Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 3124 ggr
[Agilityvovven]
0

Double mouth dutch gag

Så det här bettet, Double mouth dutch gag, idag. Får jag bara fråga vad det ska vara bra för?

Googla på namnet så finns det bilder.

Aribigga
0

Det verkar ju vara lika bra som de halsbanden med taggarna inåt man kan ha på hundar.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Linnea
0

Fördelen jämfört med vanligt tvådelat är väl att det inte kan bli nån nötknäppareffekt. Såna här dubbelbett fanns förr till arbetshästarna, ofta tvinnade. Jag undrar som vanligt vad personen som kom på det här bettet tänkte på? Vad skulle det vara för bra med denna konstruktion? Jag skulle aldrig sätta ett perssoa i mun på en häst och ännu mindre detta.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Agilityvovven]
0

#1 Ja, eller hur.

#2 Nej, jag tycker att det var riktigt konstigt gjort. Vad händer om hästen skulle få in tungan emellan? Obestämd

Om jag förstod vad som var det speciella med det här bettet var det att när du tar i tyglarna (en förhållning) går en del upp i gomen, den andra ner i tungan…?

Nej, det här bettet skulle jag aldrig sätta i munnen på min häst.

Linnea
0

#3 Och vad skulle det vara bra för?! Låter ju hemskt, att man bara kan få för sig att använde nåt sånt.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Agilityvovven]
0

#4 Håller med, vad ska det vara bra för…?

Zabbio
0

Och värre finns det, dessutom.

Unghäst bett: (Easy Five Small Chain Mouth Bit)

Nu vet jag varför tjocka mundelar anses mildare.. jämfört med detta är enbridong tjock. ;)

Hm..

Saxbetten har jsg också undrat över. Liksom gag-bett kan jag inte se någon vettig funktion eller teori bakom.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zaphix
0

#6: Det där i mitten är ju nästan som ett uppkäksbett med hävstång.. Mysigt att ha i munnen!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Agilityvovven]
0

#6 Oj, de såg ju verkligen trevliga ut…! Obestämd
Nej, jag förstår inte heller, vad är tanken bakom dessa bett?

[Angel88]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag säger bara detta

Jag får mardrömmar av hur elack människan kan vara, och jag skäms över hur oerhört korkad mäniskan är! Somliga tror att vi är den överlägsna rasen, men vi är sannerligen den mässt korkade av alla djur!

Zabbio
1

#9 Nja.. vi är ganske intelligenta. Tyvärr råkar vi bara vara lite ondskefulla och destruktiva också. Hade önskat att vi var mer korkade. För smarta för vårt eget bästa men inte smarta nog att göra något åt det.

[Angel88]
0

#10 vi kan ju knappast kallas smarta när vi förstör jorden vi lever i och utsetter våra "älskade" djur för dånna hämska uppfinningar, hadde varit bättre om dom provade på sig själva först. Jag menar hästens mun är ju så kännslig, stoppa in sånna bettb måste göra så ont. Nä blir bara galen på hur inkompitenta vissa männskor är..

Zaphix
0

#11: Bara för att man är smart betyder detg inte att man är empatisk. Människan är intelligent, det har dock inte så mycket med sakern att göra.

Min och Dackes blogg

Indylover
0

Tror effekten blir att det översta bettet slår upp i gomtaket och den nedersta håller ner tungan. Lagomt trevligt för hästen ifall den skulle få in tungan mellan betten.. :/ 

Ett helt vanligt pessoa är tortyrredskap enligt mig. Pessoa med double mouth.. finner inga ord! :(

/A

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

[Agilityvovven]
0

#13 Håller med, tycker att pessoa är helt fel, och sedan det här… Hemskt. Jag har också läst att det översta bettet går upp i gomen & det nedersta i tungan. Men vad är det bra för? Och som sagt, vad skulle hända om hästen får in tungan mellan betten…? Obestämd

ella99bella
0

Obestämdvilka idioter som kom på den här hämska saken!

Mvh/Ellen<3Glad

Rafflan
0

#14 det "bra" är nog att det blir starkt, du tar i tyglarna, det gör ont i hästens mun och hästen blir lydigare då den inte vill att man ska ta så det gör ont, delen neråt hindrar kanske hästen från att lägga över tungen för att slippa undan smärtan?

