Vilken ras/korsning?
Jag vill veta vad NI tror! Själv vet jag inte då det är okänt och föräldrarna är okända. Skulle tro på någon Irish Cob korsning kanske.
Så, vilken ras/korsning tror ni att han är?
Lite info:
Namn: CT Red Row
Tävlad: Upp till LB hoppning vad vi sett reultat, sägs tävlat upp till msv B
Typ: Grov och viktbärande, men känns lätt i ridning.
Mankhöjd: Slutmätt 148 men tros vara något över det. (Jag på bilden är ca 164cm)
Päls: Otroligt mycket hovskägg (lite klippt på bilden). Får jättemycket päls på hösten/vintern.
Övrigt: Importerad från Irland.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Har sett en häst som nästan så ut som den där, och det var Irish cob och svenskt halvblod :p
Men det kan ju nästan vara vad som helst..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Haha jo.. Lite besynnerligt dock att man varken vet uppfödare eller mor?
_

Irish Cob bara eftersom dom ofta inte har stam när dom importeras hit.
Fattar inte varför man ine har stam på hästarna. Varför ens köpa en sådan häst? Alla hästar har föräldrar och även vid en tjuvbetäckning är det lätt att bestämma vem som är fader till fölet.
Om bara hästköparna skulle börja ställa lite krav på uppfödarna så skulle vi slippa alla desa hästar med okänd stam.Då skulle man inte behöva sitta och gissa vilken ras eller övrig stam hästen har, som i denna tråd.
#4 Alla kanske inte bryr sig heller om vilken stam deras hästar har?
Skulle tippa på Irish Cob-Korsning eftersom den färgen inte har varit önskvärd hos den traditionella Irish Coben utan snarare är en nymodighet för att göra Irish Coben intressantare.
Sedan vet nog Irländarna exakt vilka som är föräldrar men priset blir bättre med okända föräldrar än dåliga…
#5 Nej, men det anser jag är felaktigt. Speciellt eftersom folk vill ta föl av sina hästar dessutom.
Stam är oerhört viktigt och det är synd att inte folk förstår det. Dessutom är det väldigt enkelt som uppfödare att faktiskt registrera sin häst med rätt stam. Slöhet eller skumheter är den enda anledning som jag ser ligger bakom. Och det är uppfödarna jag hackar på. Men om ingen köper en häst utan stam så kommer ju alla ha stam och det vinner alla på.
Jag struntar fullständigt i vilken stam min häst skulle haft, tycker jag om hästen, så gör jag det, och då spelar inte stammen någon större roll.
Eftersom vi köpte hästen åt min nybörjarmamma och lite träning eventeullt någon tävling då och då så betyder det inget med stam eller något. Han är ju jättesnäll att rida och hantera och det är ju det som är meningen. Dessutom går han ju inte på avel eller något, speciellt inte när han är kastrerad. ;)
Anledningen till att jag satte in detta är för att det är kul och se vad andra tror. Men självfallet är det ju synd att det finns så pass många hästar med okända föräldrar, okända uppfödare och okänt födelsedatum!
_
Ser ju onekligen ut som mestadels Irish Cob.
Sen vert jag inte om IC får lov att vara tigrerade? Eller rättare sagt om generna för detta finns i renrasiga IC. Den här hästen är Varnish Roan, en form av tigrering. Har själv aldrig hört om att det skulle finnas tigrering hos rena IC, så jag lutar åt att det ligger en annan ras i med, vilket ju skulle kunna vara en hel del olika.

