Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5919 ggr
[penelopa]
0

Minimått hagar?

Någon som också hört att det ska komma nya regler om storleken på hagar?

Tusen
0

Nej men hästen ska kunna gå i alla gångarter i hagen och alla ska få plats att äta och dricka.

[penelopa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja röra sig fritt i alla gångarter gäller ju nu.

Men de sa på tv för någon vecka sedan att de skulle bli någon måttbestämmelse på det. Är det någon som vet när det träder i kraft.

Tusen
0

Bara att kolla på jordbruksverkets hemsida.

[penelopa]
0

Där står bara nuvarande lagar.

[Juniette]
0

Såg också detta inslag på tv.
Lagen skulle bli 10x30 meter minst för 1 häst.
15x30 meter för 2 hästar.
Dock framgick inte när det skulle börja gälla.

Rafflan
0

är det inte väldigt konstigt att ha regel i meter istället för kvm?

Gronstedt
0

Är detta de dagliga rasthagarna, alltså? Och det måste väl rimligen vara olika mått beroende på om hästarna 70 eller 170 cm höga?

Tusen
0

#6 Inte som minimi-mått betraktat. Det är ju tänkt att hästen ska kunna galoppera och vända riktning, så därför tycker jag inte det är så konstigt. En area får man ju automatiskt när man har längd och bredd. Flört

Rafflan
0

#8 ja men är inte en mer fyrkantig hage bättre där hästen kan galopera i alla riktningar?

Eller galoppera längst med staketet runt hela hagen?

Punkity
0

Jag håller med, hade varit mycket mer logiskt att ha kvm. Jag menar, en hage på 20x20 är inte så dumt det heller…

Tusen
0

#9 Visst är det det men om du har ett minimimått på 300 kvm (som 10x30 m blir), så skulle en fyrkantig hage inte bli mer än 17,3 x 17,3 m. Så om hästen ska ha en möjlighet att kunna galoppera alls i hagen så krävs det säkert 30 m åt minst ett håll. Därav måtten.

Och skulle hästen galoppera runt stängslet så är det optimala (på 300 kvm) en cirkel med radien 9,77 m (alltså knappt 10 m). Men vem bygger cirkelrunda hagar till sina hästar? Flört

Lorita
0

"Men vem bygger cirkelrunda hagar till sina hästar? Flört" …..jag Skäms ….eller rättare sagt, just nu står två i en rund hage, radie som en longerlina. Eftersom dom rymmer ut mina tillfälliga hagar och detta är der enda som är kvar av mina gamla hagar som det ser ut nu.

Jag håller på att ta ner skog och då måste maskinerna fram.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Punkity
0

Å andra sidan, vem bygger helt fyrkantiga hagar? Flört Inte vi iaf Skäms

Tusen
0

#13 Nej, men jag skulle tro att det är betydligt vanligare med fyrkantiga hagar än cirkelrunda. (Fyrkantig hage = hage med fyra hörn. Inte nödvändigtvis kvadratisk).

Alma-G
0

Våran är en (pytteliten) skogsdunge typ och det skulle vara väldigt svårt att mäta ut det eftersom det inte finns något hörn. Dock är inte måtten några problem. Min ponny och hans ponnykompis kan springa i den :)

Punkity
0

Den våra går i nu har sex hörn.

Allmänt: Verkar som nyhetsrapporteringen om måtttbestämmelser dykt upp på några olika ställen, men det verkar inte som varken JV eller länsstyrelsen gått ut med något än så inte alls säkert att det faktiskt är aktuellt.

