Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 10798 ggr
elin
0

Pullarträns

Vad är det för fördelar respektive nackdelar med ett pullarträns?
Berätta allt ni vet och era åsikter om pullartränset!

/Elin

Lyrik
0

Har pullargrimma på min gubbe. Han är stor och stark (kbltravare), ligger gärna på, även i skritt. Växlar mellan pullar, aachen och hackamore.

elin
0

puttt

/Elin

Maja
0

*putt*

elin
0

snälla gott folk, ngn måste la ha ngt o säga!

/Elin

thilda-
0

nää

Jill_Niss
0

jag tycker att pullarträns bara har fördelar… det är vad jag har för egenskaper utav det. Det är bra om man har en stark häst, och kan användas med fördel vid hoppning, då hästen ofta stressar sig mot hindret. Jag har själv det på Hotten, ochg det fungerar bra :)

elin
0

Man vad har själva nogrimman för funktion?

/Elin

Jill_Niss
0

Den hjälper till att hålla tillbaka hästen, så att den inte ska "pulla" framåt. Alltså dra :)

elin
0

okej, tack för ditt svar. :)
Men själva trycket, hur blir det annorlunda mot ex ett vanligt achen träns?
Stör pullartränset hästens synfält på ngt sätt?

/Elin

Scandi
0

jag har hört att det inte kan vara så bra. Att d kan trycka för mkt på nosryggen lr va d heter. men jag är inte säker :S fråga snuttan hon vet säkert.;)

elin
0

snuttan?!?!?! Oskyldig

/Elin

Scandi
0

va?

Jill_Niss
0

Ja, såklart att det trycker på nosryggen, men inte lika mycket som det gör med hackamore och diverse. Man måste anpassa sig efter tränset man använder :)

Jill_Niss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

pullarträns till vänster :)

Jill_Niss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan tex inte rida i vanligt aachenträns på Hotten, jag har försökt flera ggr.. men han fungerar bäst med pullar. Samma sak är det med hans martingal, den kan jag inte vara utan… för då slår han upp huvudet i ansiktet på mig. Men det är ju olika från häst till häst. På pullartränset är det ju som ett kryss över nosyggen, då trycker det från fyra håll, men allt tryck samlas på ett ställe.

Scandi
0

hmm.. jag tycker bäst om achen (hur stavas det??) men d allra snyggaste (och bästa?) är när man skippar den där remmen runt mulen tyckerjag. Fast pullar e ävl också snyggt på sitt vis men jag har fått för mig att d inte är bra.

Jill_Niss
0

Snyggt, och snyggt ;P haha men alla hästar är olika.. :P Hotten kan inte ha aachen..och din häst kanske inte fungerar bra med pullar. Aachen med remmen under bettet brukar oftast fungera bra på hästar som gärna öppnar munnen mycket när man rider. Jag skulle inte använda pullar på Hotten om det inte skulle vara bra.

Scandi
0

har aldrig testat pullar på mackisen för han behöver ej det…vill ha så naturligt som möjligt… Vad gör han om han har aachen då?

Jill_Niss
0

När jag har Aachen på Hotten så drar han på en gång :/ trodde faktiskt själv inte att mitt pullar skulle hjälpa så mkt mot att han drog, men det gör han. Jag har både ett aachen och ett pullar, använder mitt aachen ibland… men det är inte ofta… eftersom jag aldrig är nöjd efter en ridtur i aachen …

Scandi
0

Ok ok. Ngn expert som vill hjälpa elin kanske?? jagh känner att jag itne har  tillräckligt kunskapen till det Räcka ut tunganOskyldig

Jill_Niss
0

#20 Jag e inte heller någon expert, men det är vad mina egenskaper säger om detta träns… Men jag skulle aldrig använda ett träns som inte är "bra" för min häst. Jag inser iaf att pullar är bra, men inte för vilka hästar som helst.

ciss
0

Förrut växlade jag mellan vanligt träns (engelsk nosgrimma) och red ibland utan nosgrimma. Funkade rätt okej - tills jag testade pullartränset.

Hon går så otroligt mycket bättre med det! Lugnare och lättare att hålla. Som den hopponny hon en gång varit (hoppar inte så mycket längre) så ligger hon hårt på när man ska hoppa, men annars också. Väldigt stark och het, sätter gärna tvärsidan till gör hon också. Så med pullar är hon mycket enklare!

Hade tänkt prova lite utan nosgrimma på söndag, gillar att växla.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Snuttan2
0

Har inte orkat läsa tråden.

Men det är inte ett pullarträns, utan en pullarnosgrimma.

Tränset i sig är detsamma. Det är nosgrimman som skilljer.

Och nosgrimmor är bara olika sätt att klämma ihop käckarna på hästen för att den inte ska få öppna munnen.

Pullarnosgrimmor anses vara bland de humanare och effektivare.

juliapettersson
0

Jag förstår inte riktigt hur en nosgrimma kan göra att en häst pullar mindre? *trög*

Jill_Niss
0

#23 Nog tror jag att alla som äger häst vet att alla träns är likadana, men att nosgrimmorna är olika ;) Men när man köper ett färdigt träns med pullarnosgrimma så kallas det för pullarträns. :P

ciss
0

Som tidigare författare; ett färdigt träns med pullarnosgrimma kallas för pullarträns.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Snuttan2
0

Det kallas så men det är så otroligt inkorrekt och ger felaktiga uppfattningar så man bör inte stödja det felaktiga uttrycket.

Och långt ifrån alla hästägare kan så mkt som man nog bör kunna för att ha häst :S

Eftersom Elin knappast är intresserad utav ett träns, utan utav en nosgrimma, bör hon därför skriva det, för att vara korrekt. Finns inget som heter pullarträns helt enkelt.

En nosgrimma kan inte göra att en häst pullar mindre. Däremot kan du knipa igen käften på den så att du lättare kan tvinga ner huvudet på den så att den slutar pulla upp huvudet. Det hela är en liten felöversättning ifrån engelskan…  

/Grin-Snuttan

Murre_Uddiz
0

#27 haha =P

Jill_Niss
0

#27 Okej, men då har jag väl lärt mig fel från alla håll och kanter :P

Tarek
0

Jag har oxå fått samma uppfattning som snuttan att pullargrimman är mer humanare "om man spänner den rätt".. Jag har sett ganska många som sätter krysset vääldigt långt ner och drar åt som bara den runt mulen,  inte så snällt kanske.. jag har pullargrimma när jag rider ut på min häst bara för att jag tycker att han går bättre med det och även dom enstaka gånger som vi hoppar.. Prova dej fram tycker jag, du känner väl själv vad som passar bäst på din häst Skrattande

[slo]
0

Efter Snuttans sista inlägg förstår jag inte varför folk envisas med att rida med nosgrimma över huvud taget… Fundersam

juliapettersson
0

#31, inte jag heller faktiskt.

Loa-bg
0

Någon som kan ge en bild på en pullargrimma som sitter rätt då?

Maja
0

#31 - Jag rider sällan med nosgrimma.. :P

Murre_Uddiz
0

Monessa har nosgrimma :P men den sitter inte hårt, och hon kan ju fortfarande gapa o så? Är 'vanlig' nosgrimma elr vad man ska säga, bara på nosryggen, inte nedanför bettet. haa ^^