Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8066 ggr
CaptainBunchie
0

Brännässlor!?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min polle får jätteäckliga grejer på mulen av brännässlorna i hagen. Det gör säkert jätteont, och i värsta fall får jag väl gå och dra upp alla brännässlorna! Vad ska jag göra!?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[mammamian]
0

Nässelutslag!

Bästa sättet att bli av med nässlorna är just att dra upp dem för det finns en massa rötter. Vill du slippa dem bums och det är mycket så prova att slå dem. Kanske kan du försöka döda dem när betet i hagen är över. Det går att t.ex. vattna dem med ogräsättika, kväva dem med en pressenning (tar dock tid) eller så kan du, när du slagit dem, placera hästarnas saltsten där nässlorna växer. Det lär iof inte växa mycket annat där heller om marken blir saltad… Blir du kvitt nässlorna kan du så gräs efteråt så att du inte lämnar jorden bar för då kommer de igen.

CaptainBunchie
1

Jo hyresvärden ska ju slå i deras förra hage, nu går dom i vinterhagen (mycket gräs endå) och där är det inte lika mycket. Så får nog gå och plocka nässlor imorgon innan den nya pollen kanske kommer, då jag inte vill att han också ska få så!

När man har tagit bort nässlorna, hur lång tid tar det för utslagen att "läka"?

_

Zaphix
0

Gör det ont borde hon väl inse att det gör ont att äta brännässlor..?

Brännässlor brukar ju svida till direkt man kommer åt dom, och man kan tycka att hästen borde kunna förknippa smärtan med nässlorna. Men jag kanske överskattar hästar. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

snailmilla
1

Åhh men brännässlor som är så fantastiskt bra att ge till hästen! Här står jag och slår en 10st säckar brännässlor varje år och fodrar min häst med under häst/vinter. Sen slår jag även av de brännässlor som växer i hagen så äter mitt sto dem när de torkat.

Hittade en superbra text på Bukefalos som goamarie har hittat och skrivit om:

samlas in helst runt blomning, använder delarna ovan jord.
egenskaper: urindrivande, sammandragande, blodstillande, stimulerar blodcirkulationen.

Användning: nässlorna är rika på vit C, järn, natrium, klorofyll, protein och fibrer. därför är nässlor ett bra stärkande meddel på våren, med blodrenade egenskaper och förmåga att öka kroppens resurser. lämpligt vid anemi (blodbrist), eftersom nässlan ger både järn och vit C(som gör att kroppen kan tillgodogöra sig järnet). nässlor stimulerar cirkulationen, vilket är en stor fördel vid besvär som fång, reumatism och artrit.
man kan tvätta hästens man och svans med en tvättläsning av nässlor. när du ger nässlor i fodret får hästen ofta "välmåendefläckar" i hårremmen. ofta växer nässlor i hagen men hästar rör inte dem. skörde nässlorna och låt dem vissna i solen så att de inte "bränns" längre, hacka dem och blanda i fodret. du kan också lägga de vissnande nässlorna i hagen så att hästarna kan mumsa i sig när de vill. kom ihåg att nässlor är blodrenande och stärkande. vissa hästägare tycker att ett tillskott av nässlor livar upp hästen ordentligt!

disering: 20-30 gram hackad, torkad nässla dagligen.

denna texten kommer från "Hästägarens Örtabok" av Hilary Page Self

CaptainBunchie
0

Jo, men kan hur får man bort rören med gift isåfall? Hjälper det att torka dom då?

_

Zabbio
0

#5 När de är torkade bränns de inte :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
0

Slå dem en torr dag, sprid ut dem och låt dem ligga i hagen. Hästarna kommer att ta hand om dem när de har torkat lite. De flesta hästar älskar torra nässlor.

CelsiusT
0

Är du säker på att det är brännässlorna som ger utslagen på mulen? Det är låter mer troligt om det är solexem, knott eller något annat?

Låter väldigt konstigt att hästen skulle gå på nässlorna mer än en gång.

Lite förtydligande vad nässelutslag är, det har inte nödvändigtvis något med nässlor att göra:

Nässelutslag är när kroppen reagerar med utslag mot något främmande. Det kan till exempel vara mot olika födoämnen, läkemedel, kyla, värme eller tryck. Många gånger kommer man inte fram till varför nässelutslagen uppstår. Nässelutslag kan vara besvärande, men de är oftast helt ofarliga och försvinner av sig själva. Vardguiden.se

Medarbetare på westernridning.ifokus

CaptainBunchie
0

#8 - Ja, nästan helt garanterat säker. Inte är det solexem, det trodde vi först, men både solen och knott hade han förra sommaren men då var det inget på mulen (han bodde i ett annat stall då).

Han äter allt gräs, även det som är i nässelbuskarna.

_

Gronstedt
0

Min pålle sorterar ut grässtråna mellan nässlorna och verkar inte bränna sig det minsta, även om nässlorna stryker mot ansiktet. Om det är nässlorna som är orsaken så måste din vara överkänslig mot dem. Men han är väl knappast så dum att han går och kör mulen i dem om han bränner sig?

CaptainBunchie
0

#10 - Haha, jo, alltså han är inte så smart min polle alla gånger xD

_

ZipZ
0

#11 tänkte oxå på solexem, min pålle har endast utslag på mulen och det liknar nässelutslag. Prova med helosan och sen hästsalva över så går det bort!

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

CaptainBunchie
0

#12 - Mjo, när vi trodde det var det kletade jag på helosan och solskydd och lite jodopax och skillingarydsalva (han hade sår också) men det hjälpte inte. En av anledningarna till att jag mer tror på nässlorna. Dessutom fick han inte solexem förra året somsagt och då gick dom inte heller i en nässelhage.

_

KKajsa
2

Förra året fick min häst utsag på mulen Smetade in med Helosansol. Och det hjälpt. Tidigare år & i år har hon inte haft utslag. Hon går i nässelhagar.

snailmilla
1

Hästarna äter inte brännässlor färska, har aldrig sett en häst göra det och vi har rejäla nässeltuvor i vår sommarhage på vissa ställen. Det bränner till rejält på mulen precis som det gör på våra ben när vi går in i nässlor. Så en häst borde inte frivilligt sticka ner mulen där om den blivit bränd tidigare.

De är ju inte dumma djur. :)

Tusen
0

#15 Nej, inte äter de färska brännässlor men väl torkade samt rötterna. Dessa kan de gräva fram fastän nässlorna är färska.

snailmilla
0

Det är jag väl medveten om, har skrivit ovan i ett inlägg. Jag torkar och slår nässlor till min egna häst. Super bra!

Tusen
0

#17 jag håller bara med dig.Glad