Är för stor men måste ändå rida!?
På min ridskola så ofta händer det vi får välja Ponnysar på lektionen och jag är ju inte direkt så framåt som dom andra i gruppen men ofta händer det att det bara finns kvar en liten d ponny och en maxad C ponny som jag får välja mellan och jag är alldelse för lång för att rida dom jag är 167 cm lång och väger 70 kilo :/
så då MÅSTE jag rida en c ponny eller liten d ponny som jag är för tung och för lång för :(
och många i min grupp som kunde rida mindre ponnysar tog dom största enda hästen och dom maxade D ponnysarna som likagärna kunde rida dom mindre eftersom dom inte är för stora för dom.
vad tycker ni jag ska göra?
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan du prata med ridläraren?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
hon kommer först just nör lektionen börjar och har lektion efter våran så det blir lite svårt :/
Hmm, men om du säger på lektionen att du skulle behövt prata med henne en snabbis? Tror du inte hon kan lägga undan några minuter till dig? Om inte annat, så kanske hon kan ringa dig sen ?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Jag håller med, prata med din ridlärare 
Sen vet jag inte om jag tycker du är så stor för att rida ponny, handlar ju mycket om hur man rider, hur ponnyn är byggd, vilken kondition den är i m.m.
Jag är själv 165 cm lång (ca iaf) och har D-ponny på 145 cm hemma, men rider allt från B-ponny till stor häst när jag hjälper till att rida hästar på jobbet.
jo ridskolehästar har ju mycket muskler men jag får proplem när jag rider för små jag lutar frammåt då och kommer i obalans:/ och vill ju också få ut något av lektionen också'.
men jag ska försöka få tag i min ridlärare !
När jag red på ridskola gick jag i en vuxengrupp och red. (återfallsryttare) Då fick jag alltid rida C-ponnier då dessa ofta inte fick gå med så duktiga ryttare och jobba ordentligt. Därför fick jag, 166 cm lång, ofta rida dessa ponnier för att de någon gång under dagen skulle få jobba ordentligt. (Övriga vuxenryttare var inte så vana som jag och dessutom mycket tyngre än jag. En del var också längre). Men aldrig kände jag mig för stor på dessa C-ponnier. Balansen tycker jag att du ska träna upp istället. Utmärkt tillfälle om du då rider de ponnier som du normalt inte fixar att vara i balans med. Då lär man sig ju ännu mer.
Mina två döttrar var rätt små ända upp i högstadieåldern och råkade ut för samma sak på ridskolan. De fick rida shettisarna. En förälder klagade en gång på att deras dotter fick rida shettis. Ridläraren svarade då: "Shettisarna är lika mycket häst som de större". Det svaret gillar jag.
Tänk på att trots att de är mindre så behöver de också tränas och du med. Det är inget fel att rida de mindre hästarna och som sagt rider du i obalans så är detta ett ypperligt tillfälle att förbättra balansen i så fall.
ja men jag är ju också van att rida min foder häst som är 160 i manken som jag rider då mest så det är ju också en vane sak :)
ja det är ju bra att träna balansen också, ja ridskolehästar orkar ju bära mer eftersom dom går mycket också :)

Om det inte är den smäckraste modellen av ponny så ser jag inget hinder för att du rider en ponny kring 140.
Mät på vilken höjd din axel är, det brukar vara en bra mini höjd på ponny som man ska rida regelbundet och hoppa lite högre höjder med eller kräva lite mer i dressyren, galopp om byten mm.
Jag har min axel på ca 140cm och skulle inte köpa mig en ponny dom är under 140cm för regelbunden ridning, jag är 164cm själv.
Vad det gäller vikten så ska en frisk ponny klara 20% av sin kropsvikt och du kan räkna med att dessa hästar väger ca 400kg => 400*0,2=80kg ska du tävlingshoppa på högre höjder så räkna då 15% => 400*0,15 = 60 men då talar vi om över lätta klasser hoppning.
Helt OT
Jag har en flicka 170 cm, som rider min D-ponny och hon har fått skritta min två inridna B-ponnys Kiara 123cm och kraftig och Karisma 127cm lite smäckrare ridponny typ.
Hon tyckte att Kiara var mer häst att rida och hon kände sig mindre för stor på henne än på Karisma. Sen hängde benen ner så någon mer avanserad riding än skritt barbacka bara på kul var det inte tal om.
Därför är inte det bara mankhöjd man ska se till utan hur dom är byggda också.

#0 Om ponnyn du får är för liten borde din ridlärare säga ifrån så du får byta till någon som klarar av dig.
Annars kanske du borde börja rida i hästgrupp om du tycker att det är jobbigt och att ponnysarna är för små?
kissmekate.blogg.se
Låter som ett väldigt konstigt system att eleverna ska ha huggsexa om ponnyerna? Är det så varje gång? Blir det inte då att alla elever rider samma ponny varje gång? På byns ridskola så är det alltid läraren som planerar vilken häst som passar vilken elev, alla grupper! Hästarna är inte bara söta, dom har egenskaper också och det är viktigt att para ihop så det passar bra och ridläraren är den som känner hästarna bäst. På byns ridskola har dom också så att eleverna rider inte samma häst mer än 3 gånger i sträck.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Oavsett om ridläraren kommer precis innan och inte har valt hästar åt dig är det ridlärarens jobb att se till att du kan rida hästen du kommer in i ridhuset på. Är du för stor/tung så ska ridläraren säga det och se till att du får byta häst.
När jag gick på ridskola var jag den tyngsta ryttaren, vägde runt 75 kg. Red bara de grova c-ponnierna och d-ponnier. En gång hade vi fritt val, och eftersom jag fick välja sist fick jag en liten c-ponny. Ridläraren sa direkt att jag var för tung, så jag fick byta mot en större ponny. Jag blev bara glad eftersom jag visste att ponnyn inte skulle orka mig och att ridläraren gjorde sitt jobb ordentligt.
Om du är osäker så be ridläraren komma till dig när ni ska sitta upp och prata med henne då. Säg att du är osäker på storleken och fråga henne vad hon tycker. Det är trots allt hennes jobb att ansvara för att ponnierna inte går med fel ryttare, oavsett storlek.
ja jag har försökt säga men hon tycker att jag är alldelse lagom fast jag känner mig VÄLDIGT stor på ponnisarna och jag vet att jag är för tung så jag tycker det är obehagligt att rida C ponnisarna när jag vet att jag är för stor och jag kan inte byta till vuxen grupp då jag måste vara 18 år då :/
Tycker de beror på hur man sitter på hästen . mm de där snacket orkar inte dra upp de men min ridlärare från kungligahovstallet säger att man bör gå upp på häst tidigt. För att inte förstöra sin sits.
håller helt klart med henne
jag började rida först när jag var 8-9 år så ja har ju ridit 5-6 år.
och när jag rider är u också broblemet att fötterna far under magen på hästen så jag måste ha korta stigbyglar och då får man ju ont i knäna :/
så det är också därför jag vill rida större hästar.
Säg helt enkelt till din ridlärare att du känner dig alldeles för stor, får obalans etc. Fråga sedan helt enkelt om du möjligen skulle kunna få byta till en större häst nästa gång.
Tycker hon inte att du behöver byta får du faktiskt säga till att du känner att du inte får ut något. Hinner ni inte prata just då kanske du kan fråga henne om ni kan prata medans nästa lektion värmer upp / någon annan dag eller per telefon ? :)
"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts Intertwined with love The magic of us"
xoxo
maja awesome,
Jo jag ska prata i dag jag har ridning i dag :)
jag har pratat men dom sa att jag får inte rida den storahästen som går på våra lektioner måste en som är lite längre än mig rida och att jag måste rida D ponnisarna fast jag är för stor så jag har inget annat val än att sluta då på ridskolan :/ så jag kommer nog göra det ftersom jag måste rida för små ponnis så jag får rida min medryttar häst mer.
vad ska jag göra ?!
Jag förstår inte varför du inte kan gå upp i storhäst grupp. Åldern spelar ju ingen roll, du måste ju ha en häst som klarar din storlek.
Egentligen ser jag inget problem med att du rider d-ponnys, jag tror inte att du är för lång/tung för de flesta normala d-ponnierna. Men om det nu är så att du upplever dig för stor så ska du ju ha möjlighet att byta till storhäst-grupp om ridskolan har sådana.
på min ridskola är vi väldigt noga med vikt framför allt längd .
För de är mycket måna tro mig mycket måna om både häst och ryttare. Så ovs hur gammal man är får man gå upp på häst för hästens och ryttarens välmående
Är 173cm och rider maxad d-ponny. Fast jag väger bara 50kg och är smal. Ponnyn jag oftast rider är rätt kraftig också.
Din ridskola låter väldigt konstig och, ursäkta mig, dålig. Både med att eleverna själva får slåss om hästarna och sen att det är åldersgräns på storhästarna. Jag tycker att du ska se om du kan hitta en annan ridskola i närheten, eller be dina föräldrar om hjälp att prata med ridläraren. Tråkigt nog så lyssnar vissa ridlärare mer på vuxna än minderåriga elever. Annars kanske det finns plats ledig i andra grupper med andra ridlärare? Så kan du ju kanske bara byta grupp?
På min ridskola så blir man tilldelad en häst och har den ca 4 lektioner, sen blir man tilldelad en ny häst. Ridlärarna lyssnar på önskemål om häst och tar sig tid att skriva en lista innan varje lektion. Dom ger en aldrig en för liten/för stor häst och om man verkligen känner obehag av någon anledning så lyssnar dom och ger en nån annan häst. Det är så det ska vara enligt mig. Jag till exempel är 169cm och väger 63kg, jag kan rida små hästar, men jag tycker att det känns obehagligt, det blir för nära till marken, får svårt att skänkla, tappar rytmen pga de korta stegen, osv. Det känns fel helt enkelt, så mig ska man inte sätta på små hästar och skulle dom göra det så skulle jag inte tycka att lektionerna var prisvärda.
Sen säger du att du inte är så framåt som de andra, men det tycker jag att du ska ändra på! Till nästa lektion, kom lite tidigare och var bestämd om vilken häst du ska ha. Om nån annan vill ha den så förklara för personen hur det ligger till och håll fast vid ditt val. Om du helatiden går med på att rida små ponnysar så ger dom dig små ponnysar också. Du måste stampa med foten i marken lite!
Stå på dig! Lycka till!!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Jag hade samma problem att jag var för lång för att rida ponny, men det var min ridlärare som sa att jag skulle byta till en grupp där jag får rida stora hästar istället. Men ifall dom har ett "kansli" eller något prata med en person där om att du vill rida stor häst istället.
Hoppas det går bra!