För folk gör ju samma sak idag med busiga hästar, dem är känsliga i munen men busar så då slänger man på ett starkt bett för att få kontroll, hästen tex bockar, du rycker/tar hårt i munen, det gör ont pga bettat är starkt och hästen är känslig = hästen lyder pga smärat. Tyvärr allt för vanligt :(
Ska man ha starka bett är det viktigt att hästen inte finner obehag eller smärta av det vilket men ofta tydligt märker den/dem första gångerna man rider med bettet.

bara en hemsk teori :(

[Agilityvovven]
0

#16 Hemskt att säga det, men antagligen har du helt rätt.

Men varför i hela friden fösöka nå framgång genom att skada sin häst istället för att sammarbeta med hästen?

Zaphix
0

#16: Fast alla bett gör ju ont i hästmunnen. Hästen lyssnar för att lyssnar den inte på små signaler så drar ryttaren hårdare och det gör ont, så hästen lyssnar för att den vet att den måste.

För det mesta är det ju så, man tränar trots allt hästar mest med negativ förstärkning.

Starka bett använder man ju just för att de gör mer ont i hästmunnen, hästen lyssnar på det för att det gör ont när ryttaren drar hårdare. Varför skulle hästen annars lyssna bättre på ett skarpare bett?
Lyssnar hästen utan att bettet gör ont så behöver man heller inte ett skarpare bett..

Det där med skarpa bett är bara dumheter att använda, alla hästar känner vanliga tränsbett, då kan de också reagera på dom. Gäller bara att träna med grundlydnad med hästen och se till att inte gå för fort fram så man behöver et skarpt bett för att ha kontroll.

Många har skarpa bett i hoppning för att hästen blir stark, enligt mig är hästen inte redo för att hoppas, grundlydnaden finns inte där.

Egentligen så ser jag inte varför man regarerar så voldsamt på såna här bett när man glatt accepterar andra skarpa bett. Att använda skarpa hävstångsbett gör också ont i hästmunnen, jag ser inte riktigt skillnaden.. Smärta som smärta,

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#17 kanske inte förstå? hästen är för stark och någon tipsar om ett starkare bett, vips går hästen som en ängel, ägaren tror den älskar bettet men igentligen är det pga bettets skarphet.

Dock får man ju komma ihåg att det inte är så med alla hästar som går på starkare bett, men endel iaf ;)

#18 ALLA hästar lyssnat inte pga smärta, gud vilka hemska inridningar/inkörningar du måste vart med om :O

Dem jag vart med om (utrustnings vänjning och tömkörning) har hästarna aldrig reagerat med obehag eller smärta, lite konstigt tyckte dem bettet kändes i början, och hade lite svårt att förstå tygeltagen, därför var vi 2, 1 som tog tygeltaget och 1 som lede i grimma för att förtydliga vad tygeltagen betyde tills hästen fatta själv. Och dem hade all möjligthet att visa smärta och obehag vid behov, men ingen gjorde det, så tror inte alls dem lyder av smärta :)
Eller lyder din häst dig av smärta när du lär den nåt nytt?

Endel hästar har ju tyvärr blivit illa behandlade tidigare och därför förstörda i munen = känner inte så bra. Och då kan man ju har starkare för att man inte ska behöva ta så mycket innan hästen känner det.
Dock beror det nog oftast på dumma fasoner och dålig uppfostran.

Många hopphästar avlas för att vara väldigt hetsiga = väldigt svår ridna och därför har ofta yngre ryttare svårt att kontrollera dem, dum avel helt enkelt.

Och ALLA starka bett gör inte ont. Jag red min polle på kimbelwick (tyglarna högst upp) han gick precis lika som på ett vanligt rakt träns bett. Så den lilla hävstången brydde han sig inte om. Så man måste kolla på hästen och hur den reagerar innan man yttrar sig tycker jag ;)

Jag säger okey till starka bett om hästen inte vissar att den får smärta eller obehag, dock hindrar alla dem här "stänga till munnen" nosgrimmorna hästen från att uttrycka sig ordentligt och då ser man inte alltid vad hästen tycker :(

Zaphix
0

#19: Kan också vara så att hästarna vänjer sig vid obehaget av ett bett, hästar måste kunna vänja sig vid smärta då de är flyktdjur.

