Smal häst, vad göra?
Jag har en 21-årig New Forest, som aldrig varit svårgödd innan. Han går nu på 7kg+ hö om dagen. (inget bete). Men han går inte upp i vikt. Revbenen syns. Han har inte mas. Han tuggar bra, och äter upp varenda strå han får. Vad kan det bero på? Och vad kan man göra åt det? Tips på något att ge honom?
Först och främst, öka grovfodergivan. När Cero behövde gå upp i vikt valde jag att ge ett proteintillskott eftersom ett överskott av protein omvandlas till fett och således är protein inte farligt för friska hästar. Gav Krafft Muskel och det gjorde en enorm skillnad.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Problemet är att han har lätt att få fång, så vågar inte ge vad som helst heller.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fästingbett?
Har du nyligen bytt hö? Kanske är sämre värden?
Jag hade ökat höet.

Jag har inte bytt hö. Kommer öka höet ytterligare. Men finns det något extra man kan ge också? eftersom han redan är för smal.
Lusern.

Har du kollat tänderna?
Om de har problem i munen kan det göra så att de inte får upp all näring som de ska
kissmekate.blogg.se
Även om han har haft fång måste han få äta sig mätt! Äter han upp varenda strå måste han få mer mat. Ge honom mer av hö som inte innehåller så mycket socker.
Håll ögonen på hans "fångstatus". men om han är mager så kommer han behöva den mat han får och fångrisken är därmed mindre.
Sen kan man även ta hjälp av lusern.
Proteintillskott med låg kolhydrathalt ökar inte fångrisken. Se dock upp med lucern, det brukar vara en massa melass tillsatt i det.

Hö kommer han få mer av. Såfort jag gjort hans nya hage kommer han ha möjlighet till fri tillgång.
Så proteintillskott är okej? Något speciellt märke eller så som ni kan rekommendera?
Det är nog dags att kolla tänderna. Så jag om inte annat kan utesluta det.