Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5657 ggr
emsems
0

fel skoning = halt?

jag funderar om en grej.. jag har en hovslagare jagtycker är superbra, han kan alltid och är så himla fin med hästen. dock har jag börjat bli lite osäker på honom, för han sa sist "nu ha rjag verkat till helt, så hon ska få helt lika hovar, dom var lite sneda förr". men jag har alltid hört att man inte ska göra det på äldre hästar än unghästar? att de är vana att gå så och kan bli halta om man gör sånt i högre ålder? eller? och nu är min häst halt. det behöver ju inte bero på detta, men jag är lite rädd att det är det? eller är jag fjantig? och som följdfråga till detta, ska jag anlita en autoriserad hovslagare till min häst, bara för att dubbelkolla att så inte är fallet? (anledningen till att jag inte haft sutoriserade hovslagaren förut var att hon tar 850kr, medan min tar 500, och jag anser dessutom att skorna sitter bättre med honom, då hennes skor ibland tappas efter typ en vecka.)

Kiara
0

Enda sättet för en hovslagare att undvika tappskor det är att sko för trångt. Om hästen tappar skorna beror på hästen (om den är riktigt skodd). Att ändra formen på hoven det ger ju fel vinklar på benen och hoven hänger ihop med en häst, det är liksom en hel enhet. Man ändra inte dom naturliga vinklarna på en vuxen häst, man kan gör lite men ytterst lite på ett föl möjligen.

Jag tror inte den andra hovslagaren bara åker ut för att kolla hur någon annan utfört sitt arbete men var jag du skulle jag byta hovslagare.

En hovslagare utan tappskor är en dålig hovslagare anser jag.

gejsa
0

Om man har samma hovslagare i många år så vet dom ung var dom ska sätta sömmarna för att det ska hålla bra. Sedan är det alltid svårt att inte få tappskor på vintern om man har sulor som jag. Då rör sig skorna så mycket att sömmarna rör sig och då går dom av oftast.

Men nog kan man väl justera fel på hovarna. Men långsamt. Det kan nog ta upp till 1 år innan det är ok. Kanske mer ändå. Det har jag hört iaf.

Kiara
1

#2 vad är det som är fel? Hoven för ögat eller vinklarna på benen? Jag skulle inte tillåta att en hovslagare ändrar något på min häst utan att först prata med mig, vist lite går att ändra men är det egentligen bra.  Vad är hovslagarens mål med att ändra vinklarna en ridbarare häst eller bara snygga hovar?

gejsa
0

Jag pratar inte om mina hästar utan om ems häst som hovslagaren fixade enl henne. Att man kan justera men att det msåte gå långsamt. Sneda hovar. Benen är ju som dom är.

Kiara
0

Som min hovslagare säger hoven är en del av benen vinklarna på benen påverkar hovens vinklar, det kan bli stora påfrestningar på benen om man ändrar vinklarna på hoven och har man sen hästen trångskodd för att slippa tappskor, då skulle jag bli mycket tveksam till att fortsätta med den hovslagaren. Jag tycker också att hovslagaren skulle prata med ems innan han gör en förändring i vinkel hos hästen.

Det enklaste sättet att slippa tappskor det är ju att göra som jag och låta hästen gå barfotaRäcka ut tungan

gejsa
0

Visst måste hovslagare prata med vederbörande. Det gör min iaf. Sedan sätter min hovlsagare i mitt tycke nästan för stora skor på våra hästar. Så min hovslagare är bra. Jag bytte ju för några år sedan för att förra hovslagaren satte på för små och t o m bakskor fram för att min fjording tappade dom så ofta. Du vet sådana som har sidor i stället för rakt fram. Kommer inte ihåg vad det heter nu. Men trångskodd var hon iaf.

Men som sagt barfota skulle jag aldrig ha mina hästar som jag rider. Vill inte att dom ska bryta benen. Nog att mina två unghästar är oskodda nu. Har ju svårt att gå över vägen nu när det börjar töa allting och bli is under.

