hänger ut med tungan..
Jag får rida en annan häst istallet ibland nu eftersom att min häst fick avlivas så i väntan på att jag hittar nån ny får jag rida lite ibland.
det är så att denna damen alltid har tungan som hänger ut på vänstersidan när man rider.. spelar ingen roll vad man gör, om man tränar på banan eller luffsar å lattjar i skogen.. hon har alltid tungan ute.. å alltid på samma sida.. har funderat vad de kan bero på? nån som har någon aning eller som har erfareheter av de..?
antar att de inte är farligt att hon gör så men ilte nyfiken på varför =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det brukar bero på spänningar. Jag känner en som alltid har tungan ute tills han är ordentligt lösgjord och verkligen arbetar genom hela ryggen till höger bak - då åker tungan in. Så det är värt att kolla över en sådan häst lite extra.
Ja antingen beror det på att hästen får ont/obehag av bettet (om den nu ens har det) eller så är det någon form av spänning (eller i västa fall smärta).
Jag tror dock på det senare då de snarare brukar gapa om de har ont av bettet, men du kan ju kanske för kul skull rida en vända i paddock/hage med grimma eller annat bettlöst om du har det och i bästa fall utesluta det ena eller det andra.
Se då till att få ut tandläkare eller massör beroende på vilket det verkar vara, för det kommer nästan 100% säkert inte bli bättre av sig själv (eller ja, om det är spänningar så kan massören tipsa om speciella rörelser/övningar för att lösgöra hästen som i #1).
Hakuna matata!
hmm okej ja jag kan testa bettlöst å se om de är bettet.. enlligt ägaren så har hon gjort så dessa åren hon ägt hästen.. men kan testa..
kan ju som sagt vara som #1 säger med då de är en häst som tydligen tävlat ganska högt i hoppning innan hon la dom skorna på hyllan vad jag förstått iaf.. så hon kanske helt enkelt behöver lite mer innan hon kommer igång som hon ska. kanske kan bero på att hon inte får jobba med huvudet tillräckligt?

Min häst höll på mycket med sin tunga innan, inte så den hängde ute men den åkte ut och in och över och under bettet under stor del av tiden han hade det i munnen. Numera går han på hackamore och tungan stannar där den ska!
Skynda långsamt så går det fortare.
#4 hmm okej.. som sagt de är nog värt att testa bettlöst.. kan ju vara en så "enkel" grej ju
Det kan i "värsta" fall vara så att hästen gått med ett felinpassat bett tidigare eller med en väldigt hård hand och tungan och det blivit ett invant beteende att tungan åker ut.
Men jag skulle i.af kolla att det inte är mun eller rygg först i.af :)
Hakuna matata!
hon är väldigt hård i munnen ..
#7 En häst är aldrig hård i munnen, då är det du som är hård i handen
Men är de "hårda i munnen" så får man helt enkelt försöka få dem att lyssna igen, och jag kan garantera att ju mer man drar, ju sämmre blir det.
Prova att rida med bettlöst ett tag (i.af i paddocken) så att hästen för tänka i nya banor. Och tänk på att även om man kanske måste ta i ordentligt ibland för att få stopp på hästen, så se alltid till att so fort det inte behövs så ger man lång tygel. Sitt inte och tjuvhåll, utan ge efter på tygeln så fort hon gör rätt.
Och att försöka hålla emot för att kunna gå i form t.ex, det är bara att glömma faktiskt (om du nu gör det), för hästen kommer bara få ont i munnen, och du trötta armar. Rid hellre utan formen än i en dålig form (slitandes i munnen).
Gör mycket halter och tempoväxlingar, går det inte utan en dragkamp så börja från marken lite itstället, där brukar det kunna vara lite lättare :) Ha tränset (eller bara grimma) och gå en liten bana med någon volt, ngra bommar och bestäm dig för att du ska göra halt på en viss plats, eller efter ett visst antal steg. Och så fort hästen gör rätt så ge efter helt på tygeln/grimmskaftet. Rid sedan samma bana uppsuttet.
Och kom ihåg, beröm! Säg "braaaa" när hon gör rätt, och är hon inte plockig/bitig så kan du gärna ha med dig lite godis. Jag brukar köra på små morotsbitar eller pellets :)
Hakuna matata!

#7 Min var också "hård i munnen" med bett, det var han som knep ihop munnen, troligen för att bettet gjorde ont eller var obehagligt på nåt sätt.
Det löstes genom att jag som sagt inte har bett nu. Jag trodde det skulle bli svårt med hacket, att han inte skulle lyssna och så men han lyssnar mycket bättre på detta och det beror ju helt säkert på att det inte finns nåt bett som stör kommunikationen.
# 8 då är alla hårda i handen som rider henne
.. asså hon är jätte lätt att ha att göra med å hon lyssnar när man gör halvhalter å allt sånt som sagt hn jan hon är bra riden hon är 20 år å har tävlat ganska högt i hoppning så..=) men de är sånt jag brukar göra.. å berömm är jag kanske för generös med haha 
#9 ja jag gillar hackamore gör jag så ska testa de nästa gång nu är hästen på sommarbete så får se om jag får tillflle att rida henne igen innan jag skaffar egen häst..
Hon har lätt för att ta förhållningar men är hård i munnen? Hur går det ihop?

#11 Sen var min också. Red man tex dressyr så lyssnade han väldigt bra även på små tygeltag men om man skulle galoppera ute så ville han gärna gå fortare än han fick och man var då tvungen att hålla en del i honom vilket fick honom att "bita ihop" munnen och blev då "hård" i munnen.
#12: Det gör väl alla hästar? Alltså hänger på och blir tunga och okänsliga om man sitter och hålller broms hela tiden?
de är när man ska jobba henne.. eller så bryr hon sig helt enkelt inte å tycker de är tråkigt att jobba:P
#14: Det tycker jag låter som risk för ryggproblem. Om hästen blir tung och okänslig i handen när du begär arbete så är den inte lösgjord och balanserad och bär sig inte korrekt med rygg och bakben. I kombination med att tungan hänger ut så skulle jag ta det som dags att kontakta en bra equiterapeut.
#15 hmm ja de kanske är så.. ska vidarbefodra de till ägran=)
#10 Har hon tävlat högt i hoppning brukar dom vara välridna från marken och lydiga.
#17 ja hon är väldigt lydig å välriden men vet inte varför hon är hård i munnen som sagt.. men de har väl hänt nåt på vägen kanske..ja jagvet inte.. jag rider henne ju itne direkt så ofta..
Har hon gått bra i hoppning kan det kanske vara så att hon tar i lite mycket på banan och man får hålla igen henne, och att efter det ha blivit hård i munnen? Det kan ju vara stor skillnad på vad de gör (alltså om de är lugna eller "på")
Hakuna matata!
#19 ja så kan de ju vara vet ju inte så mycket om henne å hur hon varit innan vet bara de där med hoppningen. så kan ju bero på de åxå faktiskt..