Emot vbl?
Hej,
Nu börjar jag undra!
Jag letar efter en fodervärd till mitt vbl sto.
Jag hittar många annonser som verkar bra.
Och sist i annonserna står det att de ej vill ha vbl.
Vad har de emot varmblod??
/Linnea
En bra fråga !! har visserligen halvblod men har haft varmblod tidigare och måste säga att det är mycket trevliga hästar, min erfarenhet av varmbl är att dom oftast är mera sammarbetsvilliga , lugna och snälla i all hantering, kanske har jag haft tur vem vet ? gillar dom lika mycket som alla andra raser .

Det kanske beror på ridningen. Vill man komma någonstans så är nog inte ett varmblod det bästa man kan köpa tyvärr. Det är inte många varmblod som jag har sett gå i bra form. Det är ju oftast sådana hästar som är billiga i inköp ibland gratis. Många nybörjare nappar på det. Rider ett tag och börjar bli duktiga kanske. Säljer den och köper en häst som det går att rida i form med bättre. Ja, dju förstår kanske vad jag menar?
precis, håller med Gejsa. Många varmblod är säkert jättetrevliga mentalt och att hålla på med och rida lite light på, men har man kommit lite längre i sin ridutbildning och vill träna/tävla seriöst så är varmblod inte alltid det bästa alternativet. Jag menar, skulle någon komma fram till mig och erbjuda ett jättefint varmblod som går i fin form, kan det mesta inom dressyr, har rena, mjuka gångarter och ser trevlig ut i hull o muskler så skulle jag inte banga på att rida det, men det är ju inte vad jag letar efter när jag ska köpa häst eftersom de flesta varmblod inte lever upp till de kraven. Se vet jag ett varmblod som hoppar 1,45 på elit-tävlingar, och ett annat som tävlas i LA-dressyr med framgång men de är nog mer undantag än regel!

men det beror ju på om hästen är travad också! är dom inridna från början och inte körda så är dom ju som vilka hästar som helst!!
fast oftast med lite stötigare gångarter o sämre förutsättningar för samling(alltså jämfört med ett normalfriskt halvblod )
Byebyesandy Vad kan ditt vbl? hur gammal, hur hög mm.
jag har en kompis som letar foderhäst till sin dotter som är 11år. hon har ridit hemma och på ridskola i 4år. är den pålitlig, trafikvan mm?

#6 - hon kan inte speciellt mycket. Jag har endast ridit i skogen och några enstaka lektioner.
Hon är 17 år och 163 i manken.
Väldigt trevlig och snäll, jag kan alltid lita på henne från marken!
Men hon är ganska pigg och lite tittig , fast det beror på vilka hästar hon rids med. 100% trafiksäker.

Ett varmblod som inte gått på bana utan blivit inriden riktigt har precis samma fina gångart som andra hästar. Det som ger dem dåligt rykte ofta är just att de säljs som inridna fast de bara är insuttna.
Lägge med ett kort på min Flisan.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag kan passa på och berätta något som hände mig och mitt förra varmblod. En liten förklaring på hur fel det kan bli och hur lätt man tolkar saker olika. Ska bli lite roligt att höra hur ni tolkar/ tycker om historien.
Hyrde boxplats, blev av hon som ägde stallet presenterad för en tjej som ridit länge och dessutom tävlat en hel del även om det inte var i de högre klasserna. Jag var osäker på det hela men blev garanterad att det var en duktig tjej. Sa att jag ville vara med och se hur det gick eftersom han var gammal travare och det är ett speciellt sätt man måste rida dem på. Blev informerad om att hon ridit förrut så det var inga problem. Ville ändå vara med. en dag när jag kom dit och skulle rida, möter jag min häst på stallgången, på väg in med denna tjej i sadeln. Hon hade varit ute på en rejäl tur med min häst. Så det blev inget rida för mig. Snacka om snopet det kändes. Kunde dock inte skälla på tjejen då det var hon som hade stallet som lovat henne att det var okej för mig. Och hon gick på det. Sagt och gjort. Hon fick rida en gång för mig och jag kunde konstatera att hon inte var helt ovan i sadeln men att jag ville att hon red lite lungt i skogen bara.
Han togs dock med på en ridlektion på en bana i närheten av stallet och direkt han kom dit hade hon tappat kontrollen över honom. Han hade försökt vara henne till lags (säger pålitliga bekanta till mig i efterhand) men förstod inte alls vad det var hon ville av honom. Då tog hon till piskan vilket gjorde honom riktigt fundersam. Slutade med att tjejen blir avkastad och en annan tjej som är otroligt duktig (äldre än första tjejen) med hästar och tävlar både i dressyr och hoppning över för att rida honom. Hon har även egna hästar och anses här hemma vara en duktig ryttare. hihi, inte på min häst. Hon höll på att flyga hon med. Men hann hoppa av. Får telefonsamtal på väg hem från jobbet ifrån henne som jag hyrde boxen hos. En helt hysterisk människa som direkt när jag svarar börjar skrika: Du måste komma till stallet nu på en gång. Han har kastat av henne nere på plan och allt är kaos. Du måste komma nu. Klick. Så hade hon lagt på.
Japp, snacka om jag var rädd innan jag kom dit. Trodde jag skulle hitta en halvdöd häst och död ryttare där hemma minst. Men så illa var det inte. Varför hon var så hysterisk fick jag ganska klart för mig. Hon var upprörd för han kunde ingenting.Inte ens det enklaste kunde han och han förstod inte ens spö. Det kom inte direkt som en överraskning för mig att han inget kunde, jag hade trotts allt ridit honom ett år redan. hihi, men hon var chockad. För hon hade inte hört mig klaga över honom. Men jag visste vad jag hade och var nöjd med honom. Trodde i min enfald att detta räckte. men nej, tydligen inte.
Med facit i hand, den tjejen fick aldrig komma i närheten av min häst igen. Och piskan bröt jag av. Ingen, absolut ingen använder piska på min häst.
Skickar med en bild på honom och min dotter.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

vilken historia! ja skulle då bli lika arg om nån skulle använda spö på min med! det var ju bra att hon inte fick rida honom igen!