[slo]
0

Jag red en häst som hade så pass olika höjd på framhovarna att hon blev halt titt som tätt… Innan vi kom på det så prövade vi allt, hon blev sprutad för kotledsinflammation flera gånger bland annat. När hovslagaren började sko med *hmmm… vad hette det nu igen, nån gummisko* samt försiktigt försökte ändra höjden på hovarna så blev det bättre. Hästen funkar nu perfekt, vad jag hörde senast, och bor i Republiken Jämtland och har det bra :)

//Jonas

Kiara
0

#6 Du kan inte ha barfota hästar det vet jag, för det krävs att man vill lyckas och tror på att hoven ska få röra sig naturligt. Men det är det mest effektiva sättet om man vill slippa tappskorFlört

Faxlin
0

Tror receptet är att skynda långsamt om man ska fixa till hovar som är fel. Det har jag fått höra i alla fall. Och har inte märkt av några halta hästar när det gjorts så.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, Kiara! Kunde jag så skulle jag mycket, mycket gärna ha utan skor på mina hästar. Tänk, vad mycket man skulle tjäna då. I höst kommer jag att ha 4 hästar som ska skos. Oj, oj, oj.

Faxlin
0

Vissa hästar på vissa ställen i landet kan man ha oskodda och vissa inte. Tycker inte att det finns något rätt eller fel i den diskusionen. Bara olika sätt som man kan göra på, beroende på ens egna möjligheter.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Åsa du behöver inte hoppa in och hjälpa oss. Vi är inte oense på något vis. Det är ok. Räcka ut tungan

[slo]
0

Jag tycker det verkar läskigt att ha hästarna barfota… Går ju inte att brodda på vintern :S

gejsa
0

Nej, jag tycker också det. Det beror kanske på var man bor i landet. Men vi har ju is överallt i dag. Hård skare på snön.

Kiara
0

#7 jo vist om hoven är fel verkad av tidigare hovslagare då måste man ju långsamt förändra. Men det gäller ju att skälet är just att det är fel nu, så man inte ändra till något som ser "vackert" ut men som är fel för resten av hästen. 

#10 bara en sak mina hästar är inte oskodda för pengarnas skull utan för att jag tror att det är det naturligaste och bästa för dom. Det kräver en del av mig också som hästägare för att hoven ska fungera, därför måste man ha mer drivkraft än pengar för att ha hästen oskodd.

Faxlin
0

haha, var lite mer för att klargöra var jag stod. Jag brukar ha mina skodda för annars går det inte att rida dem mycket under vintern. Blir till att försiktigt ta skogsstigen från stallet och gå med hästarna liksom. Men i år har jag valt att ha de barfota. Varför? Jo, för att jag ansåg att det behövdes nu, och hästarna fungerar barfota utan ömma fötter så.
Där har du mitt man gör efter vad som passar en bäst liksom. hihi

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Spelar ingen roll varför man har oskodda hästar. Jag skulle också vilja ha det om jag kunde. Men Gobban tex måste ha sula under fram även sommartid pga tunna sulor. Ändå har han gått oskodd fram till 15 års ålder. Han var ju oinriden när han kom till mig.

Kiara
0

#13 jag skannar inte broddar men jag kan rida på åkern om det skulle vara halt och min häst tar sig fram mycket bra på berg och där hjälper inga broddar.

emsems
0

ok, men anledningen till tappskor tidigare var att hon lade sömmarna på tok för långt ut, alltså ibland till och med längre ut på hoven än sömmarna innan! hur som helst, så ska jag försöka med den nya utbildade hovslagaren alltså?

Linda
0

Att ändra på vinklar och felställningar ska ta tid, inget man kan korrigera över en skoning.

-om din hovslagare har skott och verkat hästen under en längre tid är ju felet hans att hoven har flutit i från och ändrat vinklar så länge du har skött tiden mellen skoningarna.

-Vissa hästar är dock känsliga för små blödningar som kan ske i och med en verkning.

31 åringen hemma hos oss har det tagit 1,5 år att ändra vinklarna för att avlasta kotorna riktigt men det har skett med täta skoningar.

mvh Linda

emsems
0

hur som helst så får det bli den gamla hovslagaren då hon jag hade tänkt ringa till inte hade tid. tyvärr finns det inte så många sutoriserade här, bara en verkar det som.

PimTheGreat
0

Kiara - hade jag kunnat hade jag haft min häst barfota. Provade i somras att ha det men det skulle jag inte. Min häst staplade fram på grusvägarna…ble fruktansvärd öm och hans hovar klarar inte av att va "nakna" utan de spricker då. Min hovslagare har sagt att han har inga dåliga hovar i sig utan bara det att de är vanda att vara skodda och klarar då inte av att gå utan.

Men håller annars med dig, barfota är absolut det naturligaste och jag vill verkligen ha min häst så naturlig som möjligt, men när det gäller sko kan jag inte göra det…