Köpa transport, tips?
Jag har hittat en transport som jag ska titta på i helgen. En begagnad, ser grymt fräsch ut för det priset så jag är jättesugen. Hade egentligen tänkt vänta till nästa år men detta är ett klipp om nu allt är som det ska med den.
Så, vad ska jag titta på och vara noga med att leta efter/se efter?
Ge gärna råd och tips och berätta hur erat första köp av transport var och vad ni köpte för något, vad kör ni med för släp idag?
Jag vet inte om det är det på, men boogie är för mig prio nr 1. Dels för att det ligger stadigare på vägen, dels ör att OM det blir punktering på ett däck så kommer inte hästtransporten med häst hamna i diket (har två bekanta som lyckats med det).
Men i övrigt så se till att få papperna från senaste besiktningen så du vet om det är något som eventuellt behöver bytas ut (börjar bli rostigt eller så), där ser du också om det blivit nedslag på fjädringen t.ex.
Sedan ska man kolla golvet under gummimattan. Man vill generellt sett att mattan ligger lös för att man ska kolla det årligen, men vissa har den ändå fastnitad, då får du kolla så gott det går underifrån.
Sedan så är det bra att kolla att väggarna och taket verkar sitta stadigt, på äldre transporter så kan fästningarna ha slitits till väggen, men det brukar inte vara något problem.
Taket däremot kan på vissa hästtransporter sitta väldigt löst redan från början. Det brukar främst vara om de inte har en metallbåga som går hela vägen runt upp i taket utan bara på sidorna en bit upp. Har den inte det och man vill taket ska hålla längre så kan ma alltid lämna in den och få det fixat hos någon plåtslagare skulle jag tro :) Men om taket inte sitter stadigt, så kolla efter sprickor, främst längst bak (gärna på insidan så ser man om glasfibret ruggat upp sig lite). Prova annars och knuffa lite på det från sldan och se om det sitter fast ordentligt eller ej.
Bra att tänka på:
Kolla att kopplingen till lysen är samma som på din bil, det går givetvis att fixa men :)
Urlastning fram är himla smidigt, man brukar slippa problemet med hästar som kastar sig handlöst bakåt då då de sällan gör det framåt (i.af de hästar vi haft som gjort så, men det var inte för rädlsa över transporten, det var för att hon ville se sig runt snabbt men hon stannade på luckan). Det är för övrigt också en säkerhetsgrej om man har lite snabba hästar. Har man tillräckligt små eller bara "viga" hästar så kan de krypa under bommen bak när man tar ner luckan, och den som öppnar luckan riskerar att bli klämd. Och dem som ska leda ut hästen slipper detta med att krypa in till en ev orolig häst som i värsta fall kanske hoppar fram och mosar dig mellan bom och häst.
Nu var väll detta "skräckscenarion", men jag brukar tänka att man vet aldrig vad man skaffar för häst i framtiden, eller vad som kan hända! Dessutom blir det enklare att lasta av själv. Tycker det är smidigt över huvud taget. :)
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle vilja tillägga att titta in under transporten och kolla att den bärande strukturen är i gott skick och inte för rostig.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km