Ja, ingen får slå mina djur.
Audiatur et altera pars

näää… har man en häst som inte är dum och bråkig så ser jag ingen vits att anväda spö heller..
snacka om dåraktighet!!! man rider ALDRIG en ny häst på det sättet utan att veta hur mycket hästen kan…
du gjorde helt rätt! hon har inget att göra i sadeln överhuvudtaget tycker jag… spö är endast en förlängd skänkel i mina ögon… INGET straffredskap som många tror tyvärr.
vi rider ALDRIG med spö på våra hästar.

Jag rider aldrig med spö på mina heller. Men hade ett soö låg i stallet utifall att man någon gång måste ha det. Så det var mitt spö jag bröt inte hennes. Hon hade liksom använt mitt spö på min häst. Trots att jag innan sett henne tagit spöt en gång när hon skulle ut och förklarade för henne att ingen får använda spö på mina hästar. Som ni förstår har jag nu inte min häst kvar i det stallet.
Audiatur et altera pars
förstår det helt….

Travare är ju byggda för att springa trav. Dom har ju en helt annan kropp än tex halvblod. Vad jag har sett på dom travare som har stått hemma hos mig inackorderad så spelar det ingen roll om den har gått på banan eller ej. Dom är ändå lite stötiga och kan inte riktigt rida sakta trav och galopp på det sätt som tex halvblod kan. Vi lånade ett travsto när vi flyttade hit som vi eg skulle haft till gubben. Hade henne i ca 3 månader. Men när hon skulle galoppera så var hon tvungen att springa igång galoppen. Den var inte rolig. Fast dom hade ridit lite western och t o m haft den på tillridning hos en westernkille bl a. Så vi lämnade faktist tillbaka henne. Sedan har dom ju ofta den där vinnarlusten. Vill alltid vara först när man är fler som rider ut. 
Vill inte att ni som har travare ska bli ledsna nu. Hade väl inte skrivit detta om jag inte själv hade upplevt det. Men tex mitt halvblod/fullblod har ju också den där vinnarlusten. Han är ju till hälften avlad som galopphäst (fullblod). Så alla har ju sina fel och brister oavsett ras.

Fast min Flisan har ju gått på trav och jag har inga problem med att rida bakom dottern när hon rider på sin ponny. Så det är nog lite som man gör dom till tror jag. Vi har tränat på det här hemma och jag tycker hon är lugnare i rygg på någon. Men som sagt var det är olika.
Jag älskar travare/varmblod. Speciellt de som är insuttna bara.
Audiatur et altera pars

Rent exteriörsmessigt så är det inte alla travare har förutsättningarna att ens kunna få in bakdelen under sig ordentligt pga (rätta mig om jag har fel) bäckents och lårbenets vinkling och inte heller få den fina böjningen på halsen som tex ett halvblod får för att den tex har för högt ansatt hals. Jag säger inte att det är något fel på varken varmblodiga eller kallblodiga travare, har ju själv en kallblodig travare.
Sen är det är ju faktiskt så att tex varmblod avlas till att kunna springa snabbt i trav medans tex ett halvblod avlas för ridning. Det är helt enkelt inte alla travare som har förutsättningarna att bli riktigt bra ridhästar, oavsett om de aldrig så mkt som sett en vagn eller startat flera gånger. Det som i första hand, enligt min åsikt, avgör om en travare kan bli en riktigt bra ridhäst är exteriören…Med detta vill jag inte säga att de inte kan användas ridhäst om de inte har den rätta exteriören, det beror ju helt på vilka mål man har som ryttare. Vad man vill kräva av hästen, men man måste också kunna veta vad du kan räkna med att kräva av den. Man kanske har ett varmblod som än hur man försöker med aldrig riktigt får bakdelen under sig och man undrar vad som är fel i ridningen. Men man kanske bara måste acceptera att denna häst skulle man vara tvungen att såga av benen och limma fast under för att få bakdelen under..
Mvh Matilda

En annons är ofta en önskedröm, jag vet att det är svårt men du får ta kontakt även med dom där det står inte varmblod. För om dom får träffa din häst så kan dom ändra sig.
Gör så här skriv en lista på allt som är bra med henne och försök att få fram det på bästa sätt. Skriv också ner vad du tycker att den som ska låna/hyra hästen bör veta om henne för att det ska funka som bäst.
Sen tar du kontakt med alla som passar in på ditt varmblod också upplyser du om att hon har det ni söker även om hon nu råkar vara av fel ras, ge henne en möjlighet.
Jag tror inte folk riktigt vet vad dom skriver när dom utesluter så många bra hästar.
Ett litet inlägg bara… hoppas att ni inte biter huvudet av mig nu bara.. menar inget illa vill bara belsya lite skillnader..
1. Vilka köper oftast varmblod?
2. Hur tror ni det skulle gå om ett varmblod skulle ridas av ex Kyra eller Lussan?
4. Nog har de kanske inte riktigt samma extriör som hbl.. se dock till deras vinklar.. de går mkt mkt bra att samla… kan dock ha rätt lång och svag rygg… MEN…rätt träning!
4. Kan det månne vara så att "de undantag" som går 1.45 hoppning samt la dressyr är mkt kunniga ryttare?
Överlag är det unga tjejer som köper varmblod.. de har oftast ingen högre ryttarutbildning samt vill inte /har inte råd att satsa på högre klasser eller svindyra men färdiga halvblod??
Kan det vara så att det är svårt att skola en häst och oerhört svårt att skola om en häst??? Varmbloden som tränats har en helt annorlunda muskalde och ser därför många gånger lite "tråkiga ut" samt har svårt med samling och steg.. Hur lätt är det för en hobbyryttare att skola om dessa hästar??
Jag känner en tjej som köpte ett vanligt startat varmblod, tjejen är mkt mkt duktig, hon red honom i två år mkt nogrannt träningsupplägg. Jag har sett honom och ingen här ute skulle kunna se att det är ett vbl om man målade över frysmärkningen.. Jag vart helt chockad när jag fick veta..
Hur många av er här ute som äger/ rider vbl är utbildade och rider en välgodkänd la-msv i hopp eller dressyr?
om ryttaren inte rider på denna nivå samt är säker där… hur sjutton ska då hästen som dessutom är tränade på ett helt annat sätt kunna gå så högt??
Det går att få finfina ridhästar av travare men det kräver sin ryttare likväl som det krävs vid inridning utav unghästar..
Man behöver absolut inte träna eller träna på la nivå om man inte vill… men man kan inte förvänta sig att de ska gå på ett visst sätt när ryttaren inte vill eller kan rida på den nivån själv.
Många har dem till skogsridning och trivs alldeles utmärkt med det!!!
Så många vill inte ha vbl just pga att de många gånger inte är välgrundutbildade…
Hoppas att jag inte sårat någon nu.. det var inte min avsikt.. vill bara påpeka att vbl har mkt mkt ptential men det krävs ryttare också med potential eller mkt ambition!!
Obs! Extriöra svagheter finns på hästar av alla raser.!!
Mvh Jasmine