Det fins en stor fördel med att ha stam och det är att man vet omd det finns ärfliga sjukdomar + man vet att hästen är eller inte är inavlad + man vet vad man kan förvänta sig av hästen både lynne och livslängd.
#10 - Han är inte tigererad, han är skäck med stickelhår (enligt passet)
#11 - Jo, så är det ju också.
_
Kan tillägga att han är 16 år och har bott i sverige sen 1999 tror jag. Haft 2 ägare i Sverige innan mig.
_

#13 han kan mycket väl vara tigrerad, eftersom han har väldigt mycket vitt i ögonen så är det hanska troligt.
Jag har för mig att det finns tigrerade IC men det är inte så vanligt
Det hade varit lättare att veta om man viste stammen 

#13 Fast var som står i passet är definitivt inte alltid rätt;) Det här är en klockren Varnish Roan (med tobiano(skäck)-anlag. Varnish Roan orsakas av de anlag som även orsakar tigrering, kan man sammanfatta det lite snabbt.
Stickelhår är ett rätt flummigt uttryck och kan beskriva minst 5 olika anlag, så att det står stickelhårig i passet säger inte så mycket om vad hästen egentligen är.
14# Ah, ok! IC är jag rätt dålig på, men vad bra att du hade koll på det! Trodde faktiskt inte att de kom i tigrerat!
Funderar verkligen på om detta är en korsning på Irish Cob/Appaloosa då färgen är mäst känd via appaloosan och den kan bli ner till 145cm-155cm (ca) vilket irish coben också är.
Alla färger på Irish Cob är godkända enligt wikipedia.
Såg även på appaloosan att det fanns en vanlig färg som kallades "marble" som man tydligen inte ska blanda ihop med stickelhårig, då borde de väl vara ganska lika?
_
Visst kan det vara appaloosa i med (om vi nu ska anta att LP-komplexet kommer från något annat än IC). Dock finns ju andra raser i Storbrittannien som också har tigrering. British Spotted Ponies kommer ju i en rad olika format, och sen finns ju en del ponnier (och storhästar) utan direkt stam eller ras som används i avel.
Gällande Marble så är det ungefär samma som Varnish Roan (kan hända att det finns en svensk benämning på det, men jag kan bara den engelska). Det är just en del av Lp-komplexet (de anlag som orsakar allt från fewspots till blankets och varnish roans.).
Varnish Roans är rätt lätta att skilja från tes konstantskimmlar, sabinos och rabicanos (och i princip allt annat som hamnar under kategorin "stickelhår) då det i princip alltid ger vita hår i ansiktet som koncentreras speciellt till områden som är "beniga". Ofta är nosryggen, kinden och underkäken relativt färgade, medans det kan vara mycket vitt runt ögon kontrasterna mellan färgat och vitt kan vara rätt stora.
Ja alla färger är tillåtna på Irish Cob, sedan är det så att man är mycket noga med typen på hästen för att inte premiera annorlunda färger. Om man studerar Irish Cob Societys premieringar så ser man att de flesta Irish Cob med annorlunda färg har en mycket god rastyp. http://www.irishcobsociety.com
#0 Trevlig häst ser han ut att vara
Hoppas han ger er glädje i många år. Vet ni vem importören till sverige är?
Jag skulle nog gissa IC till största del eller rent av renrasig.
Jättefin häst förresten. Individen är viktigare än stammen.
Men tycker också det är synd att det behöver förekomma utan stam.
Mer press på uppfödarna, det finns ju många anledningar till att det är bra med stam. Har förresten själv haft en häst utan stam och den uppfyllde mina krav med råge. Den bästa som nånsin gått på denna jord. Men visst skulle man ibland velat veta hästens ursprung. Så sen dess har det blivit med stam.
Helt appropå IC och färg… I länken till 18#:s länk fanns ju en del spännande hästar. Vackra färger med, men inget direkt udda, bara de 3 grundfärgerna samt 3 typer av skäck och en med gulanlag samt vanliga avblekbara skimlar. Däremot har jag sett bilder på IC som är Pearl, ett jäligt annorlunda och ovanligt anlag. Otroligt vackra hästar med! Är det någon som vet om där finns godkända hingstar som bär på pearl? Eller vart anlaget kommer ifrån då det inte direkt är vanligt. Hade varit kul att veta hur ett såpass ovanligt anlag kommit in i IC-aveln:)
#18 - Det var nog förrförra ägaren som tävla honom som importerade honom, eftersom passet är gjort då. Madeleine Ardby heter hon.
_