Kontrakt
Varje större ridsport butik har färdiga avtal att köpa ca:50:- kostar dom, men av egen erfarenhet så kom ihåg att skriva in extra klausuler på ex:hur din häst skall skötas,foder,skoning,vaccinationer mm och framför allt om hon är eller inte är till salu efter fodertidens slut.Jag lämnade ut min pålla på foder som gick åt !!!!! fick bryta kontraktet efter 2,5 mån pga en häst som hade så ont i ryggen att det inte gick att lägga på ett täcke, hade skrivit in extra att om hästen for illa eller inte sköttes på ett sätt som var tillfredsställande så hade jag rätt att hämta hem henne på dagen utan uppsägning, skrev också in att jag hade rätt att komma och hälsa på när helst jag ville utan att meddela detta i förväg, och jag säger bara att det var rena turen att jag hade skrivit in allt detta, för fy vad hon blev misskött, det var stall ägaren som ringde mig och berättade vad dom gjorde och sa att jag skulle omedelbart hämta min häst innan det var för sent.Detta var endå en mycket seriös person (tyckte jag ) som skulle ha henne (man) men ack vad skenet kan bedra, så glömm inte att skriva in en massa extra för att skydda dig och din pålla om något skulle hända. TA OCKSÅ KOPIOR PÅ AVTALEN LÄMN KOPIA TILL FODERVÄRDEN OCH BEHÅLL ORIGINALET, GLÖMM INTE UNDERSKRIFTER PÅ ALLA PAPPER. Kram och lycka till

Jo, jag hoppas på att allt ska gå bra.
Hon kommer att stå kvar i samma stall
så jag kan hälsa på henne varje dag,
Och så är det min nuvarande medryttare som
kommer ta henne på foder.

Jag fick som råd när jag skulle skriva kontrakt när jag skulle sälja min hund, att skriv någonstans att det kontraktet endast finns i 2 exemplar. Annars kan de ändra och kopiera igen och förfalska…bara en upplysning.
Vad är det för saker du ska lämna med hästen som du kanske måste låna tillbaka? Annars får du skriva in i kontraktet vad som medföljer hästen, och vad du har rätt att få låna vid behov. Glöm inte skriva vad som gäller om något går sönder, vem som ska ersätta oh vad.
när jag innan haft häst på foder, har jag som fodervärd fått stå för alla kostnader utom försäkringen. Den tog ägaren hand om. Men där kan man göra som man själv vill, men SKRIV in allt.
Du kan även ha i tanke om du skulle vilja ha uppsägningstid. Ibland skriver man 1 år kanske som avtalstid, men om något inträffar som gör att du vill ha tillbaka hästen (inte att den blir misshandlad m m) så kan det kanske vara skönt med uppsägningstid.
Jag hade 1 mån uppsägningstid på min foderhäst, men jag som fodervärd tyckte det var ganska jobbigt att känna att de kan ringa nu och säga att de vill ha hem hästen igen om en månad. Men man kan ju se från bådas håll. Både bra och negativt.
Hoppas ni får ett kontrakt som ni båda känner er nöjda med! Lycka till. /Kram Pimsen