Prova stick in ett finger i munnen på hästen, öppnar den munnen? Kan du sticka in en pinne i munnen utan att den tycker det är obehagligt? Varför reagerar hästen på såna saker men inte på ett bett?
Jo, hästen har vant sig vid obehaget av ett bett, men så fort man stoppar in nåt annat i munnen så reagerar den med att konstla med munnen..

Med det menar jag att hästen kan känna smärta utan att visa det.

Folk tar stora tygeltag, bettet trycks hårt mot tunga och laner, varför skulle inte det göra ont? En hästmun är känsling, så man får vara allt bra varlig med hästerna om dte inte ska göra ont. Bara ett par centimeters tygeltag kommer bli ett tryck i munnen, om hästen inte lyder det gör det ont.

Vad menar du med dumma fasoner..? Vad är dålig uppfostran?

Man får väl ändå fundera på varför hästen reagerar som det gör, varför hästen "dummar" sig. Hästen gör inte saker för att vara dum, utan reagerer bara på vad som händer. Sticker hästen iväg, då beror det på att den antingen inte förstår vad ryttaren vill och går emot trycket i munnen, rädsla eller så kanske den inte ser någon anledning till att lyssna på ryttaren, det ger inte hästen något positivt o.s.v.

Gör hästen saker pga. dålig uppfostran så måste man väl uppfostra den då, men det är inget man gör med skarpt bett, i alla fall inte om man vill ha en bra relation med sin häst.

Hästar visar hela tiden att bett gör ont, med människor är så vana vid att se hästen bete sig på ett visst sätt så det blir normalt. Folk lyssnar inte till vad hästen säger, eftersom det inte passar in i deras tänk.

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#20 om man ska försöka få ett dum så tryck dig själv i munen med ett finger, jag känner det ganska snabbt, men krävs endel tryck för att det ska börja göra ont, skillnad på att känna och smärta, min häst kan ajg sticka inett finger i munen på och nästan kila på tungan innan han gapar (gör så om jag vill kolla snabbt i hans mun av någon anledning) så han regarar inte mycket på mitt finger, utan känner bara att det är där. Och en pinne kanske inte smakar så gott? ;)
Jag kan ha en sked i munen, känner att jag har den där, men den smakar inte illa och gör inte ont ;)

Min polle kan välja att inte lyssna på bettet när han hat lust, övertygad om att han känner det för när vi hoppar räcker det med att vicka på fingert för att han ska känna bettet ;) med andra ord, dumma fasoner.
Och en het häst som är för het och stark för ett bett är bara ouppfostrad ;)

Hästar kan ju sticka för galopp på äng är kul? eller för att den vill hem och äta istället för att skritta som ryttren ber om? ingen smärta där inte, utan bara dumheter eller ouppfostrad.

Nej det är ju det jag försökte säga, att dem flesta som man betslar upp på är nog igentligen bara ouppfostrade eller dumheter.

Hur ser du denna smärta på hästen? ska jag lägga ut en bild på en häst så får du berätta var du ser smärtan hos den hästen?
En häst kan vara uttråkad eller ointresserad, det ser jag ofta, men sällan jag ser smärta pga bett om inte ryttaren hanterar bettet fel.

Zabbio
0

#18 Ofta används skarpa  bett så, men inte enbart.

Ett stångbett inverkar ju annorlunda än ett tränsbett. Visst, det är skarpare men det ger också en annan typ av signal.

Jag kan rida min häst med ''allt''; tränsbett, grimma har även ridit utan huvudlag. I grimma är han bra, stannar, svänger och böjer sig. Med tränsbett får jag lite till, det blir lättare för oss bägge att få honom att röra sig bättre, lättare att ställa, böja och komma åt bogarna osv.

Nu rider jag med stångbett, eftersom HAN är mer avspänd på det. Han fungerar fint på tränsbett, men med stång slappnar han av mer och söker sig mycket bättre framåt-neråt mot handen, istället för att krulla ihop sig som han annars har lätt för. Hade det inte varit för det så hade jag fortsatt med tränsbett. Eller bettlöst, som han är inriden på. Både hans tränsbett och stångbett är oledade, och han rids utan nosgrimma.

När jag hade lite problem med att stanna, då bytte jag inte till stångbett utan letade upp en teknik för att lära honom stanna utan tygelhjälp. Stångbettet kom långt senare.