Tusen
0

En hage på 10x30 m (300 kvm) är faktiskt en rätt liten hage. Tack och lov så är så små hagar sällsynta. En tävlingsdressyrbana är väl 20x40 m (800 kvm) så har ni något att jämföra med. Den är alltså mer än dubbelt så stor som minimimåtten.Skrattande

Elshira
0

Vi brukar använda våran paddock (25 x 45) som sjuk/fång/vinterhage. Den duger faktiskt alldeles utmärkt för 2 hästar (eller ev några fler små ponnyer) att gå i även om jag hade önskat vi kunnat ha en stor fin skogshage (som inte har så mycket gräs :)

Men där kan de rejsa runt ordentligt, även lite större hästar. Men mindre än det skulle jag inte kunna tänka mig mer än enbart sjukhage (som corallen brukar få vara, både paddock och volt ligger intill de andra hagarna så de ser hästar). Men vi slänger in mycker kvistar osv som de gnager på hela dagarna, och så brukar koner och bommar få ligga kvar i hagen så de har något att göra! Konerna frön h**k håller verkligen för allt, de har till och med blivit överkörda av traktor mitt i vintern utan att gå sönder!

För övrigt tycker jag dock att detta med att varje häst behöver x antal hektar. Om vi inte snackar bete, och med hästar som fungerar i flocken så finns ju ingen anledning att ha dubbelt så stor yta bara för att man har två hästar i en hage. Men börjar man komma upp i större flockar så är det klart att större behövs, me inte per häst (tycker jag). Men det får man ju också se till vad som verkar till synes fungera.

Hakuna matata!

Zadeira
0

Hur blir det egentligen då med alla dessa ridskolor som inte har någon mölighet att ha hagar i de måtten? Jag vet mer än en där det inte är möjligt pga mark-brist…

Elshira
0

#19 Jag vet inte hur små hagar du syftar på, men är de i klass med travhästshagar som jag sett (typ 10 x 10 meter) för att de inte ska kunna göra illa sig och trötta uts sig så är det hemskt…

Hakuna matata!

Tusen
0

#20 Jag har aldrig sett så små hagar till travare. Däremot är det många ridhästar som går i så små hagar pga den sk skaderisken. Det är en myt att travare har små hagar. Jag bor två kilometer från Sundbyholms travbana och INGEN av deras hagar är så små. Min dotter har jobbat i olika travstall under 6 års tid och INGEN av de travtränare hon jobbat hos har små hagar. Många gånger har travhästar mycket större hagar än vad ridhästar har. Trots att de flesta travare kostar betydligt mer än de flesta ridhästar.

Däremot är hagarna på Strömsholm extremt små. Och DÄR går det ridhästar.

Jag skulle vilja veta VART du sett dessa små hagar. Vilken tränare har så små hagar idag? Det är helt emot den tränarfilosifi som är populär och utövas idag i travvärlden.

Då kan jag mer tänka mig att ridskolor i Stockholm har pyttesmå hagar liknande de som finns på Strömsholm.

Elshira
0

#21 Nej, det är absolut inte generellt så. Men har sett dessa små hagar dels nere på Axvalla travbana, och uppe vid Romme. Vilken tränare det var vet jag inte. Och hemst är det ju att på täby galopp finns de som inte ens kan gå i box lös utan att stressa upp sig och binds därför upp - och går därmed än mindre i hage.

Jag tycker det är sjukt på strömsholm med (där går de ute 2 timmar om de har TUR)… "De kan skada sig", men vafan, en helt platt hage liksom… Skillnad om det var massa sten och grejer…

Hakuna matata!

Zadeira
0

#20, vi har nog två eller tre hagar som bara har måtten 10x20 meter. De är ju för små enligt måtten då. Jag har dock sett hästarna i alla gångarter där… Vet fler ridskolor som har hagar i 10x20 måtten….

Alma-G
0

#22 Ang Strömsholm så var jag där i tidig vår på öppet hus. Eftersom de nya reglerna om åtta timmars utevistelse skulle de bygga om hagarna så att hästarna fick en egen hage. Men eftersom det tar ett tag att bygga om vet jag inte när det är fixat. Men dom är mycket nogranna med att följa reglerna som en av Sveriges största anläggningar.

Tusen
0

Axevalla kan jag inte uttala mig om då det var länge sedan jag var där men Romme VET jag har INTE några 10x10 m hagar generellt. Det finns några små runt på stallbacken men de används inte mer än korta tider på dygnet innan de släpps i hagarna som ligger på andra sidan vägen och runt slingan. De är naturligtvis olika stora men några 10x10 m är de absolut inte.

