäger, krossade vitlöksklyftor,citronmeliss och några droppar barnolja som jag sjöd på spisen en liten stund, och sen fick smeten stå ca 1 dygn innan jag baddade på tottona.man kan ju även spraya
det luktade URK, men det tyckte insekterna också!
DET kommer jag att använda i år igen…

#4# Det där medlet fungerade inte alls hos mig. Jo, kanske 1 timma sedan försvann lukten så då kom odjuren tillbaka på dom.
Använder Renons eller våran häxbrygd.
Pållen tål inte andra flugsprayer.
#5 gjorde det inte?
vi märkte skillnad på att jag hade färre insekter på mina hästar än de andra hästarna iallafall….
hur mycket vitlök använde du?
jag hade nog ca 7-8 klyftor till 5dl vätska. och oljan gjorde så att det satt kvar längre på pälsen.

70% etika & 40% vatten blandade jag & satt i en spray flaska. Har hitills inte hittat nå bättre, man ska avända hemkok det funkar bäst hittils av alla dyra medel jag köpt. Funderar på att pröva #4 alternativ har hört fler som använt det & e nöjda fast det luktar urk =)

Renons. <3
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#4,5,7 den funkar inte alls hos mig heller. det är som om knotten bara skrattar åt en.

#7# Minns inte hur mycket. Men jag hade iaf bra mycket. Det höll i sig någon timma. Jag gick och kollade för att se hur länge det fungerade. Ärligt talat har jag inte sett något medel som fungerar mer än några timmar sedan har det liksom försvunnit och mygg och sånt kommer ändå till hästarna. Du får väl se när du får hem dina hästar i sommar. Då kan du jämföra lite oftare.
#10 Våran häxbrygd funkar dunderbra i flera timmar.