Jockeyläder
Eftersom Grodan har varit på betäckning/seminering i ca 3 veckor håller jag på att sätta igång hon igen. Just nu skrittar & travar vi endast, men då kom jag på att jag kan ju rida i jockeyläder!
Har gjort det en gång tidigare & satan vad ont jag fick i benen, men jag tänker trotsa det & träna upp dom. Men hur korta ska jockeyläder egentligen vara? Upp på sadel, strax nedanför eller känner man det när man väl har kommit upp?
Sedan om ni kan några roliga övningar skriv gärna det! Dock så kommer jag vara ute i skogen, så inget allt för avancerat ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja hur ont vill du ha i benen? x) Tror dock att dom ska ligga precis där sadelns kåpa slutar där ska stigbygeln vara.Men vet inte, men tycker det är lagom :P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Då kör jag på den längden. Tja.. Vill väl kunna känna dom efter passet iallefall, haha! Det enda jag kan komma på är det gammla vanliga rida lätt & stå upp..
Bra idé! :) Tar det faktiskt från dej.. Hihi nej men ska prova så fort hästen min blivit fri från sina gallor :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Man ska få en grym balans av det så träningsvärken kan jag leva med! Om en häst har gallor är det väl bra om man rör på dom?
Javisst ut och promenerar gör vi men belasta genom att rida vill jag inte riktigt än :) ska vänta nåra veckor till för har inte sett nån vidare förbättring än. ;)
Seriously, you don't!
Aha det var så du menade (:
Grodan brukar få gallor när hon har stått, efter ridturen är dom nästan helt borta. Trodde det var sånt du snackade om.
Jaha :) Nae han fick dom helt plötsligt, nåra veckor efter att dom kom ut på nytt bete. Även om det var nytt för våren och det är det kraftigaste gräset dom kan få, så var det inte så jättefint gräs i alla fall. Gamla vallar=dåligt gräs. Så tycker inte han borde fått det av för kraftigt bete. Och han har ju vilat en hel del pga studier och sånt. Menmen nu har han åkt på det i alla fall och man får gilla läget. Och enligt nån vet så kan hästar dra på sej det utan nån speciell anledning så.. ^^
Åter till ämnet: När han är ridbar igen så ska det bli balansträning i form av jockeyläder! :D Innan hade jag jättebra balans men efter en hjärnskakning så försämrades den. Om man ska komma på övningar så kan man ju alltid försöka ha armarna rakt ut och stå upp eller liknande.. x) elr typ stå upp över bommar, träna på att variera gångarterna mke osv :)
Seriously, you don't!
När jag gjorde det på lektion varierade vi mellan stå rakt upp, två/tre punkt sits, lätt ridning o.s.v. Stå rakt upp var faktikst skit läskigt, tur att jag hade världens snällaste häst ^^
Eftersom jag rider utomhus tänker jag nog bara köra på två/tre punktsits & lättridning, vet inte om jag vågar så mycket mer. Ponnyn kan ju bli lite busig ibland :P
#7 ett tips till gallor är bästa metoden Backontrack bandage! Försvinner på någon natt (dock viktigt att vänja hästen och inte sätta på BoT direkt i 10 timmar)
Eller linda med vanliga fleccelindor + padd. Funkar på mina grisar iallafall :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Så här korta läder rider min dotter i då hon tävlar i monté
Annars kan det väl vara vettigt att korta dom succesivt om du nu får så ont i benen. Kan vara bra att träna upp musklerna lite i taget…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
När jag tävlade galopp hade vi lädrena såpass att det nästan gick att få ihop knäna ovanför sadeln… :) Nån dryg decimeter kortare än kortet i #10 skulle jag gissa på.
Red faktikst med jockeyläder idag, eller korta läder. Fick snurra 4 varv på båda stigbyglarna & just nu känns det i benen. Red mest lätt i traven & stod mest i skritten. Hon ökade lite väl mycket om jag bara stod i traven, men hon arbetade på bra ändå måste jag säga :)
Laddar upp en bild så ser ni hur korta jag hade idag & hur dom är i vanliga fall, kortare kan jag nog ha :P
träningsläder för jockeys brukar vara skenbenets längd på ett ungefär :p
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus
Skenbenets längd? Förstod inte riktigt där.. Men mina underarmar slog i mina ben, då är väl lädren hyfsat korta iallefall? :)
#9 Jag har provat att linda med paddar och så, men det höll bara i en natt. Må morgonen kom han, jätteglad, framtill mej utan någonting på benen. Så fick gå runt i hela hagen och leta upp allt. Och då var alla lindorna sönder och alla paddarna hade han slängt i leran (och det hade regnat under natten…) Så det gör jag helst inte om igen :) Känns som att det kan bli farligt, typ som att han trasslar in sej eller såt, när han nu lyckas få av dem så lätt. Jag hade ändå lindat väldigt ordentligt dagen innan.. x)
Seriously, you don't!
Monté är ganska häftigt. Vilka benmuskler man måste ha. Jag provade en gång hemma att ha jockeyläder och stå upp hela tiden i nåra varv. Det svåraste var ju att behålla en bra sits och inte tappa balansen. Sen får ju inte enen lägga av heller x) Beundrar alla dom som orkar sitta kvar i såna montélopp och galopplopp!
Seriously, you don't!

Sen kan du avancera lite om du vill och rida lätt i jockey läder också :P Har testat och det är grymt mycket jobbigare än att stå :)
Carpe diem!
#16 prova sätta tejp isåfall precis vid kardborrknäppningen (:
Eller om han står inne och vilar ngn natt och sätta på Flecce :P
Nu vet ju inte jag hur du lindar och så .. men när jag lindar så sitter dom som berg. Iofsig så lindade jag två gånger om dagen i ½ år p.g.a skada på min häst x) Så tränade en hel del.. x)
/ Emma
#15 så att knät är precis vid översta biten på sadeln :p
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus
Jag har gått en montékurs i skolan och det är ju lite samma femma på lädrena vad jag förstått. Där ska lädrena vara ovanför hästens armbåge som längst. Det är för att man inte ska störa hästens steg med skänklarna. Är man kortare så får man korta dem ännu mer så att man kan stå upp ordentligt också. :)