Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: bilderfilmer
Läst 2955 ggr
Emelie-G
0

Bilder: SM-kval islandshästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som några kanske redan vet så har jag varit på Sävebanan idag och fotograferat SM-kval för islandshästar. Lovade att lägga ut bilder, så här kommer de :)

I övrigt så lyckades jag trampa snett och stuka foten fem minuter efter att jag kom. Men jag skuttade runt på ett ben och klickade ;)

Bild nr1: Blev fullkomligt förälskad i den här hästen, så härligt färg!

Emelie-G
0

Bild nr2: Porträtt på samma häst. Inte särskilt roligt, hästen ser mest stel ut med är sååå söt :)

Emelie-G
0

Bild nr3: Galopp galopp. "Välkommen fram i arbets till mellangalopp" så speakern, i mina ögon var det vääldigt ökat galopp ;)

Emelie-G
0

Bild nr4: Mer galopp.

LinneaG
0

#2 - ser ut som om det är väldigt mycket kraft i stegen!

Emelie-G
0

Bild nr5: Bild från framridningen. Tagen i motljus, gillar hur solen lyser igenom manen.

Anna
0

Überfina bilder Emelie! Som vanligt slår du alla rekord. :) <33

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

__iE
0

Fina bilder o söta hästarr :)

Emelie-G
0

Bild nr6: Den här hästen var lite rolig, han gick så här hela tiden x)

Emelie-G
0

Bild nr7: Tölt.  Blev en hel del bilder från den här vinkeln; rakt framifrån. Ett tag kunde jag bara stå på ett ställe för att få ljuset och bakgrunden att klaffa. Dock blev det en ful skugga på hästens högersida.

Emelie-G
0

Bild nr8: Den här hästen var också otroligt söt! Fast ryttaren hade fula kläder Oskyldig.

Emelie-G
0

Bild nr9: Samma gulleplutt igen :)

Anna
0

#10 Hahaha vilken frissa hästen har. ;) Elvis-wannabe? Supersött iallafall. ^^

annaattlid.se

Emelie-G
0

Bild nr10: Ekipage i väntan på att få komma in i startboxen för flygande passen.

Emelie-G
0

Bild nr11: En bild på flygande pass får avsluta :) Det här ekipaget vann tror jag, de var de ända som passade hela vägen, de andra blev diskade pga. galopp ;)

Vad tycker ni? =)

MVH Emelie

Anna
0

JÄTTEFINT Emelie :) <3 Som alltid!

annaattlid.se

Emelie-G
0

#2 Jo det hade hade den verkligen, ett riktigt krutpaket.

#6 Tack! :D Hrmf, och det ska komma från dig.. ;) <3 

#7 Tack :)

#10 Haha ja typ, är i behov av en platttång ^^ 

#15 Tack (igen) :D <33 *glad*

RubHel
0

Väldigt vackra bilder!

Alex
0

Riktigt snygga bilder! Och kan säga angående galoppen, att det ska gå snabbt. Man vill ha power där, så det ska gå undan. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

joytick
0

Jättefina bilder!

Snuttan2
0

Tycker bilderna var fina, men kanske inte så bra om du skulle vilja träna på att bli proff. sport fotograf, fast du hade ju otur med ljus också, och rundbanor är lite svårare ofta att få bra vinkel till om man inte har ett väldigt objektiv och bättre ljus än vad du hade idag :P

Eftersom hästarna går i fyrtaktig galopp i det som ska vara mellangalopp, så går de Inte i mellangalopp, utan i fältgalopp/ökad galopp. Eftersom den saknar samling så gills det inte som en korrekt ökning, utan kallas korrekt fältgalopp, finns fler namn på kärt barn, men min hjärna står stilla. Det intressankta är att de inte går i ren galopp längre och inte följer de oder de ska. Jag har jätte svårt för isländsk ridning :S

jen
0

vilka fina isisar Skrattande

Emelie-G
0

#17 Tack!

#18 Tack! Jasså, då förstår jag nog :)

#19 Tack :)

#20 Jo, det är jag mycket väl medveten om. Upptäckte när jag praoade i en fotoaffär att de flesta kameror över 50.000 endast hade manuella lägen, och jag hoppas på att äga en sådan någon så det är bara att träna manuella inställningar ;) Och hjälp vad mycket jobbigare det blev att fota, men så mycket roligare =) Ush det där lät som en bortförklaring, det var absolut inte menat så.

