Klippning
Lyrik är ju klippt i vintras, modell täckesklippning. Nu har pälsen på bog och hals växt ut till lång vinterpäls igen, men inte mage och lår, där är den kort, har lång päls på benen oxå (fäller där liite). På rumpa och rygg har han kortar vinterpäls, som han fäller av. Han har en konstig vinterpälsfällning/sättning, det har han haft sedan han blev äldre, veterinärer säger att det är inget att göra åt förutom att ge b-vitaminer (i maten och injektioner), borsta och ev klippa.
Nu har han vilat i hagen sedan i februari pga skadan hb, virusinfektion i mars. Ska antligen vila längre, beror på när jag kan få ut EQ till stallet för att känna på honom. Eller om vi måste in till MK och kolla upp benet =(
Longerade i ridhuset i lördags för att kolla hur hältan ser ut, han blev lite svettig av knappt 20 min i skritt, trav och galopp. Visserligen har han dålig kondis pga konvalecent till och från nu i 6 år =(, men den tjocka päls han hjälper nog lite till oxå. Var ej så varmt ute, bara +3.
Funderar på att klippa honom igen, täckesklippning. Antingen NU eller NÄR vi får börja rida igen, men det lär tyvärr dröja länge =(
#0 Jag vet att man kan sabba sommarpälsen med att klippa när de fäller. Men han fäller ju inte där han ev ska klippas.
Förra året fick jag klippa honom i början av juni eftersom han hade så tjock päls. Stod och var svettig i +25 grader, kolsvart häst =( Han njöt av att bli klippt, klippte bara hals och bog.
Han är frisk förutom sina problem med sina leder. Har nästan återhämtat sig från virusinfektionen han fick nu i slutet av mars.

Jag skulle nog aldrig klippa en häst nu eller i sommar. OM hästen går på bete så har ju mygg och broms och knott mycket lättare att bita då. Pälsen skyddar ju även mot solen.

Men samtidigt, om du klipper nu hinner det ju i alla fall växa ut lite till sommaren, jämfört med om du ändå behöver klippa senare. Om du tror att det kommer att behövas då. Och om hans päls ändå inte beter sig riktigt "normalt" vet jag inte om man sabbar så mycket genom att klippa ett mindre område.
#2 Han hade inga problem alls med insekter när jag klippte honom i juni förra året. Tyckte det var skönt att bli av med sin varma päls.
#3 Vill nog vänta tills det blir lite varmare igen. Är knappt +5 grader nu mitt på dagen. Ska bli varmare till helgen, så det får bli klippning då.
Blir samma klippning igen, täckesklippning. Han har alltid täcke ute tills det är åtminstone 20 grader varmt ute och soligt, är känslig för kyla och blåst.

Det låter som en plan :)
Min ena kompis sa om man badar hästen, fäller de fortare. Hon skulle bada sin ena häst nu i veckan.
Kan detta stämma? Inget badväder än på ett tag…

Jag vet inte om jag tror att det skulle påverka själva fällningen, däremot tar det säkert bort mycket som sitter lite halvlöst. Jag tror inte det är så mycket effektivare än att borsta och gno, men det är vad jag tror.
#7 Tror inte det är någon idé at bada honom än på ett tag. Har bara kallvatten i stallet, får i sådana fall dra ut slangen på stallplan och spola. Värma vatten i vattenkokaren tar ju evigheter att få ihop tillräckligt med varmvatten för ett bad. Brukar tvätta av skitiga ställen ibland, eftersom han ligger och sover i värsta skiten. =(
Nä. Det får bli klippning i helgen. Om sommarpälsen "sabbas" gör väl det inte så mkt, vi ska ju inte ut och träna och tävla mer.
Igår klippte jag pållen. Blev samma frisyr igen, täckesklippning, bara att klippa i samma "spår" igen.
Han blev jättefin och nöjd. Skönt att slippa den varma och skitiga pälsen! Blev nästan en halv skottkärra full med päls.
Givetvis kom stallgubben in i stallet och gnällde över att jag klippte min häst. Att han har inget skydd för knott och mygg för om en månad får inte hästarna sova inne längre sa han. I mitten av maj är det inte varmt om nätterna ännu, finns ingen mat i hagen då.
Gnällgubbe! Men förhoppningsvis har vi flyttat tills dess.

#9# Jo, men jag tyckte ju destamma. Den lilla sommarpälsen som dom har är iaf ett litet skydd. Jag ser ju på min Sorro hur han blir uppäten av mygg utan pälsen. Dom kom i går jättestora mygg.
Jag skulle inte valt o klippa hästen nu.
Tog in nisse idag, massa mygg på henne.
Usch o fy..
/Elin
#10 Han hinner få ut sin sommarpäls innan han åker på bete i juni. Ska ju ej stå på stallets sommarbete, utan han åker till "mitt" sommarbete igen där han har gått i 3 somrar nu.
I värsta fall får han på sig flugtäcket.
menar du att han har täcke på sig tills det är 20 grader ute ?
herregud, det måste ju vara jättevarmt där under…

#13# Ett flugtäcke som Lyrik skrev är tunt ser ut som ett eksemtäcke. Dom blir inte så svettiga i det.
Nu är han naken ute, har varit det sedan i fredags.
Skrev lite fel. Han har täcke på sig tills det är 15 grader + SOL, annars naken. Tunt regntäcke
Om han är kvar i stallet tills dess hästarna ska vara ute om nätterna i början av maj, får han på sig sitt flugtäcke, som är tunt.
Men förhoppningsvis har vi flyttat därifrån då, till ett "Normalt" stall med normala stallägare.