Backar vid uppsittning
Har ett litet problem med min pålle. Har haft detta problemet mer eller mindre i säkert nått år. Det är så att när jag ska hoppa upp så BACKAR han! Jag vet inte vad jag ska göra. Behöver tips.
Ska försöka med att ge honom typ ett äpple medans jag hoppar upp eller backa honom tills han ger sig men är inte säker på om de hjälper:(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Känner igen det där problemet. När min häst är taggad gör han också så. Och ibland gör han det ändå, utan anledning. När jag ska hoppa upp så tar jag det ett steg i taget. 1: ställer mej vid sadeln och förbereder mej för att hoppa upp. Går/backar hästen så säger jag woah och väntar på att han står still. följer med om han går 2: står han still så sätter jag foten i stigbygeln. Rör han på sej så har jag kvar foten i stigbygen och väntar på att han ska stå still. Står han sen still så tar jag sats och hoppar upp. Om han går iväg när jag satt mej i sadeln så stannar jag honom och låter honom stå en stund så han lär sej att det inte lönar sej att gå iväg, eller i ditt fall backa. :) Har du sett om h*n har öronen bakåt, om han höjer huvudet eller om han bara backar för att han vill? Höjer han huvudet och har öroen bakåt så kan det bero på att han har ont och inte vill att du ska hoppa upp? anske sadeln klämmer eller något annat. ;)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Först kolla upp sadel + munnen, han kanske tycker det är obehagligt och därför försöker komma undan.
Om du uteslutit det: Träna att han ska stå helt stilla (jag brukar göra det från pall). När han står stilla, ge en godis, massor beröm. Häng bara över sadeln, ställ dig på pallen igen och ge godis. Flyttar han sig, säg ingenting utan ta bara tillbaka honom till samma ställe så han fattar att det inte lönar sig att röra sig. Fortsätt hela tiden med att han ska stå stilla. När du till slut kan sitta upp, ge godis och sitt av igen.
Du kan även träna på hästens vilodag eftersom det bara är psykiskt ansträngande. Sitt upp, sitt av, beröm och godis. Sitt upp, av osv. Ha aldrig bråttom när du ska träna utan ta det i lugn och ro, gärna varje gång du ska rida istället föra tt bara slänga dig upp.
Min häst gjorde också såhär i början när han var osäker, eller han backade inte utan sköt ut rumpan 90 grader. Om jag blir stressad vid någon uppsittning märks det direkt på honom och han börjar krångla, så jag måste alltid ta det lugnt.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.