#22 Har längtat efter att kunna uttrycka mig på detta sätt. Tack!!
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
samt jag behöver gå och sätta mig i skolbänken igen!!:o)
det märks när jag blir engagerad…då stavar jag som en kratta!:o
Vill återigen belysa att ni kan inte analysera en hästras som ridhäst när ni inte känner till ryttarens kunskaper!!!
Gejsa: hur välbildad är gubben hemma? tänkte på travhästen ni haft på prov.. rider ni western? många travare behöver mkt mkt tid för just galoppen..jag förstår att man inte orkar vänta ut en sådan häst…men med tiden kanske han hon blev en utmärkt "hobbyhäst"
Mvh Jasmine

En fågel har viskat i mitt öra (var en mamma på bandyn men det låter inte lika fint) att det är på gång att ersätta frysmärkningen mot chip. Jag tror att många varmblod skulle få en bättre möjlighet som rid hästar som det nu är kan ju alla se att det är ett varmblod och då om någon häst går dåligt så får alla en stämpel.
Tänk bara hur mycket folk "vet" om hur Knabstrupper är bara för att en prickig häst har gjort så eller så. Bara en promille av alla hastar i Sverige är riktiga Knabstrupper och har folk en sådan erfarenhet, tur att mina hästar inte vet hur jobbiga dom ska vara.
Jag har stött på så många trevliga varmblod så jag tycker det är ett mycket bra alternativ för den slimmade plånboken. Sen att många varmblod kan tulta också det gör det hela mer spännande, det skulle vara kul att göra på ett varmblod och jobba fram.
Om ni har sätt när dom går på start volt då går hästarna som om dom inte går rent, det är tölt. Sen att många av varmblod är snygga också men som med allt det finns olika individer.
När det gäller att dom har go (tävlings anda) så ser jag det bara som något positivt jag vill ha hästar med motor.

#24# Min gubbe skulle börja att rida. Jag red western då och det var självklart jag som provred hästen i 3 mån. Jag tog den inte från ett travstall. Hästen i fråga var ca 14 år gammal och hade blivit riden sedan 6 år tror jag det var. Därför trodde vi att hästen kunde mer än den kunde.
Visst går det att få vissa travare fina men det är oftast för att den då är mer skapt för ridning. Men dom flesta är ju byggda för att springa fort i trav. Ibland kan det ju bli fel i aveln också även inom travet.
Har du sett ett halvblod tävlas i trav på travet? Nej, tänkte väl det. För dom är inte byggda för just det ändamålet. Det är bara att konstatera att det är så. Fullblod för galopp som jag skrev förut. Araber för långdistans osv. Men dom blir ju oftast heta. Men visst går dom att få fina. Det finns alltid undantag i alla raser.
Detta har ältats på Bukefalos och det slutar alltid med att man blir osams så jag slutar att skriva här nu. Vi kommer aldrig att komma överens om detta iaf. En tycker si och en tycker så.
Tycker bara att det är synd att dessa travare ska vara så billiga. För det blir ju oftast folk som inte kan rida som köper dom. Då blir det en ond cirkel att travare är svårridna. Tacka fan för det. Om man inte kan rida så bra så är väl alla hästar svårridna. 
Tack för mig!
Hej igen!
Det var ju just det med ryttarens utbildningsnivå jag vill åt!!!
Reddie: bra länk!
Givetvis är de olika raserna framtagna för olika syften…men….
jaaa….vad ska man säga?
Alla kallblod är framtagna för att arbeta i skog och jordbruk…bye bye nordsvensken!!! …och fjordingen… Främs en körhäst… och se Frieser!! Ughh!!!
Nordisen och fjordingen har oftast en mkt låg och dåligt utvecklad manke…kort steg med lite högre knälyft.. Kallblodstravaren… skiiit!!!
Shetlandsponnyn ska arbeta i kolgruvor….starka små och envisa… bye bye shettis
Och vårt kära halvblod…*suck*
De spanska hästarna var framtagna för strid och på modern tid konstridning iform av den allra svåraste dressyren!!!
Halvblodet…remonten…var militärens häst…kavalleriet…kanonmat..
Araben…snabbhet…uthållighet..intillegens och skönhet…
Nu hårddrar jag detta.. vi kan säkert göra en lååång lååång lista över raser som är där "de inte hör hemma"
Det finns såååå mååånga fullblod som går högre klasser dressyr/hoppning..
Jag ville inte kristisera ngn…
Gejsa: Vbl var 14 år.. han/hon kanske hade ridits av en ryttare som inte har så mkt erfarenhet av att skola om hästar..kanske hade gått på trav…kanske varit hos westerntränare…vem?…hur länge…
Jag säger inte att travare kan mäta sig med hbl upp i de högsta klasserna MEN de är fasiken så mkt bättre hästar än vad de många gånger får visa!!!
Jag kommer inte bli osams med ngn om detta då jag är helt övertygad.. men fördommar finns överallt..
Jag lägger som jag tidigare sa: Stor vikt vid ryttaren..
Kram på er alla!!! Jasmine
återigen stavfel….min fd lärare hade slitit sitt hår!!!

Ja, nu tycker jag verkligen att du hårddrar det som du skriver själv.
Ids inte ens kommentera detta.
Som jag sa vi kommer aldrig överens om detta iaf.
Du tror på ditt och jag på mitt.

