Åldersgränser i ponnyhoppning!?
Hej!
Jag behöver hjälp med att komma på vad det är för åldersgränser i ponnyhoppning. Har glömt bort..
Skulle vara jätte snällt om någon kunde skriva ner åldersgränserna, behöver verkligen veta.
Det är 18 år för D-ponny och sen tror jag att det är 13år för B-ponny. C vet jag inte.
C är 14 tror jag.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

är inte C och D 18?
Är ganska säker på att det är 13 år som gäller för A- och B-ponny samt 18 år för kat C och D. I alla fall i Sverige. Vet att det har pratats om att sänka åldern till 16 år som är internationellt men då det blev så stora protester kring detta så behöll man de ursprungliga gränserna.
14-årsgränsen för kat A och B gäller dressyr och fälttävlan.
Ah, se där! Lyssna inte på mig, jag bara gissar hej vilt ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

C och D är 18 år.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
på c är det 18.
ska man tävla måt andra ponnys är det 18år på D, men man får tävla måt andra stora hästar om man är över 18år på sin ponny lr har jag fel?
Man kan uppgradera ens ponny till häst så får man tävla emot dom, och då får man tävla till sman blir 100 bast. Men får även tävla ponnyer i utbildningssyfta tills man blir 100 bast. :)
Jag hade en duktig D-ponny som jag tävlade 130cm med. Hon tävlades först bland ponnyer men när jag fyllde 18 kunde jag inte släppa taget så då tävlade jag henne bland stora hästar istället.

Josefin hur gammal är du nästa år? Du ska väl ut och hoppa Disa i alla fall? :) Ni får börja tävla fälttävlan så får du rida ett år extra :)
//Mickan
Jag är 13 år 2008 , så jag har ett år kvar i hoppning men jag får väll börja med fälttävlan sen då :) Jag tänkte mest på Ida när jag skrev men nu vet jag att hon har 3 år kvar :D
B ponny får man tävla hoppning på året ut då man är 13
C ponny får man tävla året ut då man är 18
D ponny är detsamma som C
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

#9 Uppgraderar man ponnyn så att den går hästtävlingar får den inte gå ponnytävlingar igen med samma ryttare.
Lägger bara på lite mer info ;)
men i clearrund kvittar de hur gammal man är eller måste man följa dessa bestämmelser då med??
Har ingen aning, men tror inte det är åldersgräns i clear round..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#15 Det beror på vad man menar med Clearround!
När folk säger clearround till mig tänker jag på en vanlig tävling med andra klasser också, en lokal tävling. Annars kallar jag det klubbtävling eller träningstävling.
Men om det är KM typ, brukar inte TRs regler gälla. I så fall meddelar de det, men det har jag aldrig varit med om :)
Clear round är ju en utbildningstävling utan placeringar och därför har man inga åldersgränser. Harmoni gäller väl dock.
#17 okej (oj såg lite stavfel på mitt inlägg ^^ )
men jag menar KM :)
På klubbtävlingar får man tävla även fast man är över åldersgränsen.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

A är också till 13.

Haha, nu fattar jag nada ^^
#18 Vad för sorts clearround pratar vi om? För om det är på en vanlig lokal tävling så gäller TR, alltså gäller även åldersgränserna.
Dessutom så brukar det vara så att för att få rosett i en clearround måste man gå felfritt, och då kallas det tävling och man måste anmäla en tävling till Svenska Ridsportsförbundet samt lämna in en avgift eller vad det nu kan vara.
Eller är jag helt ute och snurrar? Jag börjar bli osäker…
b ponny - till o med det år man fyller 13 år i hoppning
14 år i dressyr och fältvälvand
c o d ponny - 18 år
C ponny ä 18 i Sverige på tälingar,utomlands är det 16

På CR får du vara hur gammal du vill eftersom det är utbildning. du kan ju även starta i avd B om du är för gammal, men det måste vara propotionernligt. tr finns ju ute på nätet nu, kolal där :)
Men om jag är 14 år o rider en B-ponny. får jag då tävla den i storhästklass? :s haha
Är LD clear round? 

#27 det är olika på olika tävlingar, Clear round kan vara villka klasser som helst (?) elr iaf upp till L:A tror jag :) På vissa tävlingar är alla klasser clear round och på vissa är det andra bedömningar :)
Hur vet man vilket det är?? x'D

#29 Det står på propositionen :)
Men om man skauppgradera en ponny till hästklasserna är det bara D-ponnys som får då eller även C-ponnys uppgraderas? Och hur gör man detta? :o :S
(Maxad C-ponny om det gör ngn skillnad)