Rådfrågning ang lastning
Har en kille här hemma som varit livrädd för transporten. ( Han skulle vara ganska lättlastad enligt förra ägaren)
Igår köpte vi ny transport, lasttränade en liten snabbis så fort vi kom hem. Lät honom mest checka av transporten bara, klev in någon gång.
Idag körde vi hårdträning, lastade till o från i två timmar. Hade pauser i mellan, duschade honom o lite så.
Slutade iaf med att jag försökte skicka in honom själv, alltså att jag står kvar utanför och han går in själv. Med mellanväggen i. (Har tränat utan förut)
I början skakade han liite, men efter ca 20 min med någon kort paus, så går han in som om att han aldrig gjort något annat.
Körde en lite längre paus, prövade att lasta igen, han klev rätt in.
Har hela tiden en hand på honom så han vet vart jag är, klappat honom på rumpand och "rört" mig lite bakom för att "förbereda" stänging.
Nu till min fråga, hur ska jag gå vidare?
Ska jag bara klappa igen när han klivit in? ( Stänger med bom sen lämmen )
Ska jag sätta fast honom?
Hur skulle ni ha gjort?
Kan tillägga att jag tycker att han går bättre in när jag står bakom.
Förra ägaren har ej gett råd eller något alls ang hur vi ska lasta honom.
Kan tillägga också att de har gått bättre att lasta i den nya, som är en boggi. Den andra var enkelaxlad och började röra sig när han kom in, då blev han skakis o den rörde sig ännu mera.
Du tänker på vilken ordning du ska göra det? Jag skickar in hästen, stänger och går sedan runt och sätter fast… Inte funderat något mer på det, enklast så eftersom jag ibland åker iväg själv = vill inte ha lös häst om hon får för sig att backa ut :)
Ja, om jag ska sätta fast honom först eller stänga först?
Personligen tycker jag stänga först, men tänkte ändå höra här vad folk tycker. Hur de har gjort när de haft problem med lastning..

Jag vill alltid stänga först, har i regel aldrig hästen fastsatt i fram om det är öppet i bak (förutom om man kanske plockar in eller ut en annan häst då). Jag skickar in min, stänger och går sedan fram.
Stäng först, annars kan hästen backa ut medan man går runt om man har otur :)
Hakuna matata!