Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 564 ggr
gejsa
0

Ett lodjur vandrade förbi!

Grannen ringde oss för några timmar sedan och berättade att ett lodjur var på väg mot oss. Vi hade nyss släppt in hästarna så dom var det ingen fara med iaf.  Men vi tittade på en älg med sin förra årets kalv som gick i energiskogen. Vi snabbt som attan ropade in våra katter. Undrar om den tar älgkalv från förra året? Den tar ju renar och rådjur iaf det vet jag. Förra året hade den slagit ett rådjur i skogen bredvid vår vinterhage. Sedan tror jag fåglar eller en räv hade tagit delar och spridit det i vår hage. Vi hittade en sten inne i skogen där den hade legat och ätit på rådjuret. Vi vet att vi har lo här i skogarna att dom blir mer och mer. Har ju t o m ett foto från ett från -99. När den försökte ta mitt föl på kvällen innan. Men det har jag ju redan berättat här en gång. *ler*

Jag tycker att det är både spännande och ruskigt. Vill att dom ska finnas men tycker ändå synd om dessa rådjur som får sätta livet till. Ett lo tar minst ett rådjur i veckan har jag läst.

Mymlan
0

Lo tar ej mer än den behöver.. De tar mer än de behöver då den ska lära sina ungar att jaga.. Den tar nog fjolårs kalv (älg).

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

bubbelbubbel
0

det kanske var mitt lo du såg gejsa ! han borde ha kommit en bit upp nu :P

Alex
0

Lodjur är fina. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MiaMaria
0

Håller med Alex, det är jätte fina djur!! Tur du fick in katterna Gejsa!

gejsa
0

#1# Oj, tror du att den tar en årsgammal kalv? Hoppas den inte såg min i går då. Förressten hjälper inte kon sin kalv då? Eller springer den bara därifrån tror ni?

Ja, lon är fina. Synd att jag inte kan scanna mitt stora foto på loet som låg helt öppet hela dagen på en sten alldeles vid vår tomt.

LinaN
0

Lodjuren är otroligt vackra.

Men gejsa, jag tycker nog att helrre ett rådjur i veckan än en skadad häst i månaden…. gör itne du?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Hästar går inte lo på. Då ska den vara jäkligt hungrig. Men det klarar inte hästen så lätt.

I dag såg jag hur älgkon smet från sin årskalv utanför vår hage. Den blev distraherad av Sorro så den stod och tittade hela tiden på honom medans kon passade på att sticka. Nu ska hon antagligen föda om någon månad igen och då vill hon ju inte ha sin kalv med sig.

Murre_Uddiz
0

Väldans vad mkt djur det kommer till folk nu då.. xS

gejsa
0

#8# vi har alltid mycket djur omkring oss. Vi bor ju i skogen. *ler*

Alex
0

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Martin
0

Jag tror att en fjolårskalv (älg) är för stor för ett normalt lodjur, men är inte helt säker. Rådjur och räv är nog vanligare byten, liksom hare.

Även hästar känns för stort för ett lodjur.

mvh Martin

gejsa
0

Nja, kan dom ta renar så kan dom nog ta fjolårskalv. Dom kan ju försöka riva vuxna hästar. Det har man ju läst om. Så visst kan dom ta föl då.