Om du ser ett halvblod som tävlar trav så är det fusk travet är stängt för andra hästar än bara travare, det ska vara travstam i dom. Ska du använda argument så håll dig till fakta.
Du har gått bet på ett varmblod som inte funkade för det du hade tänkt den till, ok.
Jag köpte en dressyr ponny som funkade mycket bättre som hopp ponny också tävlade jag honom i galopp med framgång (ponny allsvenskan i hoppning)
Jag köpte ett halvblod till hoppning henne tävlade jag medelsvår dressyr med (med placeringar). Gud vika dåliga hästar dom funkade ju inte till det jag tänkt mig dom till, eller
Erat varmblod funkade inte till det ni tänkt den till eller så funkade ni inte ihop men man måste lyssna på hästen vad vill och kan hästen. Passar den för mig, erat varmblod kanske med en annan ryttare skulle trivts bra på klubbtävlingarna i hoppning. När det inte funkar med hästen får man stanna upp och se vad är fel passar hästen mig är jag beträdd att sadla om eller ska jag sälja.
Dom flesta ryttare är så nöjda med en häst som går lätta klasser i både hoppning och dressyr och dit kan man få många varmblod. Vill man dansa med som stora elefanterna då får man öppna plånboken och köpa en häst för det och sen hoppas på tur att man passar ihop med den hästen.
# 30: hoppla hoppla!! Jag skrev med ett leende… om jag är allvarlig så använder jag inte.:
Det var inte riktat till enbart dig… jag ville belysa vikten av ryttare.. det är bra att ha olika åsikter då belyser man olika områden..
Men det är idag många olika raser som går i många olika områden och gör det gallant, inte bara vbl…
Oftast är det bara vbl som det centreras kring och inte de andra raserna…
Man måste vara provokativ ibland.. annars tänks det inte till!!!
Jag fick ju en reaktion av dig inte sant?
Om du enbart tävlingsred på halvblod så kanske du inte tagit lika illa vid dig.. eller hur?
Skulle vara trevligt om du inte tog allt så personligt..
Det är som du skriver..olika åsikter…
Jag anser att vbl är en god ridhäst om ryttaren är kunnig.. givetvis finns det vbl som inte har en extriör som passar vare sig ridning eller trav… men det finns ju inom alla raser…
Ta det inte så bokstavligt…
Jag avslutar ju inte ett inlägg med "kram på er alla" om jag är tjurig!!!
Kanske det är så att det blir "dålig stämmning" just pga att amn tar det personligt?
# 31 Tack!! Huvudet på spiken "dansa med de stora elefanterna"
Precis vad jag ville komma till!!!
Nu kanske stämmningen kan lätta lite??

Förstår inte ditt påhopp där Kiara!
Var den sista meningen verkligen ämnad till mig???
Jag har ju själv skrivit ang kostnad på hästar här. Att jag tycker att travare är för billiga.
Sedan var det faktist så att det var just till promenadridning vi skulle ha varmblodet. Men att galoppera var otäckt eftersom hon sprang igång galoppen. Vilket jag har hört senare att många varmblod gör. Dom kan inte galoppera sakta.
Men som jag skrev förut det finns undantag.

#32# Det kanske blev just varmblod som vi pratade om här för att det var det hon frågade om. 

#34 det var bara det att halvblod inte får tävla i trav, resten var bara vidare tankar

Ok!
Vet att halvblod inte får tävla i trav. Men hoppas att du förstår min tanke varför dom inte använder dom? Vad jag var ute efter.

För många, många år sedan hade dom t o m fjordingar som fick vara med i monté och galopp enl dom gamle och vise inom travet. Synd att dom har ändrat så mycket. Annars hade jag nog haft med min fjording iaf i galopp. 
många varmblod blir stressade då de ska galoppera då de har blivit straffade för det vid travet.. Mitt sto tog lång tid påsig innan hon "fattade galoppen" he he he fyndigt va???
Jag hade sju hästar inklusive min egen som jag hade i träning nere i göteborg.. 5 i travträning+min + en som skulle skolas om..
2 hästar hade sprungit in en hel del slantar… en av dessa hade en enorm galopp.. hur lätt att byta gångart på som helst.. han hade mkt lätt för sig… samt var den absolut bästa travhästen!! Den andre "travsäker" han förstod inte alls ifrån början och sprang gärna in i galoppen…
Två av sju hästar hade svårt med galoppen i början.. Ja ett sto var inte alls rolig!! Men hon var en mkt mkt "ful" häst låååång raaak rygg, kort kort hals, underhals..raka bakben… en miss i aveln tyvärr..
Jag red in två fyraåringar och de var som vilka hästar som helst.. Lillstoet hoppade jag in utan problem.. Hon och en valack kunde du inte se var vbl. Inte fransoser dock utan yankees.. Fransoserna brukar vara ngt grövre och används i ridaveln i Frankrike…
Måste tillägga att hästarna startade och gick snabbjobb alla utom mitt sto och en valack!!
Hummm… blir lite nostalgisk!!!!
Det var finfina hästar det!!
Mvh Jasmine
Så jag har lite erfarenhet av varmblod… både onda och goda!!!
Men fyra av dessa hästar går idag som ridhästar!!!
Total korkad…"idag".. de gick som ridhästar efter sin karriär.. Idag lever endast tre av dem…

Det är klart att du vill prata dig varm och varmblod. he he
Du har ju ägt flera stycken. En annan har aldrig ägt någon. Bara sett dom i stallet och som sagt en provhäst i 3 mån.
Men jag tycker inte illa om dessa hästar. Tro inte det. Men jag har sett ägarna i stallet. Det är ju tyvärr sådana som köper en häst för första gången. Varmbloden blir nästan som försöksdjur. Dom provar om dom kan sköta dom och rida dom. Fy fan vad jag är trött på sånt. Det är sånt jag vill få bort. Om travgubbarna kunde höja priset lite mer så dom blev värda lite mer så kanske det inte blev så. Men förstår då att dom slaktas i stället. Det är verkligen krasst.

En liten parentes!
Var faktist själv på väg att köpa ett varmblod som första häst. Innan jag själv kunde rida. 
Det var tydligen en fin ridhäst. Hade aldrig gått på travet. Hon kunde rätt så mycket enl ägaren. Men det var i en annan stad. Priset var 12.000 kr. Jag hade bestämt en dag som jag skulle komma och provrida. Men en kompis sa till mig att jag inte skulle åka eftersom det var en travare. Dom kan man få gratis sa hon då. Men hon tänkte inte på att vad den kunde osv. Hon trodde nog inte på det iaf.
Jag har ingen aning om den kunde det som hon sa eftersom jag var så dum och inte åkte då när kompisen sa nej. Då köpte jag min fjording i stället Gejsa. 3 år och oinriden. Precis som om det var bättre då. ha ha 

Det är synd att priset ligger som det gör på varmbloden. Helt klart. Men vissa har inte den plånboken som krävs för att köpa en dyr häst. Jag till exempel. Nu kan jag tillägga att även om jag var miljonär hade jag nog valt en insutten travare. Alltså inte inriden. Varför då? För att jag är snål? Nej, faktiskt inte. Utan det beror på att till skillnad från många ryttare lärde jag mig att rida på Gävle Travet. Ganska häftigt, tror inte många har gjort det. Jag var dock så lätt då att tränaren jag jobbade hos lärde mig hur man rider en travare. Många blev de travare som jag sedan gjorde insuttna så att säga. Jag fick rida vissa av hästarna med jämna mellanrum för att hjälpa till att stärka ryggen på dem. Jag älskar varmblod. Och som de flesta redan vet har jag en här hemma också. Det är speciellt att rida ett varmblod som gått på travet och inte lärt sig hur man ska göra. Man kan inte sätta sig med sina höga utbildningar inom ryttarvärlden och tro att det fungerar direkt. det gör inte det nämligen. Jag är dock fullt nöjd med att tulta i skogen med min dam och hon verkar rätt nöjd med det också. Fast lite saknar hon nog vagnen så sådan ska införskaffas. För efter att ha jobbat på travet fick jag åtminstone lära mig att köra riktigt, även om ridkunskaperna har en hel del att önska. Älskar varmblod, men kräver inte att alla gör det. Jag har fastnat för min ras och ni fastnar för er. Detta med varmblod är och kommer nog alltid förbli ett hett ämne. Men här tycker jag liksom inte att hettan behövs. Ingen har egentligen om man läser inläggen med inställning om att alla vill vara snälla sagt något elakt
Älskar andra hästraser också, så det så. men det är väl därför vi är här? För att vi älskar hästar. Sedan om det skulle vara någon som har en shettis, fjording, varmblod, korsning, thinker, nordsvensk, fullblod eller arab eller någon annan som en liten speciell favorit vad spelar det för roll. Vi alla som är här älskar hästar (hmm, tar jag för givet) och det är det som är huvudsaken, inte storlek och ras.
Japp, bara några ord från mig.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
# 11. Tror att det är ett rätt vanligt kommuniaktionsfel, "ryttaren" begär något av hästen som hästen inte förstår vilket leder till att hästen uppfattas som dum och hästen får stryk… Usch.
Har själv bara positivt att säga om varmblod. Min tidigare granne hade en fantastisk travhingst, amerikansk travare, kolsvart och bland det vackraste jag sett.
Tror att om de som måste sälja sitt varmblod sätter ett bra pris på hästen och inte bara begär några tusenlappar så blir nog hästen mer eftertraktad - hästen är värd ngt i ägarens ögon.

Min tös var billig, men hon är värd allt i mina ögon ändå. Finns inget jag inte skulle göra för henne.
Audiatur et altera pars

min 2000 kronors kille är guld värd…

Min Gobban halvblod/fullblod var gratis. Behövde bara betala för transport från Skåne. Honom älskar jag över allt annat. Bävar för den dagen han måste gå bort. Är ju 21 år i år.
-> Wanilj!
Väldigt bra skrivet!
Jag håller fullständigt med om att mycket av varmblodens dåliga rykte ligger i ryttarens kunnande.
Väldig tråkigt oxå att människor så ofta drar alla varmblod över en kam, har de träffat eller ridit ett en gång och det inte gick så bra (troligen på grund av deras eget kunnande) så är ALLA varmblod skit.
Min kille hemma i stallet gick på trav tills han var 6 år, jag fick honom "gratis" när han var 12 och då var han precis som många skriver här väldigt skumpig och kantig i sina gångarter men nu eftre år av träning är det många som om de inte ser frysmärkningen frågar om han är ett litet halvblod. Han har jättefina gångarter och det märks inte alls att han varit travare innan. Kort och gott, med mycke arbete går det att få varmbloden att bli som vilken annan ridhäst som helst.
Tråkigt att människor är så trångsynta, men men det är dom själva som förlorar på det.
mvh. Eva

gejsa! bara för att en travar gått tra så betyder ju inte det att dom inte kan gallopera sakta! mitt travarsto har tränats/ tävlats i trav ganska många år och hon "springer" inte in i gallopen! räcker att man bara nuddar lite med skänklen så galloperar hon… men hon är väll ett som du kallar undantag…
jag tycker inte att det är undantag för det finns väldigt många travare som blivigt bra ridhästar efter travarkarriären.

#48# Är det mig som du kallar trångsynt? Isf kan du kanske skriva var du tycker att jag är det.
#49# Jag pratar om vad jag har upplevt. Jag kan ju inte veta hur travaren är i ett stall tex i Köping. Eller hur!
Sedan tycker jag att det är slutresonerat om detta eftersom alla tycker så olika om detta. Det blir snart som bukefalos.
Klart att det finns undantag så är det ju överallt med olika djur. Visst finns det många varmblod som går som ridhästar. Har inte sagt något annat heller. Men nu pratar vi lite längre.
Fast jag skriver inte mer om det här nu tycker att det är oväsentligt. Läs vad jag skrivit innan ni skriver till mig mer. Jag har nämligen inte skrivit så mycket om vad jag tycker utan vad folk i allmänhet tycker.
På tal öm priser och att vbl är billiga hästar så måste jag bara få säga att man kan ha turen och hitta billiga hästar inom andra raser också, har själ ägt både B premierat newForest inköpt (visserligen 1984) 4år gammal innriden med all utrustning 5000:- 1986 vblsto 7000:- okä stamm, 1988sv halvblos föl 8månader 6000:- knappt hanterad (fick lämna tillbaka lynnesfel) 1988 sv halvblodssto 4 år inkörd/riden efter Optimist/Harras ( båda kända Flyingehingstar) 5000:- inkl träns 1999 sv halvblod 16år e:Singapore 3000:- visserligen T-märkt men absolut inget som påverkar henne i dag (kotledsinflammation gammal skada) och har inte varit halt en enda gång sedan utdömningen, så visst finns det även billiga halvblod och andra raser , men som sagt det beror ju också på vad man skall använda dom till, jag för min del nöjer mig med skogsmulleridning, har häst bara för att jag avgudar dessa djur alla raser lika mycket.Tack för mig och ha nu en trevlig helg alla där ute
Kram Lena

Ja. Som jag skrev ovan. Mitt halvblod/fullblod gratis. Fast ohanterad som 15 åring. Fick alltså rida in honom själv. Men är nu jättefin.
-> Gejsa
Jag syftade inte alls på dig, utan som jag skrev "Människor" Det finns väldigt många som är emot varmbloden. Om du ställer sig till den skaran och väljer att ta åt dig så är det upp till dig.
#11. Måste bara få fråga.. Använder du aldrig spö på din häst? Ni fick det att låta som om att använda spö är djurplågeri, använder man det rätt, (dvs som en förlängd arm och skänkel) så gör det absolut ingen skada på hästen.
Historien var helt underbar, jag älskar när folk som tror de kan allt inte får igenom det de vill, haha. Tråkigt att hästen råkade illa ut, bara.. hon förtjänade säkert en däng i backen..