Hissbett - som ex. pessoa - har jag inte hittat någon lämplig förklaring till varför de skulle vara tydligare för hästen, men stångbettet är både skarpare men även just tydligare och på ett sätt mjukare i det att hästen får en viss förvarning i nacke och kinnkedjegrop innan det blir något reellt tryck i munnen.

Jag håller helt med om att det är synd att många betslar upp för att det inte fungerar med ett mildare bett, och tyvärr är det alltför vanligt. Nu är inte jag någon expert, hade jag sett mig själv utifrån så hade jag inte rekommenderat stångbett. Men när hästen tydligt visar att han trivs bättre med det, vem är då jag att välja tränsbett?

Sen visst.. även jag tränar med negativ förstärkning. Jag ser inget direkt fel i det heller, det är tydligt och enkelt. Men man får inte glömma beröm och uppskattning när det blir rätt, eller ens börjar bli rätt. ''obehag'' är ju i princip alla signaler, en vanlig skänkel kan ju tolkas som obehag eller hot om våld. Däremot vill jag inte gå så långt att det faktiskt gör ont, skulle jag behöva det någon gång så sätter mina små grå igång att leta efter en annan lösning och analysera vad som egentligen hänt och varför, så att jag kan lösa grundproblemet. Tyvärr får jag erkänna att jag varit hårdhänt vid några tillfällen på hästar  som inte reagerat alls (just Crow reagerar alltid, även om han reagerar fel ibland så är det ju ett försök och då brukar jag kunna hålla mitt eget humör i schack. Men pappas häst kan ibland strunta helt i all slags hjälper, utan att han är rädd eller har någon uppenbar anledning.. och då vet jag inte hur jag ska lösa det. Gör ju redan ridningen så rolig jag kan och han tycker att det är kul och blir piggare när han väl kommit igång och blivit lite varm, då blirhan känslig. Men det är svårt att värma upp en häst som inte går fram alls.. nåväl. Det löser sig bara han får motion nu.. men tyvärr är det ett av de tillfällena jag inte lyckats lösa det helt utan våld)

…varför babblar ag om detta nu? jajja..

Zaphix
0

#21: Vad bra att din häst är bekväm med bett i munnen, men långt ifrån alla är det, även om ägaren tror det.

Jag skrev iofs att hästen kunde strunta i ryttarens signaler för att den inte ser npgon anledning till att lyssna. För hästen ger det alltså mer positivt att inte lyssna än att lyssna, och då måste man fundera över hur man ska få hästen att vilja lyssna. Det ska vara roligt att lyssna på ryttaren, och man får inte hästen attg tycka det är roligt genom att dra hårt i tyglarna och tänka att den dummar sig.

Och visst, hästar kan vara ouppfostrade, men det är ju ägarens fel. och tillåter man situationer uppstå där man inte har nån kontroll över hästen till den grad att man känner att man måste betsla upp, då harf man inga bra uppfostringsmetoder. Man begär för mycket av hästen, det lär sig inte hästen något på och blir heller inte mer uppfostrad. I alla fall inte uppfostrad på ett positivt sätt.

Jag ser ofta hästar som har ont, ser det nästan varje dag. Hela hästens utstrålning, att den ser missnöjd och inte glad ut. Det finns så många hästar som gapar för att komma undan bettet, om så än lite gapande, men det sker ändå pga. bettet gör ont. Hästar som går bakom lod för att ryttaren är för hård i handen och hästen inte vill ha huvudet länge fram, för dte gör ont. O.s.v.

Jag ser inte allt, det har jag inte påstått, men jag reagerar mer än dom flesta på saker. Jag ser det inte som normalt och okej.

#22: Fast det är inte så konstigt att han blir lugnare av stångbett, det tar på nacken och har han lärt sig ge efter för tryck i nacken så sänker han huvudet. Hästen med sänkt huvud blir lugnare, utsöndas nåt horom eller nåt sånt när de har huvudet lågt.

Du är väl ett undantag, men du måste väl ändå hålla med om att de flesta betsla upp för att få mer kontroll över hästen..

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

#23 Jovisst håller jag med om att man ofta ser folk som betslar upp ''för han är het i hoppning'' eller ''han sticker'' och det tycker jag är väldigt synd. Både för hästen naturligtvis, men även eftersom det visar hur stångbett används fel. Det är ju inte så de är tänkta att användas.. :3 Används de för sin inverkan och inte för sin styrka så har de ju en bra funktion.

Tja.. lugnare och lugnare.. han blir ju inte drogad precis, men han verkar helt enkelt trivas med det. Fipplar inte så mycket med munnen (gapar ju sällan men brukar ofta tugga och slicka på betten, gör även så med bettlöst. Tror det är någon slags  stresshantering  även omhan egentligen inte verkar stressad alls för det mesta.. han brukar göra det är han ''funderar'' typ..) Men an slappnar av och förstår vad jag vill bättre.. det är ju så bett ska användas, för att förtydliga, inte förstärka…

Det hade varit trevligt om fler använde betten som de är tänkta.. jag får då och då kommentarer som ''jaså, är han svår att stanna?'' eller ''samling sitter faktist inte i munnen!" för att jag har ett bett med skänklar.. och det är ju trist eftersom jag inte vill ha honom bakom lod öht utan använder bettet för att få fram nosen då han slappnar av bättre med det istället för att ibland spänna ihop sig.

Men tyvärr verkar det  vanligare med starkare bett för att få hästen att reagera.

Rafflan
0

#23 jo jag ser ofta folk på bilder som rider och hästen har öronen lite bakåt och dem säger "den är focuserad" men igentligen ser hästen missnöjd ut, dock svårt att avgöra på bild :/

Dock ser jag det sällan i vardan, min polle har oftast ögonen framåt och lyssnar då bättre på tygel och skänkel hjälper än på röst hjälper, ska jag ge röstkomandon måste jag ibland de det 2 gånger då han inte alltid uppfattar det första gången utan vinklar bakåt öronen och lyssnar på mig andra gången, men han lyssnar snabbt och direkt på skänkel och tygel :)

Min polles idee med att inte vilja lyssna på bettet är bara dumheter, och jag vet att även om jag skulle ta hårdare skulle han inte lyssna, just nu gäller det att förhindra att han bli "sån", och skulle han börja bli "sån" så lirkar jag lite svagt på ena tygeln så börjar han lyssna igen. Det är den metoden som funkar för oss :)

Jag tror inte du reagerar mer än någon annan som strävar emot ett mjukt och harmoinskt sätt att rida ;)

#24 jag tycker ofta hästen inte vågar "uttrycka" sig när man har väldigt starka bett, tex kan dem ju slå med huvudet, höja huvudet, och liknanade, men stångbettet blir så starkt, och även innan du känner kontackten känner hästen det. Därför dem ofta går så mjukt på starka bett, för det är mjukt för oss och starkt för dem.

Så har man normalt engelsk ridstil kontackt/halvkontackt på ett stångbett blir det ganska starkt för hästen ändå.
Känns det som enligt mig…

Zabbio
0

#25 Visst kan det vara så, men nu menar inte jag att han bara är mer still med huvudet, utan han rör sig mer avspänt genom hela kroppen :) Dessutom rids han som sagt utan nosgrimma, så om han tyckt att det var starkt skulle han med största sannolikhet ha gapat istället  för att slänga med huvudet.

När vi rider i flatwalk nickar han mycket med huvudet, det gör de naturligt i den gångarten vilket beror på att de trampar på med bakbenen och den rörelsen går igenom ryggraden till huvudet. Dvs de nickar med hela halsen. Hade han varit rädd för bettet så¨hade den rörelsen avstannat, alternativt hade han vägrat gå i FW och istället gått i saddlerack/kort tölt där han kan hålla huvudet stilla.

Plus att som jag sa söker han sig FRAMÅT-neråt bättre på stången och lägger självmant mer kontakt när han känner att han behöver det, istället för att krulla ihop sig eller korta halsen som han annars har lätt för (med alla bett och bettlösa).

Fast i och för sig rider jag mer utan kontakt än med kontakt, jag tar i tygeln när jag behöver men vill inte stta och hålla när han redan gör som jag ber, då ska han vara fri. Dessutom håller jag väldigt lätt i tygeln, så fort han snubblar eller skakar med huvudet åt flugorna tappar jag tygeln.. xD

Men visst har du rätt i att hästen kan bli mer stilla för att den inte känner att den  vågar säga ifrån och visa obehaget. Man får helt enkelt se till hela hästen.

Här sträcker han exempelvis glatt upp och fram nosen trots att tygeln inte är helt lös, eftersom han behöver det för att hålla tölten i det tempot utan att tappa takt. :)