Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3673 ggr
CaptainBunchie
0

Kassa Hovar?!

Min ena häst har jättedåliga hovar, dom växer jättesakta och spricker. Vi ger honom biotin 3 msk om dagen (han är kraftig d-ponny och väger ca 450kg, ponny ska ha 1,5 msk, lätt häst 2,5 msk och tung häst 3,5 msk) och vi smörjer in hovarna (masserar) hovolja som ska hjälpa.

Finns det något mer vi kan göra?

Dom går sönder när det regnar och är lerigt!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Stephanie
0

Har inte hovslagaren något tips?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

koompiis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

de kan ha många faktoret, t..e.x hur skod han är, hur ofta du gör "ren" hovarna och vad han står på för underlag m.m.
Min erfarenehet är iaf att låta hästen gå barfota en tid, vilket gör att hästen använder.. nu har jag tappa bort orden …"putan" i hoven som gör att den rör sig mer, utvidgas och blir starkare efter ett tag barfotagång :)

CaptainBunchie
0

Vi gör rent hovarna nästan dagligen (när han inte vilar så görs det 6-7 gånger i veckan före och efter ridpass eller bara en gång om han inte rids) Jag tror inte han kan gå barfota. Tyst Gräs i hagen och spån i boxen om du menar så? ;)

_

Zahara
0

vet att man ska rensa hovarna men min gamle dam hade problem med sina hovar och då slutade jag krattsa dem blev mycket bättre då! de fick fukta från smuttsen i hovarna och höll sig i kanonskick då, visserligen oskodd så vet inte hur de fungerar med skor. tom min hovis tyckte de var mycket finare efter 8 veckor. krattsade ut hovarna 1 gång i veckan bara.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[penelopa]
0

Mina tips är att smörja med vanlig matolja.
Fodertran och cornucrescine är också bra.
Men försök att undvika lera och ta inte på tjära som torkar ut.
Många hovoljor är inte heller fuktgivande utan mest till för att se glansigt och välvårdat ut vid tävling tex. Fabrikaten med biotin bör man också jämföra då en del inte har så hög halt i.

CaptainBunchie
0

Hovoljan står på att det ska förbättra hovkvalién och inte för att det ska vara "snyggt".

_

[penelopa]
0

Nä jag skrev att många inte är fuktgivande, men du kan mycket väl ha en som är bra. Va bara ett tips att tänka på.

Kimpa
0

#6 Man ska ju inte tro allt som står heller. Nu kan du ju ha något bra, men jag bara säger det, för det finns även hovfett som det är tjära i. Då kan man ju börja fundera… Lera är bra för hovarna så länge leran är blöt/fuktig, men när den torkar suger den däremot fukten ur hovarna istället.

CaptainBunchie
0

Jaha, men det har alltid varit så när det är lera och regnar som hovarna spricker, när det är torrt och inte regnar på länge är dom, om man nu kan kalla dom det, "fina".

_

Elshira
0

Jag har samma problem här hemma, dock brukar de också kunna få lite svampiga hovar. De som väl får problem får det när det är blött, och det är då flisorna kommer. Om din häst har skit/piss i hovarna från natten så skulle jag kratsa hovarna innan de går ut i hagen, och sedan låta leran sitta kvar när hösten går in. På så vis tär inte avföringen. Bra kan också vara att spola av med lite jodopax då och då så bakterier och svampar dör. Har de inte det är det givetvis bra, men då kan ofta spån torka ut ddem för mycket. Olja är något man ska vara försiktig med. Jag tycker bara det är bra på torra hovar som behöver fukt, tvätta då av hovarna först så det är fuktigt och sedan på med olja. Oljan ska vara mjukgörande och inte en hinna. Jämför med en hudkräm som ska in i huden och inte bara ligga som en hinna utanpå. Testa gärna lite på händena så ser man hur den är. Tjära är bra om det använda rätt. Kommer en regnperiod så ha på tjära undertill och lite upp på kanterna när hovarna är helt torra. Då fungerar det som en gummistlvvel och är dessutom bra mot bakterierna. Men tänk på att när man använder såväl tjära som olja så ska man bara ta sulan och upp npgra få cm, eftersom det är viktigt att inte stänga igrn hela hoven. Att runda alla kanter lätt med en rasp brukar också fungera bra om det bara brukar vara små flisor.

Hakuna matata!

Tusen
0

Man kan aldrig få fina hovar genom att ha något på utsidan. det är som med våra egna naglar. Ska de ble fina ska det tillföras genom magen, maten alltså.Skrattande

Sen skulle jag tipsa dig om att ta bort spånet i boxen eftersom spån innehåller terpentin som torkar ut hoven. Jag skulle i stället rekomendera dig att ha torv i boxen. Torven ska vara lite fuktig hela tiden vilket gör att hovarna blir mindre uttorkade.

Tjära är ett gift som jag inte skulle rekomendera. Tänk på att tjära är gjort av råolja.

Det kommer att ta tid innan du ser resultat då det nya hovmaterialet måste hinna växa ut innan du ser förbättringen.

Men mitt tips är följande:

• Torv i boxen
  • Ge mat som innehåller mycket biotin eller köp koncentretat och ge i maten.
[Angel88]
0

MSK är bra för dåliga hovar finns att köpa hos dom flästa ridsport affärerna, istället för hovolja så ta olivolja men bara på utsidan av hoven inte där du kratsar, inte mer än 4-5 dagar iveckan. Du kan smörja kron randen med helosan, fungerar jätte bra. Sedan fodra inte med för mycker biotin, det kan bli motsatt eftect då. Prata med en veterinär. Och hovarna blir svampiga kan ni spräja "blå sprej" på innsidan där di kratsar, då blir hoven mindre svampig (fungerar på mitt sto). Om du kan få din ponny att stå med hovarna i vatten bad i en hink i ca 5-10 minuter om dagen så kan hovarna suga upp vattnet. annars finns det "filt tofflor", boots i filt liknande material som man lägger i en hink vatten och sedan säter på hästen varige kväll i boxen, tas sedan av innan dom går ut (rätt poppulärt innom travet).

Elshira
0

#11 Glömde skriva det, men håller med dig, spån är sällan bra!

Tjära kommer däremot inte från råolja (samma olja som bensin) utan kommer från tall. Det är ju itne precis dödligt giftigt med tjära, men inga oljor från barrträ är ju bra. Många har tjära för att hästar inte ska gnaga på t.ex stolp, men har aldrig hört att någon blivit sjuk av att ev smakat lite. Och det ska nog mycke till för att det ska komma åt och slicka under hovarna :P

Tjära ska dock inte användas mer än "ibland" då det trots allt varken släpper in eller ut saker. Vi brukar ha tjära och bummul (eller trassel) när/om vi har hela sulor och skor, samt om de haft lite problem med strålarna. Men då ska det vara helt rent innan det läggs på (väteperoxid/jodopax).

Sedan så är det alltid bra att blaska av hovarna med lite vatten (och gärna en borste), gärna varje dag, och särskillt under den torra tiden. Lite fukt behövs!

Hakuna matata!

CaptainBunchie
0

Spån har han ju alltid stått på och det har inte varit några problem med innan. PCB jag förstår inte varför jag ska ta vatten på Hoven då det är när det är blött på marken.

_

Tusen
0

#14 Kanske just därför hovarna blivit dåliga. (Att han alltid stått på spån)

CaptainBunchie
0

#15 - Jo, men jag menar, han är 18 år, borde inte det visat sig tidigare då?

_

Tusen
0

Äldre hästar blir känsligare med åren.