Okej, då vet jag, tack! Det var väldigt kul att kolla på, så olikt det jag är van vid :)

Snuttan2
0

Jag har totalt kommit ur form och fotar bara på auto numera :p Men jag hobby-fotar bara för att dokumentera å roa mig själv så jag behöver inte ha så höga krav ;)

De fotografer jag känner påstår att deras objektiv i slutändan blir dyrare än deras kameror ;)

Murre_Uddiz
0

oo, ska man fota på manuell O.o *haha tröög* när då? :O mkt å lära :P
Om man fotar pålles huvud, ska man fota på mauell då? O.o

Anna
0

#23 Jag är ganska lat av mig och fotograferar mycket auto jag med. *vissel* Fast har börjat gå över mer och mer till manuellt, vad gäller skärpa alltså, inställningar kör jag nästan bara på sportläget. :P

annaattlid.se

Murre_Uddiz
0

#25 vadå sportläget? SCN elr vad det heter. E det de ni menar? *trög som en guldfisk*

Anna
0

#26 Nej, alltså sportläget med "gubben" som springer. ;)

annaattlid.se

Emelie-G
0

#23 Det kan jag tänka mig, riktigt bra objektiv kostar uppemot 50.000, och ska man ha några med olika brännvidder så blir det en hel del tusenlappar :P

#24 Ska och ska, ger inte autolägena det resultat man önskar är det bra att veta hur man får det som man vill ;)

Alex
0

#20 Det "roligaste" är ju att de bedömer helt olika på tävlingar och avelsbedömningar.. En häst som har bra bedömning behöver inte alls få lika bra poäng på tävling, och tvärtom. Så där har ju något blivit fel, tycker jag..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Waaaaaaaaaah.. :) Sötisar!! :D

Hihi.. Ja, galoppen går fort!! :P De håller ju sällan kort galopp.. ;) Haha.. Hade en isis i förra stallet som gick från 0-100 på 2 sekunder.. :P Benen gick som bara den och såååååå fort!! :P

#29 - Haha.. Det har jag också tänkt på.. ;)

Snuttan2
0

Fast när man bedömer en häst så bedömer man ju hästen och hur den naturligt rör sig väll? På tävling handlar det ju om ekipaget, vad ryttaren kan rida fram. Eller visas isläningar bara uppsuttet med sin egen ryttare, för då blir det ju rätt knäppt ja…

Alex
0

#31 Naturligt vet jag inte, folk rider precis likadant på avelsbedömningar som tävlingar. ;) Men man vill liksom se olika saker på de olika bedömningarna, om man säger så. En häst kan inte gå likadant på en avelsbedömning och på en tävling och få lika bra poäng på båda, om man säger så.

Fast å andra sidan kan man ju se det så att en riktigt bra bedömd avelshingst t.ex, som är med på riktigt stora tävlingar och får riktigt bra poäng, är ju en rätt bra "allroundhäst" om man säger så. :P Eller liksom, flexibel eller hur man nu ska uttrycka det *hjärnstillestånd* :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Snuttan2
0

Så ni har lite problemet att det blir som två avels-mål, dels hästar som placerar sig bra på avelsbedömningar å dels de som placerar sig bra på tävling? Eller missförstår jag dig nu?

Alex
0

Neej.. Det är ju de som får höga poäng på avelsbedömningar. Men det är ju inte alltid det som de har som man vill ha hos en "vanlig" ridhäst, som man kanske vill tävla med.

Vad jag menade förut var att man som stoägare kan ju kolla på de hingstar som både har höga avelsbedömningar och som t.ex deltar i VM. Så får man ju en häst som inte bara har fart och power, vilket är det man helst vill se på avelsbedömningar, om du förstår vad jag menar? :) Men sen så är det ju inte alla avelshingstar som tävlas, så det är ju inte alltid så lätt..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Emelie-G
0

Jag kanske har missuppfattat den här lilla diskusionen. Men, "vanliga" hästar som får höga utställningspoäng behöver ju inte nödväntigtvis vara de som presterar bäst på tävlingar. Iof så skiljer sig ex. hoppning och islandshästtövlingar en hel del, men hm.. bara en tanke :p

Alex
0

#35 Avelsbedömning på islandshäst handlar inte bara om utseende, utan om gångarterna också, som man visar upp som på vanliga tävlingar. Självklart bedöms utseendet också, men gångarterna har högre betydelse i slutpoängen. Plus att man dömer exteriören och ridegenskaperna för sig.

Här kan du se hur det ser ut.

Så kanske det blev lite tydligare? :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Emelie-G
0

#36 Tror att jag förstår nu, i alla fall mer än innan ;) Tack!

ciss
0

Wow - vilka bilder!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Emelie-G
0

Tack! Glad

Murre_Uddiz
0

Haha, okej. Men jag har inte sportläge på min kamera i sånna fall xD