Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 487 ggr
[Angel88]
0

jag behöver hjälp!!!

Hej min kompis har en kalblods travare som är MYCKET svår född. Hade jag inte känt min kompis hade jag trott att hästen är extremt varnskött, men hon får värkligen hur mycket kärlek och mat som hällst. Hon har helt fri till gång till hö (super hö, har analys på det, alla säger att det är super hö) får massor med special kraftfoder, ska eventuelt börja med lusern med nu. Hennes rygg e bra ett tag sedan sjönker den igen. Vi har bytt till en vid sadel nu, den är normal till vid, ligger jättebra nu med en tjock  vojlock. Hon ser ut att trivas bra hos min kompis. var helt apatisk förut, gick inte att fånga in ifrån hagen, hade  helt tom blick, matt päls. Hon har fått en liten busig blick nu, och hon har börjat att busa när vi rider henne (bara sckrittar pytte lite trav). Hon brukar vara svin stark och ganska het, (får inte äta havre) vill inte stå still när man sitter upp. Nu har hon börjat med det och vi berömmer henne hur mycket som hälls. vi har ett pelham på henne, fast vi använder det mäst som ett vanligt rakt bett ( tyglen i övre bett tingen). Det är värkligen hämskt att se henne gåner i vick och sedal lägga på sig lite. (då blir man överlycklig) men sedan tappar hon det igen.. tänderna e raspade och hon är avmaskad. Vad kan det vara för fel på henne.. hon är bara 15 år…

vi/ hon vågar inte jobba henne eftersom hon inte har något att bygga muskler av, så vi vet inte vad vi/hon ska gjöra…..

snälla hjälp oss

Snuttan2
0

Hur länge har det varit så här och hur länge är upp och nedgångarna?

Varit hos vetrinär?

[louise80]
0

har en vet eller tandläkare raspat tänderna? Vad säger veterinären har dom tittat på henne?

Othello
0

Vad blev hon avmaskad med?? & sen har en veterinär kollat på henne… Vissa maskmedel tar inte bort alla maskar & parasiter.. Har stött på ett sånt problem förut han blev avmaskad men magra ändå. Sen avmaska vi honom med ett starkt avmasknings medel som tar d flesta parasiter/maskar & sen gick han upp i vickt & blev gladare & piggare. MEN det kan ju va nåt annat.

jen
0

undrar samma som ovanstående.

hur länge har din kompis ägt henne? Hur länge har hon ätit av det "braiga" höet? när raspades  tänderna? när avmaskades hästen?

gejsa
0

Tala om värdena på höet och hur mycket av vad äter den?

gejsa
0

Tala om värdena på höet och hur mycket av vad äter den?

Denna kommentar har tagits bort.
[Angel88]
0

jag vet inte värdena på höt, men jag vet att det är super det har hon berättat för mig, hon har analysen..

ja veten har kollat på henne, dom har en teori om att hon blitt inriden och travtränad för tidigt och att dom kan ha knäckt ryggraden på henne..

hennes veterinär säger att fodrett är jätte bra.

hon får en bal på morran en på efter middan och en på kvällen tror det är 20 på varige bal..

hon har haft henne i ett år och ibland blir det bättre och sedan sämre. fast det känns som det börjar bli bättre.. hon är lite stel men det går att ställa henne lite gran när vi rider, fast vi gjör det bara någon menit åt gången för att hon inte ska bli trött.. vet inte exakt när hon raspades fast det va inte länge sedan, och avmaskad med det bästa medlätt snart dags igen..

jag tror att hon får 8 nävar av nåttkraft grund och lite av någon speciell olja

[Angel88]
0

oj varför kom det så många??

Jill_Niss
0

äter den verkligen 60 KILO om dagen? Hotten äter inte ens upp sina 17 :/

gejsa
0

Fråga vad värdena är så ska jag tala om ifall det är fodret som är boven. Men hästen kan ju också ha fel på ämnesomsättningen. Då smalnar den av hur mycket den än får att äta. Sånt går tyvärr inte att bota isf.

Snuttan2
0

Vad menas med "knäckt ryggraden"?
Eftersom rygggraden är skelett och skulle den knäckas bör man absolut inte arbeta den hästen eller ens tänka på att sitta på den!
Tror knappast det var vad vetrinären sa utan att klämma på hur otroligt viktigt det är att göra undersökning och inte rida en så skadad häst!

Så någonting annat är det, och det låter Inte som att ni rätt ut det = gör det innan ni gör något annat…

20 vad på en bal?

Att ställa en häst i nacken tar knappt några muskler alls, att böja en häst bör heller inte vara något underligt. Är hon så pass förstörd i kroppen RID INTE, TRÄNA INTE, gör utredning på vad som kan vara fel och behandla det innan ni börjar stärka upp henne igen!

Ni har inte tänkt på att hon kanske först behöver skaffa sig ett hull och bli stabil innan ni börjar rida henne och försöka bygga muskler? Hon behöver ju först ett hull att lägga muskler utav…

PimTheGreat
0

hur kan en häst äta 60 kg på en dag????? Fontane äter knappt upp sina 10 kg/dag….ger jag mer lämnar han det så 60 kg låter inte troligt i mina öron men vad vet jag.

Reagerade starkt på detta med vad veterinären sagt "knäckt ryggraden"…..hur kan denna häst överhuvudtaget blir riden idag i så fall??!!! och dessutom om hon/han nu är så smal och omusklad. Ni får ursäkta mig men detta låter knäppt. Blir irriterad när jag läser detta. Får inte ihop detta alls…… har jag missat något kanske….*hoppas det*

jen
0

jag blev också fundersam.

om en veterinär uttrycker sig så, så undrar jag vad den menar med det? Och om hästen är i så dåligt skick som du beskriver så tycker jag inte den ska ridas alls.

gejsa
0

Oj, det läste inte jag när jag läste. Jag bara snabbkollade vad den åt. Ja, knäcka ryggen lät ju def inte bra.

Scandi
0

jag blev också lite fundersam när jag såg att d stod att ryggvad raden kunde var knäckt..sa veterinär inga ordinationer om hur hon skulle göra? kan tänka mig att om man knäckt ryggraden att d gör frutansvört ONT en häst som har gjort d borde ha så ont att den knappt vill göra nånting ens gå en meter..isf måste hon haft ont jätte länge ju :S

bubbelbubbel
0

angel88, prova att inte trycka 17 ggr på knappen ;)

[Angel88]
0

#32 jag tryckte facktigst bara en gång..

#27 ja hon sa att hennes veterinär pratade om det.. och hon måste få komma ut, hon blir apatisk när man inte tränar henne. det vi gjör nu är att lära henne skritta lite långsammare och att stå still när man sitter upp. jag tycker oxå det låter konstigt med att hon kan ha knäckt ryggen men det va ju jätte länge sedan och hon har inte ont när vi trycker eller när vetten trycker och kolade henne.. hon kan arbeta i form lite men vi vill inte arbeta henne för hårt även om hon tycker det är jätte kul. min kompis hade provar att hoppa med henne en eleer två gånger nu för ett par dagar sedan på typ 30- 40 cm och hon sa att hon blev som galen i det, hon tyckte det va jätte kul. stod och sido steppade och drog mot hindrett igen.

#28 och resten som fråga, ja det är mellan 10- 20 kilo balen och hon äter upp näst intill allt.

#26 jag vet att värdena är bra så dom behöver inte kollas, hon har redan kollat dom med en som är jätte duktig på foder och denne sa att det va jätte fint.. det märks på henes c- ponny hon äter bara höt och hon har perfekta hovar och pälsen är jätte fin, och tänderna med.

jag tror inte att ryggen är knäckt för det går att känna den när hon börgar att jobba genom sadlen.

har ni några tipps på sidor där man kan läsa om hur man bygger upp rygg möskler och hull på en häst på rätt sätt, ska även ha detta som progekt arbete…

gejsa
0

#33# Du är lustig du! Frågar här vad det kan vara men vill inte ha hjälp. Vad hade det gjort om jag hade fått analysvärdena? Men då så, då tycker jag att ni ska kolla ämnesomsättningen om hästen får 20 kg av ett jättebra hö och inte går upp i vikt. För något fel är det iaf.

[Angel88]
0

gejsa jag tyckte bara att det är onödit att be höva ringa min kompis nu för hon är bort rest nu, så jag kan inte få värdena nu.. men får väl se på måndag kanske kan få dom då.. och du ja vill visst ha hjälp men det är typ 10 personer som tittat på höt och vill ha det, även sådana som köper jätte fint hö vill ha det. dom säger att dom aldrig sett bättre, men vad vet ja

gejsa
0

Man kan inte se på ett hö om det har bra värden i höet.

Men ni verkar tro det. Du skriver bl a att veterinären tycker att fodret är bra. Ja, man kan se om det dammar eller inte och inte är mögligt. Men värdena i höet måste man skicka in för att få en analys på.

jen
0

mitt råd är lugn och ro med promenader för hästen och en bra foderstat… Då har din kompis en fin häst sen Flört

en fråga:hur vet dessa 10 personer om höet är bra? har de sett analysen?

[Angel88]
0

ja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

va hon säger och jag vet att det stämmer för hon lider för att hon inte vet vad det är med hästen

[Angel88]
0

vet ni någon internett sida där man kan läsa om hur man tränar upp ryggen på en häst

Sara
0

http://www.hastfolk.se/2006-04/0604-handbok-sid-2.htm

Med lite träning lär du dig se var eventuella problem sitter, alla hästar har ju inte exteriören på sin sida. Genom att variera ridträning och tömkörning, avlastas hästens rygg och man kan undvika belastningsskador genom att successivt bygga upp ryggmuskulaturen utan ryttare. Tömkörning ingår ofta i konvalescensprogram för hästar med ryggproblem, inte sällan med gott resultat.
                                                  Från agrias hemsida

Sara

[Angel88]
0

tack så jätte mycket sara!!!

Snuttan2
0

Men vad innebär detta "knäcka ryggen" exakt..?
För jag skulle än igen säga, sitt inte på den hästen och tål den inte att stå och är skadad så skulle jag fundera på om det inte är skonsamare för den hästen att få avlivas.

Är ju inte konstigt om hon inte vill stå stilla när ni sitter upp om hon har ryggproblem och antagligen får ont utav det…

Och vad menar du med att "går att känna den (ryggen, min anm.) när hon börjar jobba"..?

Jag skulle föreslå att du INTE litar på en "foderkunnare" när ni har sådana problem med att hålla fodret på denna häst, utan låter någon mer kolla på värderna, gärna flera andra mkt kunniga personer.

Du kan inte träna upp några muskler alls om hästen inte har ett bra hull och mår bra.

gejsa
0

Tänk vad många "kunniga" det finns hos hästen. Och ändå kan dom inget. Man blir ju mörkrädd.

[Angel88]
0

så ni menar att dom som gjort analys raporten på fodrett (altså en såpdan man sickar in och väntar svar på)som jobbar med det har räknat fel???

#42 jag vet inte vad hon menade med att ha "knäckt ryggen" men det är jätte länge sedan och veten säger att det e oki att rida. nä hon har inte ont när man sitter upp utan vill bara iväg hon går iväg rakt fram mot rid stigen. och om hon hade haft ont hade hon väl ändå reagerat om man trycker på rygg raden eller???. jag menar att det käns när hon kommer ner och arbetar rätt hon höjer ryggen så som dom ska gjöra när dom går i form (är dålig på att förklara)

hon börgar bli bättre men hon mäår häller inte bra av att inte få komma ut, hon tycker det är kul att lunka runt och utforska skogen.

JAG BER OM URSEKT FÖR ATT JAG SKREV DEN HÄR TRÅDEN!!

Å JAG VET ATT DEN KANSKE LÅTER KONSTIGT, JAG VILLE BARA FÅ LITE HJÄLP MED HUR MAN BYGGER UPP MUSKLER PÅ HÄSTENS RYGG OCH ÖVRIGT. OCH VILKA KRAFT FODER SOM INNEHÅLLER MCKER ENERGI, FETT OCH PROTEIN

INTE STARTA EN JÄTTE DISKUTION OM ATT JAG INTE VILL HA HJÄLP.

Struten
0

De där me ryggmusklerna ha du ju redan fått svar på:)

Går de inte o skicka in till typ kraft o få hjälp me en bra foderstat om man har analys på höet(tror iaf man kan de) kanske ni sku testa de och se om dom kan få ihop nån bra foderstat som passar honom/henne , vet att även gejsa(och nån annan kommer bara inte ihåg vem) har ett program man kan räkna ut foderstat på, så fråga hjälp av henne kanske ist, för om hon är avmaskad och ni får ihop en bra foderstat så borde hon ju öka i vikt:)

jen
0

här kan man räkna ut en foderstat

http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm