Tappat alla skor...
Min häst står just nu på ett bete en bit ifrån där jag bor. Jag lämnade honom i mitten av juni och var och hälsade på honom för första gången idag.
Han har daglig tillsyn, men tydligen kollas inte hovarna för när jag kom dit hade han tappat alla sina skor.
Är det farligt för honom att gå utan skor i en vecka till? Hovarna såg inte trasiga ut eller så, men de var rätt korta.. Han verkade inte protestera mot att gå, trots att han brukar vara ömfotad utan skor. Men samtidigt är det ju i alla fyra det gör ont i sånt fall och då är det ju svårt att visa att det gör ont…
Problemet är nämligen att jag åker till Finland på onsdag och det verkar stört omöjligt att få tag i en hovslagare innan dess…
Tänkte att jag skulle ta bild på hur hovarna såg ut, men när jag kom på det hade han redan kelat färdigt och vägrade komma fram till mig igen.
Du kan vara lugn. Att gå barfota på bete är lika underbart för en häst som för dig att gå barfota i gräset. Det är hästens naturliga sätt att hålla sina hovar. Och i en beteshage går ju hästen precis så mycket och fort som den själv vill.
Det är helt okej.
Kan berätta att många tar av skorna på sina ridhästar då de går på bete och då kan de gå där en eller ett par månader barfota. Det är jättebra för hovarna.
Har han inte ont är det nog ingen fara. Bättre att alla är borta än att han har enstaka kvar. Det är ju inte säkert att han blir öm på betet heller och är det mjuk mark blir väl hovarna inte speciellt slitna.
Min häst är öm utan skor, men när han tappade en sko i vintras så valde vi att ta av skorna eftersom det var för halt för att kunna rida ändå. Han ömmade inte alls för än vi satte igång med ridningen på grusvägen.
Hur länge ska du vara borta? Om han har daglig tillsyn kanske de som ser till honom kan hålla koll ifall han skulle bli mycket öm och isf se till att han blir skodd?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gud vad skönt att höra!!! Nu känns det som hela Mount Everest föll från mina axlar :)
Tack för svaret!

#2 Jag är borta i en vecka. Få honom skodd är nog svårt, men jag kan be dem hålla koll på om han ömmar. Vad nu det hjälper, har svårt att göra något åt det när jag är borta. Har verkligen ingen som kan hjälpa till där han står nu.
Om du bara ska vara borta en vecka så kan du nog vara alldeles lugn!
Ha en trevlig semester!!!
Du kan ju påpeka att du gärna hade velat veta att han hade tappat sina skor också.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Du kan lugnt åka, jättebra för hästen att slippa skor ibland.
Dock hade jag frågat vad som ingår i daglig tillsyn.
Är det bara att se att de lever och står på benen eller är det närmre koll av hovar, kolla så den inte har fästingar mm.
Hade jag ej kollat mina hästar själv dagligen hade jag föredragit
lite bättre koll.