Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2482 ggr
Pelzi
0

vad ska jag ha för bett?

vad ska jag ha på min medryttar häst för bett för hon är ganska olydig jag har testat rakr och ett westernbett (vet inte vad det heter) för hon är spänd när jag rider henne med 2 delat bett men vilket bett är bäst att använda?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[mammamian]
0

Jag rådfrågade tandläkaren när han var här. Han tyckte att ett rakt med eggringar var bäst, men att man pga risk för skav skulle ha ett till bett att byta med. Till oss rekommenderade han ett tredelat. Till lilla ponnyn, som inte är bettvan ännu, tyckte han att ett mjukt novabett kunde passa eller ett likadant rakt som stora hästen har.
Han påpekade att olydighet inte sitter i bettet så om hästen inte stannar när man ber den är ett skarpt bett inte lösningen.

Min häst var väldigt spänd och orolig i munnen när jag köpte honom. Det gick över när jag plockade bort nosgrimman! Samma bett, men en helt ny häst!

brandie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle ha provat ett tredelat eller hackamore om du är mjuk i handen men håller helt med det som står i #1.

#1. Intressant att de blev så stor skillnad när du plockade bort nosgrimman. Grattis till en "ny" häst;)

[mammamian]
0

Visst är det! Förut så tuggade han frenetiskt hela tiden och drägglade massor. Tidigare ägare hade provat många olika bett + hackamore utan att tuggandet upphörde eller minskade så hon antog att han bara var sån.
Jag har inte hjärta att spänna nosgrimman så jag hade den lös, mest som dekoration och på en gång minskade tuggandet och fipplandet med bettet dramatiskt. Nu har jag plockat av nosgrimman helt och hållet och munnen är tyst och stängd och inget drägglande. Känns mycket, mycket mindre spänd och i takt med att tuggandet minskat har han också lugnat ner sig. blir inte så taggad om något händer och slappnar av betydligt fortare efter t.ex. en fartfull galopp.
Jag är jätteglad och det är nog hästen med!

LillyB
0

Prova hackamore, och kolla munnen och tänderna på henne :)
Hackamore gjorde min medryttarhäst till en ängel från att ha varit ett monster som folk var rädd för.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Linnea
0

Om hästen är svår att stanna så kan det beror på att den går emot bettet. Om du ska ha ett skarpt eller milt bett låter jag vara osagt, hur skarpt det är beror på hur hästen ser ut i munnen och på handen som håller i tygeln. Hacket är ju faktiskt skarpt också fast inte i munnen. jag rider min på hack ha har blivit mycket bättre sen dess. jag rekommenderar alla att prova rida sina hästar utan nosgrimma för då kan man se saker man inte annars hade sett, te x att hästen gapar eller tuggar mycket. Det är inget som man ska dölja genom att snöra ihop munnen på dom utan det är problem som ska lösas.

Men som föregående har sagt, det är bra att kolla munnen, det finns ju te x bettlösa träns också om du vill ha utan bett fast inte hävstång.

Skynda långsamt så går det fortare.

WornOut
0

Det finns ingen som kan tala om för dig vad du ska ha för bett till hästen utan att ha kollat i munnen/ridit på den.

Pelzi
0

Jag  har inte nos grimma på tränset  men jag ska testa hackamore på henne :)

Tregly
0

Bara en fundering.. Om hästen inte gillade nosgrimma, kan det inte vara lite svårt att få den att gilla hackamore eftersom det sitter ju på ungefär samma ställe som nosgrimman. Eller är jag helt ute och cyklar? :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

LillyB
0

#8: Vart står det att hästen inte gillar nosgrimma? :P

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Pelzi
0

jag har inte nosgrimma på henne för den har gått sönder och inte idas köpa en ny :)

Tregly
0

#9 Det står i inlägg 1 och 3  ;)

#10 OKej. Då missuppfattade jag det… Men du sa att hon trivdes bättre utan? :P

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Pelzi
0

11# nej det har jag inte sagt nåt om det går bra utan och med nosgrimma

LillyB
0

#11: Trodde du pratade om trådskaparens häst eftersom du inte angav något citatnummer. Och som sagt, det står ingenstans ;)

TS: Testa hackamore och berätta hur det gick! :) Jag tror mycket på hack men det beror ju mycket på hästen och ryttaren.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Indylover
0

Svårt att avgöra eftersom vi inte vet vad du menar med "olydig". Är den seg/het? Stegrar/bockar den?

Att byta till ett skarpare bett är det största misstaget man kan göra. Hästen kanske inte ens trivs i det bettet det har nu och kanske behöver ett mildare.

Min häst var helt omöjlig när jag fick henne och jag stoppade ett pelhambett i hennes mun. Insåg att skarpa bett bara skapar problem (okänslig mun, svårare att betsla ner igen osv.) så jag började rida med mitt tredelade igen, jag lärde mig kontrollera min häst, det tog några månader men jag fick helt enkelt lära mig! :)

/A

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

kaka1234567
0

Har du provat 3 delat ? är hon lite stark ockå eller bara sträsad ?

Hur är hon i munnen känslig eller stum?

Prova hack vissa häster gillar inte att man tar i munnen och därför springer enu mer

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Pelzi
0

jag har inte provat 3 delat men  hon hon är typ normal i munnen men blir stressad lätt eftersom vi bytt stall nyligen.

kaka1234567
0

Jasså ja men då förstår man hon kommer nog bli bättre vissa hästar är jätte känsliga för miljöbyten.

Prova tredelat eller hack

_Mvh kaka
_

Pelzi
0

jo jag ska testa när det blir bättre väder ute så jag kan rida för just nu dom senaste dagarna har det stormat och regnat ute.

kaka1234567
0

Ja värkligen oväder kan man säga

_Mvh kaka
_

Linnea
0

#14 Om ett bett är skarpt eller inte beror mycket på hur hästen ser ut i munnen, vissa gillar inte tredelade tex utan vill ha raka bett och om man är duktig och vill kunna rida mer känsligt så varför inte ha ett stångbett då? Att byta bett för att man inte klarar av hästen är inte ok men det kan också vara så att hästen inte trivs med bettet och därför går emot bettet när man tar i det. Då hjälper det inte att bettet är "milt", för hästen är det inte milt utan skarpt.

Skynda långsamt så går det fortare.