Ardenner som första häst!
Hallå hallå!
Jag är lite nyfiken, min sambo har varit välldigt mycket för Ardenner, sen vi träffades för snart 4 år sedan har han alltid velat äga en Ardenner en vacker dag. Snart är tiden kommen, möjligen nästa sommar funderar han på att börja kolla efter den "Perfekta" hästen.
Han vill kunna köra, arbeta i skogen och rida lite. Han är mest för körningen. Men nu till snarare mina frågor, kostar inte en Ardenner en hel del att utfodra, hur är det med stall och hovslagare, tar dom emot Ardennrar p.g.a deras tyngd och storlek?
Hoppas någon här kan svarar på mina frågor!
Och sist, är det en bra första häst?
// Cilla
Det låter som att en Ardenner passar din sambo väldigt bra! :) Ingen ras är bättre än den andra som första häst, det är individen man ska leta efter. Är man intresserad av körning och vill ha en ardenner, ja då vore det ju dumt att köpa ett litet halvblod om de sågs som bättre första hästar. Man ska satsa på den ras man VILL ha, så man är riktigt engagerad. För raserna emellan så är det ingen som är bättre än den andra, de är hästar allihop. Det är väll hingstar och problemhästar man ska passa sig för som första häst, om det inte är så att man hållit på med hästar i hela sitt liv och kan väldigt mycket, men ska köpa sig första egna häst. Skulle jag som är intresserad av halvblod köpa en islandshäst så skulle jag ju tycka att det blev tråkigt tillslut och så skulle hästskötseln bara bli en tyngd på axlarna.
Och självklart finns det hovslagare som ställer upp! Ponnysar kan anses som värre än ardennrar ibland pga att hovslagaren måste böja sig ner så mycket. Om ardennern inte står och lägger all tyngd på benet som ska skos så blir det inte speciellt tungt.
Och kostnaden för utfodringen är inte så mycket större än för andra stora hästar som nordsvenskar, stora halvblod, osv. Det är värre med shire hehe :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Enligt fodret beror ju en hel del på om hästen är lätt eller svårfödd eller mittimellan? Vad jag vet är det nästan så att grova hästar är ganska lättfödda så man bahöver inte vräka på massor av mat. Sen är det ju klart att större hästar behöver mer mat än shettisar, men så farligt är det inte. Sen beror det ju på hur mycket hästen motioneras osv.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
tycker adenner är jättebra första val om man hittar en som är rätt uppfostrad då det är en tung som som ofta vet att den är stark. dom flesta hovslagare brukar nuförtiden allt mer och mer lägga på för tung häst kanske 300 kr eller något.
och ja dom äter relativt mkt men inte mer än ett stort halvblod, tyvärr är det mer vanligt med övergödda kallblod som inte är bra för dom heller. tycker verkligen om adenner och det var min första körhäst och jag var nybörjare då :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Titta främst på personligheten hos hästen, en lugn och klok häst vore suveränt som första häst (oavsett ras).
Sen vet jag att en del hovslagare har en pall med sig till tyngre hästar. Vet man att hästen är lugn och stilla vid verkning och skoning så kan dom stå med benets tyngd vilande på pallen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Vår nordsvensk klarar sig på hälften så mycket mat som mitt smäckra varmblod ;) Så maten är nog lika.
Däremot kan utrustningen bli dyr, att hitta en tillräckligt bred sadel, extra lång sadelgjord, xx full i träns osv. För att inte nämna svår att hitta. Men det är ju mer eller mindre en engångskostnad :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.