Skav av flugnät, någon mer?
Hej!
Har ett "vanligt" flugnät till min häst (ett sådant vitt med svarta luddkanter i syntetpäls) som skaver jättemycket. Har haft dessa tidigare (ej på den hästen som jag har nu) och då har det aldrig varit några problem med skav. det skaver mest nedanför öronen och lite på nosryggen, alltså där luddet sitter.
Någon mer som har upplevt detta eller är det min häst som har en knepig huvudform eller nått ? 
en medryttarhäst jag hade en gång fick åxå skav på exakt samma ställen med sån flughuva med ludd på.. förstår inte hur de kan bli så.. ska inte luddet hindra skav
han fick även skav under kardborren…

Dom hästarna som har stått i vårat stall inklusive mina 2 har alla fått skav av dom, tycker dom är helt värdelösa :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har lämnat den modellen efter att en av mina hästar i stort sett blev hårlös på nosryggen pga skav av den modellen.
åh, skönt att höra att det är fler som upplevt samma sak :)
Har ni något tips på flughuvor som inte skaver och som är bra ?
Tycker den sorten du har är totalt värdelös. Har inte sett en enda häst där den suttit bra. Vi har såna här i stallet: http://www.stablestore.se/produkt/Flughuva-Jacson och de sitter jättebra! Mjuka och goa, skaver inte och sitter toppen på alla hästhuvuden.
#5 ja den modellen är toppen.. rekomenderas starkt..=)
Tyvärr funkar det inte på islandshästar-. iaf inte på mina. De har för tjock man o pannlugg för att de ska sitta kvar. Har blivit av med två stycken så de vanliga vita med ludd funkar jättebra o inte får de skav heller
Har oxå den som #5 rekomenderar. Jätte nöjd och hästarna med för den delen.
#5 Jag köpte en snarlik sådan, en blå från Granngården (Hansbo), men jag kom inte överens med den flughuvan, vet inte om jag köpte för liten storlek (cob till ett litet varmblod) men det var helt OMÖJLIGT att få på den, den var så fruktansvärt tight (och icke-elastisk) runt nosen.
Eller så har jag lyckats med vad jag trodde va omöjligt - att sätta på en flughuva haha
nä men det kan jag väl inte ha gjort ? det finns väl bara ett sätt ?
#9, just de du har kanske var en sämre sort? Jag vet inte vart vi fått våra från, men tre hästar har den och den är supermjuk och superlätt att bara dra på. Om du har en liknande modell kan du ju inte sätta på den fel, man liksom bara stoppar huvudet i den och drar upp den över öronen.
# 10 Ja det var nog en sämre sort jag fick tag i :( den va omöjlig att få på. blev så förbannad så jag slängde den haha

#7 Kompisen har den på sin Islänning o jag på shettisar o det funkar hur bra som helst
Någon som vet var man kan få tag på den som #5 länkar till i storlek full?
Tänkte köpa som födelsedagspresent till syrran och hennes halvblod men på den sidan kan man bara välja storlek ponny och cob…
Annars finns det ju dem här på hööks, vilken av dem tror ni är bäst?
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=430017&deptid=93&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=430095&deptid=93&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag var på Granngården igår (har ingen närmare "djuraffär" och orkade inte åka långväga) och köpte en Blå/svart Hansbo flughuva (googla om ni vill se hur den ser ut) fast i storlek FULL denna gången, och den satt jättebra! Är supernöjd. Kostade 79:- :)
#14 En sådan här? http://www.granngarden.se/product/flughuva-elastisk-slate-ponny
lurvponnyn.vimeddjur.se
# 15 Japp precis en sån ! :)
#13 dom på hööks är inget bra då dom är väldigt små i stolekarna..
# 17 Alla modeller dem har?
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag har oxå köpt en sådan som visas i #15, den var tajt över öronen, så de klipte jag bort. Hästen har nu haft huvan över dagen o fått skav… Storlek full är alltså för liten på min häst, Vet ni vilken huva som är stor i storlekarna? Behöver inget öron skydd utan bara ögenskydd på en skavkänslig dam i stor storlek.
#19 Jag har för mig Bucas finns i både XF och XXF!