Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4018 ggr
Johannana
2011-07-02 13:49
0

Nybörjare.

Hej!

Jag har en hypotetisk fråga jag har undrat över länge. Hur erfaren ska man vara om man ska skaffa en egen häst? Jag menar,alla har ju varit nybörjare i början så jag undrar även hur erfarna ni var när ni skaffade er första häst och om ni skulle ha gjort saker och ting annorlunda?

Min mamma är väldigt sugen på häst(mer av den arbetande typen)och hon har ridit när hon var yngre och hon jobbar nu i ett stall,dock är jag rädd att det är jag som får rida och hålla på med sånt,inte för att jag har nått emot det men jag är rädd att jag har för lite erfarenhet. Jag har red i ca. 3 år när jag var mindre men nu är det en stund sen. Grunderna sitter förtfarande kvar men det behövs ju lite mer. Vi skulle bygga eget stall,lägga hagar,ridbana och sånt för vi har väldigt mycke utrymme att röra oss med och jag har möjlighet att få rid/skötselundervisning av en kompis som ridit väldigt länge och tävlat en del. Min mamma vill även ha lamadjur. Funkar det som "kompisar" till en häst?

Denna fråga är inte aktuell och det kommer nog ta många år innan vi skaffar häst(om vi skaffar).

Rafflan
2011-07-02 14:35
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är inte hur länge man ridigt som spelar roll utan kunskapen.

Och ibland räcker det med bara "grund kunskapen" om hur man har häst och sen ha någon riktigt duktig i stallet som kan hjälpa en om man har frågor eller saker man inte kan.

Endel har ju skaffat häst efter att bara ridigt i 1 år, men då har ofta föräldrarna haft häskunskap och intresse.

Det viktigast är nog dock att ha råd och tid skulle jag vilja säga.

En häst kompis är nog bäst, men lamor kan nog funka ihop med hästen iaf ;)

Tusen
2011-07-02 15:03
0

Om det ändå dröjer så skulle jag tipsa dig om att ta kontakt med ett privatstall för att där kunna hjälpa till med deras hästar. Och då inte i första hand att rida, utan att sköta häst, stalll, hagar osv. Ridningen kan man alltid ta hjälp av en instruktör. Men att sköta allt det andra får man sällan lära sig på ridskolor. Det kanek kan tyckas som slavgöra att mocka, rykta, dra stängsel osv men om man under tiden som man jobbar med det fråga mycket om allt så lär man sig jättemycket om hur man håller häst.

Så dina ridkunskaper tränar du naturligtvis på hela tiden. Men eftersom ni ska ha eget stall tycker jag att det är viktigt att man lär sig så mycket som möjligt om allt det andra, då ni inte kommer att ha några att fråga i ert stall, vad jag förstått.

Ett tips är ju att ha en inhyrning dä den som hyr in sig är mycket kunnig och kan hjäpa er med att svara på era frågor. För dom dyker alltid upp. Var så säker.Skrattande

Zadeira
2011-07-02 15:40
0

Jag är inne på samma spår som Tusen. Det svåra är inte att man inte rider bra nog. Det finns alltid tränare och instruktörer man kan rida för regelbundet när man skaffat sig häst, oavsett om man aldrig suttit på en häst förr ens. Det svåra är allt runt om det!

Rider man på ridskola lär man sig sällan mer än bara grund-teori om stall och hästskötsel. Det finns mängder man inser att man missat när man börjar med häst på nivå att allt är ens eget ansvar. Foder, utrustningsinpassning, hag och stallskötsel i allmänhet osv.

Din mamma verkar ju trots allt ha lite koll om hon dessutom jobbar i stall. Då blir det ju lättare. Hon har säkert folk som hon kan fråga om råd där.

Ännu en tanke i samma spår som Tusen, om ni bygger eget så kan ni kanske hyra ut en box eller två till någon duktig och erfaren person som kan hjälpa mycket med både ridning och frågor om stall/häst-skötsel. Dessutom får hästen en riktig häst-kompis. Minns inte om det är lag eller inte på det, men hästen bör ju ha minst en häst-kompis.

[TissinTassin]
2011-07-02 18:41
0

sen kan du ju också låna böcker på bibliotektet (om det finns bra böcker) samt att läsa mycket på internet om allt som har med hästar att göra, - skötsel - foder - hovvård - sjukdomar - ja, allt i stort sett. och som de andra har skrivit å är det jättebra att ha någon kunnig i stallet, t.ex en inhyrning. Men din mamma jobbar ju i stall så hon borde ju kunna en del :)

sen lär man sig ju nya saker med tiden, ingen är fullärd när man köper sin första häst Flört

Johannana
2011-07-03 09:31
0

Tack för alla tips och svar! Vi har en hel del ridskole/privatstall i närheten så det finns gott om folk att fråga. Vi blev erbjudna en gratis häst för några dagar seda. En fullblodstravare som inte travade, som ägarna till travstallet gav åt ett bra hem. Men jag tror vi avstår. Inget är färdigt,vi har ingen utrustning och sånt så det skulle vara helt omöjligt att ha häst nu. Jag är dock väldigt sugen men kan man inte så kan man inte. Somsagt så lutar min mamma mer åt arbetarhäst hållet. Kanske en Ardenner eller en Percheron. Sånna små,söta hästar,hehe :p.

Tusen
2011-07-03 10:03
0

#5 Tänkte rätta dig lite. Det finns inga fullblodstravare. Jag antar du menar varmblodstravare. De skänks tyvärr bort allt för ofta,men kan vara riktigt fina hästar ändå fastän de inte fungerar på travbanorna.Glad

Jag tror ändå att ni gör klokt i att vänta. Att skaffa häst är ett stort beslut som bör planeras ordentligt innan det genomförs.

Rita-S
2011-07-03 10:24
0

Håller med tusen om planeringsdelen. Och i planering ingår att sätta sig in i vad hästar behöver runtom ridningen med. Hur stallen borde vara, hager, utvattningsbehov och hur man potensiellt löser det vintertid, utfodring, bra foderleverantörer, hur man får bort gjösseln, anläggning av gjösselstacken och så vidare, samt självklart att se till så allt följer förskrifterna och lagtexten. det kräver en del!

Sen måste man ha någon plan klar för ev semestrar. Hur vill man lösa det? På sommarn kan man rätt nog hyra betesplats där tillsyn av hästen ingår i priset (oftast om någon behöver beteskompis till sin egen kan man lösa det så), men hur löser man det vinter? Hästen kan ju inte lämnas mer än et dygn ensam.

Just detta med att rida är erat minsta problem :) Jag vet många hästar som mådde prima och kalas efter ett rätt långt liv som skogsmulleridna hästar som aldrig sett en ridbana, men det skadar inte alls hästen att få se en heller. Och som du själv säger.. ni kan få hjälp där. Om ni inte hade haft nån kompis finns det ju ridskolor och instruktörer som kommer hem till folk med.

Jag skulle rekomendera att fråga någon lokal ridskola om att få gå lite frivillig, olönat praktik et par hälger så ni lär er lite om stall och skötsel av stall, många ridskolor skulle nog uppskatta lite gratis hjälp ett par dagar. Man lär otroligt mycket av att följa med på en full dag i ett stall.

Sen får man ju komma i håg att stallet står där även när man ligger med 39 i feber, det snöar, är julafton, nyårsafton, fredag eller lördags kväll eller regnar sidlänges. Så länge ni är en hel familj finns det alltids någon som kan ge mat och vatten om man är sjuk eller vill åka ut på stan med kompisarna, men man borde ha ofrat en liten minut med tankar runt detta med :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Johannana
2011-07-03 13:47
0

Ja,jag håller helt med om ja #6 coh #7 säger. Vi har aldrig haft häst förut så tankarna snöade in lite på ridandet,men det viktigaste är ju självklart att hästen mår bra. Vi är en stor familj med mycket djurintresse så det finns alltid nån som har tid och lust. Min styvpappa är bonde så han har kontakter gällande foder,hö och spån.  Vi bor ute på landet och runt vårt hus äger vi skog så utrymme och möjligheter finns för diverse hagar och gödselstackar. Kom gärna med fler synpunkter.

Rita-S
2011-07-03 14:04
0

Om ni är en stor familj, och din styvpappa är bonde, så finns det nog plenty med folk ni kan avtala att ringa till om det krisar sig och hela familjen ligger rejält sjuk med flunsa eller vinterkräksjuka och dylikt, så det är ju alltid trevligt. Platsen är inte det jag skulle oroat mig för heller.

I en stor familj kan ni ju exempelvis göra inbördes "stalljour" skema bland alla som skall vara med om stallet, och bli överens om vilka syssler man sköter sinsimellan. Det underlättar så himla mycket att göra et skema :) Även om man är familj och kan samsas så tar det bort alla möjligheter för att det kan uppstå osämja på ens det minsta lilla nivå om ni blir överens om ett rullerande 4veckors skema om väm som sköter vad och när. Då behövs det inte diskuteras annat än om någon har något avtal, och man får då byta litet om bara. Bara ett förslag :)

Med en styvpappa som bonde får man dessutom lätt en överblick på vart man kan köpa spån eller torv, hö, halm och dyl billigst, samt att någon alltids behöver gjössel. Riktig bra.  Ni kanske även får köpt det som behövs till hagar från någon som har liggande, vilket även är bra det med.

Kom i håg att kolla där ni skall ha mark nogrannt så ni vet om det växer giftiga växter där. Ekar är inget bra att ha i en hästhage exempelvis. Även om dom flesta hästar inte äter vare sig löv, grenar eller ekollon, så är det mycket lättare att eliminera risken med att inte ha hage just där. Samma med äppelträd, det är så lätt att en häst kan äta på sig kolik om äppelträd är i hagen, det är mycket bättre att ni hegnar bort äppelträd och heller delar med hästarna av nedfallsäpplen i kontrollerade former. En naturlig bäck är suveränt att hegna in i beteshagar eller sommarshager utan rejält bete, så länge det inte är kloak som rinner ut i bäcken. Säkrar att hästarna har vatten!

Det är även viktig att kolla genom hagemarken nogrannt så det inte finns gammal taggtråd eller fårstängsel liggande runtom, särskillt om ni vet att det har varit beteshage för kossor, får eller getter förut. Det är ett skitjobb att dra upp gammal taggtråd från marken, men det måste till tyvärr.

Har ni chans att hegna in några klunger med träd som björk eller sådan så gör gjärna det så får hästarna naturlig tillgång på skugga och ställen att klia sig Skrattande Om det finns grenar som är avbrutna från 2-3 meter och ned på stamen borde ni kapa dom intill stamen så man minimerar risken att hästarna kan skada sig på utstickande grenstumpar.

Vinterhager måste ha ligghall om hästarna skall vara ute mer än 12 timmar, om ni har någon gammal lada kan denna utmärkt fungera som ligghall om ni säkrar ev fönster eller tar bort dom helt, samt har en stor öppning. Skall hästarna vara ute dygnet runt i form av lösdrift så finns där mått på hur stor en ligghall skall vara.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida