Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2727 ggr
Alma-G
0

Lindor vid transportering

Använder just nu transportskydd vilket funkar bra. Men funderat ganska mycket på lindor då det måste vara smidigare (mindre skaderisk) för hästen. Dock står han inte alltid stilla på bortaplan och att då behöva linda med paddar kommer jag inte hålla på att böka med.

Så till frågan, måste man ha paddar under lindorna?

Klasselover
0

Det är väl en fördel eftersom bara tunna fleecelindor inte ger mycket skydd mot tramp osv? Jag använder också transportskydd men har övervägt att gå över till lindor, då med paddar under.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tusen
0

Du kan även sätta på sk.boots + benlindor. Men paddar ska ma alltid ha under lindor. Speciellt om man ska ha det som transportskydd. Annars skyddar de inte så bra.

Alma-G
0

Tänkte mest på att det också blir rätt så klumpigt. Vilket gör att ett par bra sittande transportskydd är detsamma ungefär?

Tusen
0

#3 Jag skulle svara JA på den frågan.

Tyvärr har jag hittills inte hittat några transportskydd som sitter lika bra men om du har gjort det så är det bara att gratulera. Men ingen med transportskydd är just att de ska skydda lika bra men vara betydligt lättare att ta på.

Alma-G
0

#4 Okej, jag förstår. Tycker mina sitter bra, har suttit precis som när vi sätter på dom då vi lastar av :) Förstår att det skyddar sämre utan paddar men trodde inte det skulle vara så stor skillnad. Har nämligen ett par supersnygga lindor som skulle vara kul att ha på tävling, men det verkar inte så då.

Alma-G
0

Kom på att jag faktist har ett par tunna paddar, dock är dom rätt så korta och täcker bara nedaför knät till kotan. Men antar att man ska ha "för stora" paddar som täcker längre ner och högre upp?

Tusen
0

#6 Om du inte använder filtboots. Då räcker det med benlindor från kotan upp till knät/hasen. fast en tjockare padd är inte svårare att linda på än en tunn. Eller så lindar du utanpå transportskydden. Det gjorde vi i början eftersom de inte passade så bra. Transportskydd av mjukare typ är ju precis som paddar.

KartagoLover
0

Just detdär med transportskydd, är det väldigt hög skaderisk.
Ifall hästen skulle bli rädd och råkar trampa sig och det åker ner över hoven är det lätt att de halkar och skadar sig illa. Eftersom kardborrebanden kan vara väldigt sega på öppna sig är det ju så lätt.
Självklart är det samma med lindor, men där kan man ju sätta på en extra rem ( http://www.hooks.se/product.aspx?productid=690081&deptid=99&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC ).
Om hästen är broddad är det nog bäst att ha paddar under lindorna, annars spelar ju tjockleken på lindorna ganska stor roll också :)

Alma-G
0

#6 Hur starka är filtbootsen då? Det låter inte alls särskilt skyddande i mina öron.  :)

#7 Han står aldrig broddad i transporten, tycker det låter för farligt oavsett. Har ett par halvelastiska (ja, flecen täcker allt och det finns extra flece över och under) som jag funderat på att använda. En extrarem är ju jättesmart! Men vad tycker du ang att inte lina hela ner till hoven?:)

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 De är tydligen gjorda av neopren och inte filt (som jag skrev tidigare).

De finns i flera färger och skyddar så bra att vi t.o.m. åkt med våra hästar broddade i flera år utan att de har trampat sig ett dugg. De skyddar kanonbra. När vi åker mycket korta bitar använder vi oss enbart av dessa boots.

Och visst har våra hästar trampat på dem. Det kan man se då de blir mer och mer trasiga för varje gång de trampar upp på dem. Men det kan vi ta för nya boots är betydligt billigare än att fixa en skadad häst.Skrattande

Alma-G
0

#10 Aha går dom högre upp? Hade jag ingen aning om :) Det låte ju bra, men får jag fråga på vilket sätt dom skyddar bättre än de "vanliga" gummibootsen?

Tusen
0

#11 De är tjockare, mjukare, lättare att ta av och på samt täcker hoven bättre. Tycker jag. Dessutom borde det vara skönare för hästen med något mjukt material  runt karleden än gummi som lätt kan ge skav.

Sen är de ju snyggare också men det är ju mer en bonus.

Alma-G
0

#12 Hoven tycker jag de flesta boots täcker bra men täcker dem lite högre upp mot karleden? Lindar ju en över karleden nästan :)

Tusen
0

#13 Ja det tycker jag nug att de gör. Men vi lindar benlindorna ända ner på karleden dessutom. Jag kan ju ta en bild i morgon (om jag hinner) så du får se hur det ser ut.

Alma-G
0

#14 Ja det skulle vara jättesnällt Glad Om du har bootsen också? Skulle vara väldigt uppskattat från min sida!