Eftersom "våra" min styvsysters (har ju även en andel) är otroligt mkt dyrare änn en vältränad tex dressyrhäst.
Det är det att travet borde ställa högre krav och ta del av kitiken i ridsportsvärlden när de lämnar ifrån sig "obrukbara/pensionerade travhästar och ha bättre nätverk för att travhästen redan från start ska ha en obligatorisk ridbarhet/ridgrund.
Jag var för ca tre år sedan på solvalla på föreläsning om detta och det var då ridtravar föreningen grundades eftersom det efterlystes.
Min fundering är att jag tror att det kommer bli bättre när montèn slår även i sverige då kommer fler travare få bättre ridförutsättningar.
Men vad vet jag jag har aldrig ägt en ridtravare..
mvh Linda

#54 Nej, jag använder aldrig spö på min häst. Jag anser att om det inte behövs ska spöt vara hemma. Vissa hästar behöver man använda spö när man rider för att som du sa använda det som en förlängning av armen och förstärkning av skänkeln. Detta behövs inte på min häst. Men spö hade jag ändå låg i stallet för att första gången man rider en häst vet man inte om det behövs. Men det visade sig att det inte behövdes. Jag anser inte att det är djurplågeri om det används rätt, men tyvärr är det otroligt många som man ser som inte kan använda spöt rätt och då blir det i mina ögon djurplågeri. Gör mig inget att folk som kan använda spöt rätt gör det, men alla dessa som slår fram sina hästar ger jag inte mycket för. Tyvärr är det ofta inte ryttarnas fel heller, de har inte fått lära sig bättre. Jag menar om de sitter som nybörjare på en ridskola och får använda spö, då är något fel.
Ett spö använder man när man lärt sig rida hästar, och då är det ofta man inte behöver det eftersom man kan ändå. Men som sagt var, används det rätt är det okej. Men ärligt talat, har ingen av er andra reagerat över alla dessa som använder spöet på fel sätt?
Japp, när de får sig en läxa efter att ha varit uppblåsta eller gjort fel av den anledningen känns inte dumt (extra morot i krubban fick han).
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
#56 - Okej, då förstår jag vad du menar :) Jo, jag har massor av gånger reagerat på att folk använder spöet som en bestraffning. vet en gång, när jag hade en foderhäst på prov så var det en i stallet som slog hästen med spöet för att hästen inte stod still och dylikt.. hur blåst får man bli?

Intressant diskussion 
Nu är jag då väldigt partisk vad det gäller travare men denna länken rekomenderar jag http://www.travsport.se/appImage/Alternativ_hastar.pdf
och förhoppningsvis så kan fler bli intresserade av att omskola en travare. Väldigt mycket häst för tyvärr alldeles för lite pengar men för dem som är kunniga är det ju guld
Men min förhoppning är att de kommer att bli dyrare för tyvärr sätter man väl gemene man, oavsett vad det gäller gärna ett likhetstecken mellan ………….billigt = sämre produkt. Eller?
Mvh Lise-Lotte

#58 - Jätte intressant länk!

Tyvärr är det så att många travare går till slakt istället. Jag vet om tränare som slaktar fullt friska hästar för att de inte fungerar på travet. För att sedan slippa höra snack om att de gör sig av med hästarna för billigt. Det tycker jag är vidrigt.
Om jag blev otroligt rik skulle jag öppna en gård för travare som inte fungerar på banan eller har gjort sitt där de fick stanna tills lämpligt hem dök upp.
Mvh åsa
Audiatur et altera pars

Konstigt jag kommer inte in på länken.
Visst är det sjukt att dom slaktas fullt friska. Hade jag också pengar skulle jag också hjälpa dom. Inte nog med att dom börjar som 1 åringar att köra dom. Dumpas när det inte går bra också. Vinna eller försvinna. Burr!

Ja, riktigt hemskt är det. Som om de inte hade något värde. Sådana gånger tycker jag det är bättre att skänka bort hästen hellre än att slakta den. Ja, till bra hem då förståss.
Audiatur et altera pars

Visst är det bra att inte behöva slaktas. Men tyvärr så ser dom ju inte vart dom hamnar. Utan bara dom blir av med dom så……
Det är ju oftast varmblod som SHV hra tagit hand om. Tyvärr!

Ja, visserligen. Men det finns bra hem också. Sådana som inte har sååå tjocka plånböcker, men gott hjärta och förstånd. Det gäller bara att hitta dem. fniss
Audiatur et altera pars

Jo det vet jag att det finns bra hem. Men travkillarna skiter faktist i vem som tar hästarna oftast. Bara dom blir av med dom.
Jag var och skulle titta på en travare en gång med en kompis. Gick in i fel travstall. Då sa en gubbe att "vi har ju 2 hästar som ni kan få". Bara så där utan att veta något om oss.
Så krasst är det. Det räcker att bara gå in i några travstall så nog kan du få en häst gratis.
Många föräldrar köper billigt till sina barn så dom har lite att göra. Tex i stället för att vara ute och göra ofog. Dom har oftats ingen aning om hur hästen ska skötas eller vad dom ska äta. Har hört en historia om att det var en stackars häst som bara fick potatis (rå). Och dom undrade varför hästen såg ut att må dåligt. 
Har hört några historier av SHV en vän där bl a. Inte roligt alls.

Usch ja. Jag har en "häst expert" här på min gata. Hon ger sin häst matrester. Och det är bra enligt henne. Han äter det ju. Då måste det vara bra.
*suck* vad gör man åt sådana då? Bara suckar och anser att det är nog med dumt folk i världen.
Audiatur et altera pars

Vad otäckt! Hur kan man vara så j…a dum. Får hästen hö och annan mat också eller bara matrester?