Jag har svårt att tro att Axevalla har så små hagar heller då även de (då jag var där senast) inte hade mer än några enstaka av välddigt små mått. Men 10x10 är extremt små hagar.

Jag tycker inte om att du uttrycker dig generellt om hur travhästar har det då de flesta trvare har det väldigt bra med mycket utevistelse i stora hagar. Det är väldigt få travare som står permantent på travbanorna runt om i Sverige.

Rafflan
0

#25 håller helt med dig, man är lite mindre känslig i trav världen, ett små sår här, ett överben där, vem bryr sig så länge inte hästen är halt, bara att tvätta och se till att det läker. Medans ridhästar går med speciella täcken på sommaren, och ben skydd, och bots, och dittan och dattan för att skydda dem "ifall att" ;)

+ att jag sett många ridhästar i större stall där nästan varje häst går i en egen hage :S

(obs nu menar jag inte alla, travtränare kan ha sjydd op hästarna i hagen, och ryttaren kan "överleva" små skråmor på hästarna)

Elshira
0

#26 Där är det nog faktiskr tvärt om. Inga hästar blir så pedantskötta som travare. Är de inte friska kan de inte heller dra in pengar. Det blir för visso en hel del slitageskador, men iställer för att de får stå som många ridhästar så görs nästan alltid utredning omgående.

Hakuna matata!

Rafflan
0

#27 jodå, travare blir ordentligt omsköta (vilket man hoppas alla hästar blir), dem får behandlig/veterinär/box vila direkt vid behov, för att den snabbt ska bli bra igen och kunna springa. Dock är man sällan rädd att ha fler hästar ihop i hagen, man är inte rädd för hagar med lite skog eller annan typ av terräng, och man har sällan benskydd, bots eller liknanade i hagen på hästar som inte behöver det och har sällan skydd på vid träning "ifall att".

Ridhästar (dyra eller tävlingshästar) går ofta själva i hagen pga risken för problem vid ihopsläpp (?), dem har ofta benskydd, bots eller liknanade om dem röra sig mycket i hagen, om dem ens har hagar stora nog så dem kan röra sig mycket. Ibland går dem kanske själva pga dem små hagarna vilket gör att det inte är shysst att ha 2 hästar ihop i.
Har ofta sett hästarna på strömsholm gå ensama i små hagar, ibland ensama i stora hagar, blev så glad när jag åkte förbi får några veckor sedan och såg att dem öppnat upp mellan hagarna och gjort jätte stora hagar där, så vit jag kunde se, gick 2 stora flockar i varsin stor hage :)

Sen är det klart att även travträanre kan "plasta in" sina hästar och blir rädda för skador men sånt känns troligare på dem riktigt höga nivåerna medans amatör tränare inte gör sånt, men en tjej som tex tävlar msv på sin ponny "plastar in" den bara för "ifall att"…

Vi glömmer lätt bort att låta hästen vara häst även fast den är värld mycket pengar, och det tar dem som har lite mer normal dyra hästar efter :/

MonteMira
0

Angående hela denna hagdiskussion om storlek, skaderisk osv jätte intressant och se vad ni tycker om olika delar.

I maj examinerades jag som hippolog och mitt och en annan tjejs ex-arbete var just om " hästens möjlighet till utevistelse i tävlingsstall " läs gärna om de om ni tycker detta ämne är intressant. Det kommer straxt att publiceras.

I arbetet har vi gjort en enkätstudie, skickat ut till tävlingsstall där de får beskriva sin hästhållning. Vi tar vi upp olika vetenskapliga studier som gjorts om hästens utevistelse, vad är egentligen skaderisken, när de går ensamma i små hagar eller går i flock i stora hagar? Skaderisken för anställda att hämta hästar i hagen? hur mycket går/springer hästarna i hagen? Hästens naturliga beteende, hur uppfyller stall den?  

Angående Strömsholms hagar och hästarnas utevistelse, är de på gång att bygga nya hagar som gör att hästarna kommer att gå ute längre och vara i sällskap med annan häst.