en varning till kattägare
skrev detta på kattsidan oxå..
fågelinfluensan har ju kommit till tyskland, 10 mil från skåne.
läste en chatt på aftonbladet. detta är saxat från chatten
undrande kattägare säger: jag har hört att viruset kan spridas till katt om dom kommer i kontakt med det, kan katten smitta människan i sin tur sen?
Mia Brytting säger: Det stämmer att kattdjur har blivit smittade av det här viruset. Då oftast genom att ha ätit smittade fåglar. Katterna har då blivit sjuka och dött. Man har inte sett några fall där katter har smittat människor.
Anonym säger: Har 3 utekatter som sover inne i min säng. Bör jag stänga in dem?
Mia Brytting säger: Om H5N1 kommer till och blir utbrett i Sverige kan det vara en tanke att hålla katterna inne.
länk till chatten http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,779102,00.html
Hålla katterna inne??? Ja, då vet jag en katt som kommer att riva huset och lite till. Mina föräldrar har en katt, av tre, som inte VILL vara inne längre än nödvändigt. Hon blir tokig och får nästan panikbeteende om ingen släpper ut henne när hon ber….
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Usch. Tur så dog vår gamla ragata till katt på sommaren. Inte roligt med alla virusar som kommer hela tiden. Är det inte galna kosjukan så är det fågelvirus och är det inte det så är det något annat.
Människans straff för vanvård av djuren ser jag det som. Moder natur straffar alltid, det kommer över tillbaka över människan.
o hur ska jag kunna stänga in 5 stycken katter,dom kommer bli tokiga o riva huset.också vet dom inte hur man går på låda heller….
#3 Ett råd, mata inte fåglarna om du har fem katter. Man ska iaf undvika att fågelmaten ramlar på marken.

nu är jag glad att jag inte har kise

Jag skulle aldrig kunna ha mina 6 katter inne. Är det så att dom får sjukdomen så får vi avliva dom. Hellre en chansning än att hålla dom inne.
Tror inte att det är så farligt stor chans iaf.
Matar fåglarna gör jag också. *ler*

De sade på radion i dag att det inte är så stor risk för oss i sverige att drabbas trots allt. Så jag lever på det och hoppas att missarna håller sig krya.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

räknar du inte skåne som sverige åsa??? ;)

Nepp, ni skåningar har ju en egen flagga till och med. Detta har jag fått höra av såååå många skåningar, det gör dem speciella så de räknas liksom son en egen hos mig nu. hihi
Nej då. Allvarligt så sa de att det inte var så stor risk att någon i Sverige behlvde vara orolig. Åtminstone inte människor. Så jag hoppas att veterinären hade rätt.
Audiatur et altera pars

#6 Håller med

ja vi tillhör europa och ni norrland. det är sant! :)
hörde att man hittat döda svanar i sverige oxå..

Låter inte bra. Stackars svanar. Men det är väl tur att vi svenskar är rätt förskonade liksom. Hoppas det håller sig i grannlandet Skåne. hihi
Audiatur et altera pars

mmmm
jag matar inte fåglarna.hoppas inte att det kommer hit bara.
Jag läste idag på tidningen att myndigheterna ännu inte har fått raporter om någon katt som dött av fågelviruset. Det stod också att riskerna är små, så än kan man andas ut.
Fast svanarna ser ut at vara utsatta. Jäkla virus!
synd om svanarna,dom som är så himla vackra.
Att hitta döda fåglar denna årstid, ffa efter en snörik vinter, är inte ett undantag utan mer en regel! Det tar på fåglarna (och andra djur också) att gå igenom en vinter och det sker ett naturligt urval av gamla och svagare individer. Så alla döda fåglar är inte per automatik smittade med H5N1! Tycker att media slår upp detta mycket större än det behöver göras. De som SKA oroa sig är fågelägare/fågelbesättningar. De kan ju få massavliva större bestånd av sitt levebröd om det vill sig illa.
Som en inspektör i Falsterbo sa igår….OM en pandemi kommer hit är det inte med flyttfåglar utan med flygplan från asien….
//I - inte speciellt orolig

Svanarna som hittades döda hittades ju inte i Sverige först och främst. Så jag tror också att detta är lite väl uppförstorat av alla. Men visst är det så att man kan göra vad man kan för att undvika tråkigheter. man behöver inte plocka upp döda fåglar med händerna. Men det måste jag säga att det gjorde jag inte förrut heller i och för sig.
Audiatur et altera pars
#18; Visst måste man tänka sig för, men det gäller ju ALLTID och inte bara just nu! Jag har heller inte pillat i onödan på döda djur.
//I

johodå åsa, dom har hittat fyra st döda i sverige!

Va? Vart då?
Har ju lyssnat på nyhetern hela jävla natten och dagen. Har inte sovit en enda blund så hur har jag missat detta då?
Audiatur et altera pars
lisette; Fyra döda svanar, men för den saken skull är det inte garanterat att de dött av H5N1, utan de kan ha dött en fullständigt naturlig död. Möjligheten för båda är lika stor och det är bara provtagning som kan avgöra dödsorsaken.
Personligen är jag övertygad om att H5N1 redan ÄR i sverige och var så varit ett tag…
//I

Men det om att vi inte lider så stor risk att drabbas så länge vi värmer våran kyckling till minst 70 grader och inte pillar på döda fåglar har väl liksom alltid varit en bra riktlinje tycker jag. och det verkar inte som om de veterinärer som är inblandade är speciellt oroade. Åtminstone inte på de kanaler jag sett på.
Audiatur et altera pars
ÅsaF: Den uppfattningen har jag också fått!
//I

Ja jag försöker alltid tänka på lite extra grejer när jag håller på med kyckling hemma till exempel. Vikten av vilken sorts skärbräda man använder och sådant. Finns ju inget djur som så lätt gör oss sjuka om vi missar med hygien och tillagning.
Nej, jag tar det lungt med den här hysterin. Tror inte det är värre än något annat vi haft i fågel väg.
Audiatur et altera pars

#22, har inte sagt att de dött av viruset. jag såg på nyheter igår att en and dött av brustet hjärta (bland annat, den var överkörd), en svan hade fått ngn parasit…