Jaktkandar
Ska eventuellt prova ett jaktkandar inom snar tid. Detta för att Lasse under perioder kan tagga till rejält vid uteritter men även under hoppning/terränghoppning. Tror inte det kommer att användas ofta men om han har en sån period (eller dag) kan det vara skönt att ha till hands.
Jag är en sådan som tror på att hellre rida på ett lite skarpare och ta mindre än ett mildare och ta mer. I vanliga fall rids han på tredelat med fasta ringar och ett med rörliga ringar -så oroa er inte över att jag rider på skarpt bett ofta.
Men till saken, jag har fått höra att jaktkandar är det mildaste skarpa bettet. Men vilket hål ger minst effekt respektive mest effekt?
Puttar
jag rider på det översta när jag hoppar, det är mildare och funkat superbra :)
Tack :)

Har man tyglarna i stora ringen är mildas, längst ner i lilla hålet är skarpast
kissmekate.blogg.se
Ja som sagt, ju längre ner desto skarpare :)
Men angående det du skrev: "Jag är en sådan som tror på att hellre rida på ett lite skarpare och ta mindre än ett mildare och ta mer."
Akta dig bara så du inte har en häst som går emot bettet, då blir ett skarpare bara ännu mer obehagligt och hästen fortsätter gå emot.
Som vanligt så rekommenderar jag att prova hackamore, bara för att se om det är i munnen problemet sitter, eftersom många hästar blir lugnare med hack. Det är ändå skarpt så man sitter inte hjälplös som med en grimma :)
Lycka till hur du än gör!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
#5 Rider på hackamore emellanåt, det funkar inte alls något vidare bra. Han blir olydig och svårbromsad. Men används till lugna skogsturer. Tror inte det sitter i munnen då han trivs jättebra med tredelat. Gapar inte eller så, har även ridit utan nosgrimma för att kolla. :)
Men han ska till tandläkaren i höst tror jag, kollade tänderna senast förra året vid besiktningen.
#4 Tack :)