Hon ger honom hö. Men hon köper inte pellets eller annan mat till honom då hon anser att det är onödigt och att han bara blir bortskämd av det. Dessutom tycker hon att det är för mycket pengar. Brukade ge honom lite på slutet av vintern när han börjar tunna ur på grund av att höt inte är lika kraftigt längre. Sist jag pratade med henne hade hon problem med att hästen hostade för att hon som hade stallet fick hem gratis sågdamm från en av de som hyrde in hästarna. Detta låg då ute och skulle så fortsätta göra. Undrar hur det blev nu på vintern. Har ingen kontakt med henne längre, hon bor kvar på samma gata som mig visserligen. Men hon är den som drog igång anmälan på att jag vanvårdade mitt förra varmblod. Så som du förstår är bekantskapen uppsagd.
Audiatur et altera pars

Det finns oseriösa människor inom alla näringar men för den skull behöver man kanske inte låta ens egna tråkiga erfarenheter göras till något generellt.
//Lise-Lotte

#68# Jag hade också en inackorderad som fick gratis sågdamm. Han var hemma och gjorde olika saker i källaren. Detta fick hon säckvis. Det dammade som aldrig förr. Så jag var tvungen att säga åt henne att sluta använda det. Tänk annars var hon jättenoga med mat och så. Det var för övrigt hon som lärde mig att man skulle analysera höet. Hon gjorde foderstater åt oss alla. Lustigt!
Det där med att höet minskar i värdet är inte sant. Det tar ju tid för en häst att minska mycket i vikt. Det är bara lite vitaminer som går bort fast inte alla. Det var nog dåligt från början.

#69# Liselott! Detta är ett forum där man snackar generellt om allt. Just nu handlar denna tråd om just varmblod. Varför ska vi inte då få berätta vad jag tex har hört och sett. Var menar du att jag ska berätta om det annars? 

Det är väldigt lätt att man låter ens egen erfarenhet gå ut över rasen. Jag har bara ägt vbl travare så jag tycker att det är den bästa rasen som finns, skulle inte kunna tänka mig att äga en annan ras (förutom kallblod travare) och jag har en positiv bild av travare medan de som har upplevt något negativt låter det ofta gå ut över hela rasen.
Men jag tycker om vbl för att det är kul med en häst med otrolig personlighet och att få att jobba med hästen och få lite utmaning. Inte sitta på en menlös, en i mängden, jag gör som du vill dressyrhäst/ridskolehäst som gör rörelser av vana och bara för att ryttaren tänker det.
Det var mina fördomar det 

Tycker inte heller illa om rasen. Tycker inte illa om några djur eller raser eller vad ni vill. Jag älskar djur. Men vi pratar om ridningen och förhållandet till dom. Jag berättar om vad jag har hört och mina erfarenheter. Inget annat.
Jag förstår att unga småtjejer som sitter här och äger varmblod kan bli ledsna och upprörda. Men det borde ju bara vara dom som inte sköter sina djur som borde bli arga. Eller hur?!
Därmed tycker jag att detta är uttömt i allafall från min sida.

Hej Gejsa;
Tycker att nedanstående är väldigt nedlåtande mot travet som sport och aktiva inom branschen och det utan vare sig fakta eller annat fog för det. För att citera dig;
Inte nog med att dom börjar som 1 åringar att köra dom. Dumpas när det inte går bra också. Vinna eller försvinna. Burr!
Men tyvärr så ser dom ju inte vart dom hamnar. Utan bara dom blir av med dom så……
Men travkillarna skiter faktist i vem som tar hästarna oftast. Bara dom blir av med dom.
Så krasst är det. Det räcker att bara gå in i några travstall så nog kan du få en häst gratis.
//Lise-Lotte

Jag hör till dem som håller med om att varmblod ofta får på pälsen eller hamnar i fel hem på grund av att folk inte är tillräckligt rädda om dom. Men detta är ett problem för rasen och för att få ändring på detta så måste det fram i ljuset. Man blir inte av med ett problem genom att strunta i att prata om det. Diskussioner anser jag är positiva, speciellt dem som tar fram det som är negativt, sådant som måste få en ändring. Och jag älskar varmblod därför blir jag tacksam över dessa diskusioner, vill att det ska bli bättre för dem.
Sedan spårade tråden ur en sväng när jag började prata med gejsa om grannens häst (ej varmblod utan nordis). Men sådant händer i de flesta trådar (åtminstone dom jag är i).
Tycker absolut inte att vi ska smussla med de problem som finns för våra varmblod runt om i landet. Det är ingen här som sagt att de inte tycker om varmblod eller anser att de är mindre värda. Det enda som egentligen sagts är att de borde vara värda mer och bli omhändertagna på bättre sätt. detta är väl ändå inget fel?
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Till Liselott! Har du aldrig märkt av detta som jag skrev? Konstigt i så fall för det har ju dom flesta som har varit i kontakt med travstall eller dyl. Det är ju bara fakta!
Har själv haft en dotter som har kört ponnytrav. Har haft en travkille inackorderad här. Känner flera travmänniskor som har berättat. Så inte sitter jag här och hittar på inte. Det är dagens sanning. Och det just det som jag är emot. Inte själva travhästarna. Men nog om detta nu. Jag tycker inte att jag ska behöva sitta här och försvara allt vad jag skriver. Detta är ett forum som man ska kunna läsa och svara på utan att få på nöten bara för att man kanske inte tycker som alla andra.

Joho, nu ska vi ge gejsa på nöten här. Hur kan du bara tycka att det är fel att de ger bort hästar utan att bry sig om det? Och desutom drar du fram och pratar om det? Hualigen vilken hemsk djurvänn du måste vara. *blink*
Audiatur et altera pars

Ja, jag är riktigt, riktigt hemsk människa. Fy på mig. 

