karprygg?
Fick höra för några dagar sedan att min häst hade lite karprygg..
Vad innebär det? Vad bör man göra? Vad beror det på?
Jag tror inte hon hade det innan..
Bilder kommer ikväll!
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Vi hade tidigare en ponny till låns som hade karprygg. Denna ponny var väldigt spänd och sköt då upp rygen så man kunde se ryggradens kotor. Vi tog hjälp av en equiterapeut som med hjälp av laser, massage och akupunktur fick henne att slappna av och sträcka ut ryggen till normalt läge igen.
Vi hade henne i nästan ett år och under den tiden anlitade vi denna equiterapeut minst en gång i månaden och långsamt blev hon bättre.
Så mitt tips är just att ta hjälp av en equiterapeut.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hästar kan också vara födda med karprygg och det är bra mycket bättre än att dom är svankryggiga.
#2 Tycker inte varken det ena eller andra är bättre. Inget är bra och är hästen född med karprygg lär den få rätt stora problem då den rids. Men så var det ju inte i detta fall.
Den hästen vi hade till låns kördes enbart.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 karprygg är mer ett skönhetsfel faktiskt
#4 Tycker jag inte.
På en ridhäst så betyder det mycket att ryggen är som den ska. Är något fel med ryggen så blir det snabbt komplikationer och hästen kan få ont, bli stel eller få andra problem. Speciellt om hästen inte haft en sån rygg tidigare, då betyder det ju att nåt orsakat det. Enligt mig ska man alltid kolla upp det, om det då framkommer att det inte är något farligt så är det ju jättebra, men det kan lika gärna vara något man måste behandla.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus