köpa ny häst..lagom pris?
de är så att jag ska köpa en ny häst nu snart eftersom att jag fick ta bort min ängel för ett tag sen.
tänkte bara höra med er.. hur mycket pengar tycker ni då den bör ligga runt? om de ska vara en bra skogsmullehäst men som även kan de vanligaste som gå i form å galoppskänkel osv så att man kan jobba på banan ibland.
vill bara höra vad ni tycker att en sån häst bör ligga på i pris.
å kanske vilken ras och ni tycker skulle passa till mitt ändamål.
och gärna om ni har andra tankar och tips=)
har ju haft häst förut och har hållt på med hästar länge bde på ridskola,medryttarhöst,foderhästar och egen häst.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du bara ska ha en skogs mulle eller en kompis att träna lite och ha roligt med, kan jag rekomendrea en travare. Dom är fantstiska hästar som oftast är väl hanterade och vana vid en hel del. Om man ska ha en travare än det viktigt att kolla upp bakgrunden på den.
Och en travare kan bli precis lika fin som vilken ridhäst som hällst beroende hur mycket jobb du är villig att lägga ner. Mitt sto gick halva sitt liv på banan innan hon skolades om, nu tror dom flästa att hon är en fullblods/ connimara korsning, jag tränar lite lättare till normal dressyr med hene. Hon kangrunderna i dressyren.
En travare kan vara allt från gratis till ca 20,000kr när du kommer upp i pris på en travare är dom oftast mer utbildade och har ev utrustning till…
okej.. de erfarenheter jag har av travare ( har varit å hållt på med en del å nära en del å ridit en del osv) är att de är stirriga och stressade och mer tävlingsinriktade så att de blir heta i ridningen.. nu säger jag inte att alla är sånna utan bara att de jag har erfarenhet av så har dom varit sånna..
hur är din i ridning.. blir hon het ute i skogen å med sällskap å så?
din häst var jätte fin=)
#3 Jag tycker det är väldigt intressant att höra. Har haft 3 ridtravare var av 1 varit sådan, men det berodde nog mer på att han kom direkt från banan när jag fick honom. När han varit ridhäst några månader så var han lugn och fin.
Om du ska sattsa på en travare så bör den ligga i prisklass 10.000 - 20.000:- för att vara på en nivå där hästen är väl utbildad så du kan rida dressyr och skogsmulle med en gång utan att behöva lägga massa tid och energi på utbildningen och att den är frisk. När dom ligger lägre i pris är det ofta att det finns någon skada eller att dom inte kan så mkt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Kallblodstravarna är också en bra ras, de har för det mesta högre ridbarhet än varmbloden och hållbarare exteritör för ridning.
Trevlig ras, endel är hetsiga medan andra är lugna och lite lata av sig.
Många har en exteritör som gör att de har lätt för samling, andra har det inte. Men det är väl så med alla raser.
Gav 13,5k för min kallblodstravare, outbildad med riden mycket. Dessutom är ju travarna mycket körda, vilket för mig var en av anledningarna varför jag valde rasen. :)
Men de varierar i pris, runt 15k verkar vara medel.
hmm okej där ser man.. grejen är att jag behöver ite viktbärande häst med å tycker att de flesta varmblodstravarna ser så tingliga ut..?
#3 hon är väldigt lungn och samlad i sig själv. Rider för det mässta själv och hitids har det alltid gått bra. Hon är väldigt lungn i trafiken. Hon blir dock lite mer tävlings inriktad då jag rider med fler, men det har mer med att göra att vi nästan aldrig gör det. Att rida så är hon som att sitta på vilken häst som hällst. Men hon har även lite humör, men det har mer med hennes stam att göra.