*Asg*
Audiatur et altera pars
Jag får till viss del hålla med Gejsa… det finns mkt löpande band attityd inom travet…men även inom ridsporten.. Jag har ju själv blivit erbjuden två travare…för vad är det nu.. två månader sedan? Jag har ju delat mina funderingar kring detta här ute med er.. dessa två pållar kommer att slaktas om jag eller ngn tar dem.. båda hästarna har killen fött upp, tränat, startat och vunnit pengar med.. nu kan de inte startas mer… Så iväg med er!!! Tyvärr är fd travare inte värda mkt pengar på marknade idag!!! Hade dessa två travarna varit värda 20000> inte sjutton hade han slaktat dem??? Efter mina år innom travet så har jag sett det problemet med hästar som slaktas och ges bort många många gånger!! Det finns en mkt stor Åby-tränare som är känd för att "köra skiten ur" hästarna.. håller e inte så får ägarna göra ngt annat med dem… då det många gånger är andelar i en travhäst så har ägarna inga känslor för hästen och lättast är att ge bort eller ta bort pållen.. När jag var aktiv och det var 10 år sedan så fick man betala 8500 /grundavgift för träning och uppstallning.. extra tillkommer för allt som har med starter att göra… Vad tror ni händer om hästen inte går så bra??
MEN alla travhästägare funkar INTE på detta sätt!!! Det finns många bra tjejer och killar också!!! Tänk er att ett gäng hockeykillar gått ihop och köpt andelar i en häst…pållen är i träning hos Goopen.. pållen funkar inte bra… killarna tycker att det är synd att låta avliva pållen så¨de ger bort den istället… Om det hade funnits stall kopplade till alla banor som tog hand om dessa hästar och sålde/placerade dem i goda hem så hade det variut kanonba…eller hur??? Även amatörerna skulle kunna vända sig till sin hemmabana…ATG betalar en viss summa per häst..

På vilket sätt får man positiva förändringar genom att sitta och generalisera över hur travaktiva förhåller sig till sina travhästar för att man har hört saker av andra? Det har jag ett annat ord för … men ni får fortsätta diskussionen, jag lämnar den.
//Lise-Lotte
-Lise-Lotte.. jag generaliserar inte! Jag skriver att alla hästägaren inte är likadana… Men jag är ledsen om jag gör dig upprörd men problemet finns inom travet/galoppen och även till viss del inom ridsporten.. Jag skriver inte vad jag hört utan vad jag upplevt!
Mvh _Jasmine

Jag har själv jobbat på travbana (inte som kusk) och vet att det tyvärr är så här det fungerar i vissa stall. Inte alla men i vissa. Och det innebär att det inte är hörsägen. Och det är inte heller att generalisera. Det är att äntligen sluta stoppa huvudet i sanden och inse de problem som finns. Och det är när man inser att det finns problem som man kan jobba för att få bort problemet. Om det sprider sig mer att det fungerar på detta sätt på många ställen kanske de som i dag gör så slutar. Om de inser att det inte är omtyckt att de gör som de gör.
Trist att du Lise-Lotte tar illa vid dig av en diskussion som förs för att vi vill belysa om de problem som finns för våra älskade varmblod.
Audiatur et altera pars

Åsa;
Det handlar inte om det utan att vi har olika syn på HUR, man belyser problem och tyvärr tycker inte jag att det är konstruktivt just nu.
//Lise-Lotte

Okej. Ja, det är väl så att vi alla är olika. Jag hoppas/ tror att vi alla som älskar varmblod och hästar över huvudtaget gör sitt bästa för att hjälpas åt så att alla hästar har det bra oavsett ras/ kön/ ålder. Men sedan är vi som sagt var olika och det inverkar självklart in på hur vi gör olika saker och hur vi tycker och tänker angående olika frågor.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Hmmmmm…alla har vi olika sätt att diskutera saker och bearbeta.. från början handlade inlägget om varför folk inte ville ha vbl som foderhäst.. Sen halkade vi in kring hur det fungerar i olika stall… Det är tråkigt att man ska kritisera varandra för hur man belyser problem… Det är nog främst så att man ventilerar olika tankar.. funderingar och åsikter kring saker och ting… Jag funderade kring ngn typ av "uppsamlingsstallar" som var knutna till ATG just för att det är en stooor summa pengar som omsätts varje år tackvare alla dessa hästar som kämpar på och utanför banorna.. Om en viss procent av pengarna som, årligen omsätts gick till de mindre framgångsrika hästarna så hade ett slag varit vunnet….
Men om man ska bli förargade och inte ha överseende med att man berabetar saker och ting på ett visst sätt.. ja då är det tungt!
Många saker som skrivs är kanske inte konstruktiva.. men måste allt man skriver..funderar kring..gör.. alltid vara konstruktivt??
Alla har rätt till att ha en åsikt utan att bli kritiserad för detta.. Kan man inte respektera varandras åsikter så kan man inte heller förvänta sig att ngt gott kommer ur det hela!!
Istället kanske man kan komma med förslag på huuur man kan förbättra..om man nu känner för det!!!
Mvh Jasmine
jag kan lägga in en åsikt här om hur jag tycker.
jag har INGA fördomar mot NÅGON ras alls, men travaren är framavlad för just travet, men det finns vbl som är väldigt bra ridhästar också. jag har ett bra exempel, min stallkompis köpte en travare som INTE var lämplig el passade för trav, han har en väldigt smäcker kropp och rör sig väldigt smidigt. hon håller på att markträna om honom, meningen är att han ska bli en westernhäst vilket jag tror passar bra eftersom han är så smidig.
man kan inte generelisera en hel ras, utan det där är individuellt inom alla raser. tex en del russ är mer lämpade till trav, en del är mest lämpade för ridning osv.
jag hade ett vbl på foder när jag var yngre, han hade tyvärr ingen bra galopp, med underbar i dressyren och väldigt duktig på hoppning…ja, man får leta häst inom alla raser efter en häst som lämpar sig efter eget tycke

oj oj det var en hel del att läsa i denna tråden, men det var intressant.
Wanilj - jag gillar dig och ditt sätt att se på detta!! Du har skrivit många bra inlägg som jag tycker.
har själv ett varmblod på 17 år som ej passade på travet. Men han e helt kanon i ridningen. visserligen lite svår att få i lugn trav men galoppen fattar han som han aldrig gjort annat. Den behövs inte springas igång inte. Han kan ta den stillastående.
Men som Wanilj sa så har jag inte så mkt kunskap och är inte utbildad inom nåt med ridning så jag söker hjälp för att just lära MIG ridningen bra. För faktiskt så tror jag min gubbe här hemma hade kunnat f*n så mycket mera om bara JAG kunnat utföra det själv och kunnat tala om för honom vad jag vill. JAG måste träna på det själv. Som ni ser på korten på honom så tycket inte jag att han liknar en travare speciellt mkt utan mer ett litet halvblod, men det e vad jag tycker. Skriv gärna kommentarer tillbaka.
TAck för mig. Många kramar // Pimmen
Va kul att du uppskattar vad jag skrivit! Mkt fin pålle!
Mvh Wanilj