Vad ska man tänka på?
Ska provrida en häst som jag ska bli medryttare på (om allting går bra). Är min första medryttarhäst i så fall. Ridit ca 8 år på ridskola innan och haft uppehåll med ridningen nu i ca 2 år.
Vad ska jag tänka på att fråga?
Något annat jag ska tänka på?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Se till att ägaren sköter om hästen bra.
Kom överrens om vilka tider och priser som gäller direkt.
Jag var med om ett skräckexempel förra vintern.
Var medryttare på ett 23 år gammalt sto. Ägaren struntade nästan i henne, mockade bara bort det synliga i boxen, glömde bort fodringar och allt sånt.
När dom andra i stallet började klaga på henne så skyllde hon på att det var jag som misskötte stoet. Fast dom andra visste såklart bättre.
Hade stora problem med vilka dagar det gällde, hon kunde fråga på eftermiddagen om jag kunde ta henne den dagen, när det var 5 min tills hästen skulle in från hagen?! Jag var tvungen att ta TVÅ bussar in till stallet.
Så, ja. Var noga med att allting stämmer, och framförallt att du kommer bra överrens med ägaren. DÅ kommer nog allt gå toppen!
Jag provred ju en igår, och allting kändes jättebra, STOR skillnad jämfört med förra hästen!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#1 Tack för tipsen :)
Vi har kommit överrens om att jag gör vissa stallsysslor mot att få rida, och kommer rida lite beroende på hur hon jobbar, men det vet hon i förväg :)
Hon har tydligen lite tillridning också, men får se när jag kommer dit, ska dit på söndag eftermiddag eller tisdag eftermidddag. Åh är så nervös!
Det går säkert skitbra! :D
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#3 Får hoppas det! Det lät bra när jag pratade med ägaren idag, ska provrida kl 16.00 imorgon :)
Det absolut viktigaste är att komma överens om vad som ska göras "på ens dagar", hur vissa saker ska göras (om det tex är speciella rutiner/regler man måste följa i stallet) och vad man får och inte får med hästen (rida, köra, hoppa osv).
Under själva provridningen kan det ju vara bra att testa på hästen så som du kommer rida den sen, dvs ska du enbart motionsrida i skogen behöver du ju inte hoppa i ridhuset på prov-ridningen. Om du får några funderingar under ridningen över hur hästen funkar så fråga ägaren om det då.
#5 Tack för fler bra tips :D