Travare finns i många variationer från jätte taniga till grova halvblods typer. En travare som är nyligen tagen ut ur träning kan i regel vara strässad och het, men det är ju för att dom är i full tävlings kondition, eller utsofrad med för mycket energi rikt foder. Min gammla medryttares vän har en travare som dom börjat skola i passagen nu, ska även börja med piaffen. Så dom kan bli ricktigt fina.
#4 nja där håller jag inte ricktigt med. Man får åka runt och kolla lite
Jag köpte min för 5000+ foder i en månad så 6000kr, visseligen utan ens en grimma till. Men hon är och väldigt fin och trevlig att rida..
Ts jag ska ev ha ut min tös på foder i minst ett år något du skulle vara intreserad av?
#6 I så fall skulle jag rekomendera en kallblodstravare. De är lite grövre men dagens kallblodstravare är så nätta i typen att de ibland kan förväxlas med ett lite grövre varmblod.
Du får mer häst för pengarna om du väljer en travare (oavettt om den gått på travet eller inte). Visst ka ndu få ett halvblod för 15 000 kr men det är sällan en bra individ då. Däremot kan du för samma summa pengar få ett riktigt bra varm-eller kallblod. Skolade och hoppbara.
Ska man inte satsa på högre tävlingsklasser i dressyr och hoppning, så är det bara slöseri på pengar att köpa t.ex. ett halvblod.
Men det finns mängder med bra andra raser också. Men ju ovanligare ras här i Sverige desstå dyrare i inköp.
Hur mycket pengar skulle du kunna tänka dig attt satsa på en häst? Ställ dig den frågan först och börja sedan att titta dig omkring. Ta inte första bästa häst utan se på fler innan du bestämmer dig.
Lycka till!
Bild på vårt kalblod som fortfarande tävlar i trav/monté men som redan idag skolas lite.
#8 okej.. ja de priset jag komemr komma upp till är mellan 20-25 000:- om jag inte vill vnta flera år.. vilket jag inte vill heller.. för hållar på att klättra på väggarna här.. men vill ju som sagt inte ta första bästa heller bara för att jag SKA. vill ju ändå ha en bra häst som jag passar tillsammans med..=)
#9 För det priset lär du få en riktigt bra häst beroende av ras förstås.
Jag köpte själv en gång, ett halvblod för 20 000 kr med riktigt bra stam och gångarter. Hon var dock bara 3 år men det var rätt roligt att utbilda henne också. Allt hon kunde hade jag ju lärt henne.
Men titta noga så lär du hitta rätt individ till dig. 
#10 ja jag hoppas de=)
tror ni att de kan vara värt för mig att lägga ut en annons om att jag letar häst å lite "krav" osv?.. för jag måste tyvrr ha lite krav å så
#6, #8Finns en massa kallblodstravare som är grova och viktbärande också, där jag bor finns det en massa kallblodstravare och tycker att hälften är grova åtminstone.
Min är så grov att ingen tror på att han är en travare, alla gissar nordsvensk.
#11 Jag la ut en annons så när jag letade häst. Fickväl ett vettigt svar resten skit.Så att lägga ut en annons har jag tyckt varit rätt meningslöst.
Kolla runt själv ist. Hastnet tex. Man känner själv om det låter bra =)
okej.. jag la ut annons när jag skaffade foderhäst å min älskling var den första jag tittade på föll direkt.. men kanske är lättare just när de gäller medryttare och foderhästar.. å andra sidan så skadar de ju inte att göra båda:P

#15 det var en fin häst var de=) vad innebär spatt egentligen då?

Eh.. jag har faktiskt inte jättebra koll. Men det jag vet är den övre glidleden i hans has har pålagringar, dvs det växer nånting där det inte ska växa. Jag vet hur det ser ut på röntgenbild, men inte vad det betyder i verkligheten mer än att han är ridbar, men inte tävlingsbar :)
Har sett annonser med "utläkt" spatt och jag vet inte riktigt vad det innebär och vad det kommer att innebära för honom när hans spatt är utläkt.. Om den nu ens blir det.
ahaaa okej där ser man..hmm ska kolla upp lite vad de är tror jag å höra runt lite=)

Spatt [redigera]
Spatt är kronisk inflammation i hasleden hos häst. Spatt orsakar ofta benpålagringar på den nedre delen av hasen, en så kallad spattknöl. Det är ofta de två nedre av hasens fyra leder som drabbas. Vanligen, men inte alltid, drabbas båda hasarna. Orsaken till spatt brukar anses vara överansträngning av leden. En häst med spatt har ofta en ganska "knyckig" gång med bakbenen. Spatt är en kronisk torr inflammation i hasleden med nedsmältningsprocesser i ledytorna och benpålagringar i ledkanterna, i de flesta fall på hasens inre främre del (sk. spattknöl). Hasen består av fyra leder och det är oftast de två nedersta lederna som drabbas.
Spatt är en progressiv ledinflammation orsakad av upprepade kompressioner (sammantryckningar) och rotationsrörelser. De nedre lederna som oftast drabbas, är sk glidleder och inte direkt involverade i böjrörelsen av bakbenet - till skillnad från den översta leden, som har störst betydelse för hasens totala rörelse. Det är tur eftersom sjukdomen alltid resulterar i en sammanväxning (fusion) av lederna (och därför ingen smärta förenad med rörelse).
Fusionen medför alltså att två benbitar växer samman och leden upphör att existera och kan inte medverka till hasens rörelse över huvud taget. Den hälta som uppstår vid spatt och som förvärrats ju längre spattförloppet fått fortskrida, minskar när de berörda lederna väl har vuxit ihop för att slutligen i stort sett upphöra helt.
Det är vanligast att båda hasarna drabbas, men ensidig spatt förekommer.
Det råder många skilda meningar hos veterinärer och annat kunnigt hästfolk, om varför vissa hästar drabbas. En vanlig mening är att spatt är en följd av överansträngning av bensystemet, ofta i kombination med exteriörfel och dålig uppfödning. Unghästar med dålig mineraltillförsel kan drabbas av spatt. Anlag för spatt kan nedärvas i form av exteriörfel.
En intressant teori är att spatt är hästens eget sätt att försvara sig mot något som gör mycket ont. Genom att leden växer samman förhindras rörelsen i hasen och smärtan (t.ex. muskelsmärtan) försvinner.
Hos Islandshästar är spatt ärftligt.

Men hur blir det då när spatten sitter i den övre glidleden? Vad händer när den "läkt ut"?
hmm där ser man

#20 utläkt spatt är när leden växt samman.
till TS. ut och provrid hästar som verkar passa dig och din plånbok, någon borde du hitta :)
Det där med att hästar är stirriga och hetsiga ligger nog mycket i individen faktiskt. Men att de gått en längre tid på banan (om det gjort det) gör ju inte precis saken bättre.
Själv tycker jag att oavsett ras så finns de alltid de som är bökigare och svårare att hantera än andra. Här hemma har jag t.ex tre syskon (ponnyer) varav två är riktiga "mulle hästar" medan den tredje är lite mer stissig och "pigg". Har haft flera både lugna och pigga hästar från så väl stora till små hästar.
Men jag får nog faktiskt också slå ett slag för travare… Det är säkert bättre om de int gått på bana, men har de bara blivit väl omhändertagna så har man mycket "gratis" med travare som att de är snälla att åka transport, vana vid nya miljöer osv.
Själv hade jag samma tankegång som många andra om travare förr, men grannen min har travstall och sade som svar att det är inte hållbart i längden att hålla på med heta och osäkra hästar. Stressar de dessutom upp sig så kommer de ju i sin tur prestera sämmre med.
Av alla de travare som de haft och som jag kommit i kontakt med (jobbade där ett tag) så har ingen varit het/stissig. Två av tolv var lite buffliga av sig, men det är knappast mer än någon annan hästras… De hade både hingstar, ston och vallacker.
Så ja… Du får nog betydligt mer för pengarna om du köper en inriden travare. Dessutom brukar det ju inte vara "alla" som köper travare, utan de som är lite motströms och vill jobba med det.
Gå på individen och inte på rasen! Och som sagt, 20 000 får du inte mycket annan storhäst för…
Hakuna matata!
beror ju på ålder med. En äldre häst får man för det priset oavsett ras. Gav 10.000 för mitt fullblod, utan sadel dock, på 19år och nu e han 22 och lär hålla till 25. Perfekt som skogsmulle men även lättare träning som variation både dressyr och hopp. Finns många äldre friska hästar där ägaren bara vill ha ett bra hem och struntar i pris =)
Men vill man ha samma häst i 10 år och mer så får man gå på yngre såklart =)