Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 865 ggr
Valkyrie
0

svullet ben

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

I fredag och lördags kändes inte min ponny 20 år riktigt bra i h.fram. Red vidare för jag trodde det var trötthet och red lathet att hon inte riktigt var lika pigg som vanligt men jag kände verkligen att något var fel ändå så jag red bara i 20 min på volten i fredags. På lördagen kändes det konstigt på volten men en i stallet fick hoppa upp och rida och inget kändes fel så jag red ut en lite längre stund i stället med mycket skritt och lite galopp och inget kändes fel så jag antog att det inte var något.

Sedan lördag kväll var hon svullen och reagerade på en punkt när jag tryckte och klämde. Hon fick sova med tjocka nattpaddar + fleecelindor nu nästan varje dag med något uppehåll.

Igår var hon tröttare än vanligt och var nästan lite hängig av sig, inte samma pigga häst som hon brukar vara.  Men inatt fick hon en bot padd under nattlindorna på benet som var konstigt.

Ska ta feber på henne nu idag också. vet tyvärr inte hennes normaltemp.

Hon sover inne på nätterna och ute på sommarbete under dagen, måste ha hänt något i hagen eftersom det kom så plötsligt.

På senaste tiden inom 2 månader har hon blivit mer snubblig av sig, likaså var hon i fredags men även på plant underlag och snubblade till bara 2-3 gånger lite lätt men ramlade inte.

Tar självklart ut veterinär om det blir värre eller konstigare. Just har hon vilat sedan lördag.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

WornOut
0

Att hon var hängig häromdagen behöver inte vara tecken på att hon var/är sjuk, utan kanske bara att det var varmt den dagen?
Tänk på att om du börjar lägga stallbandage kommer du få fortsätta med det.. Benen "vänjer" sig vid värmen och stödet och kommer förmodligen bli dåliga om du slutar med detta sen..
Svullnaden (hältan?) är jättesvårt att säga något om när jag själv inte sett hur hästen rör sig, hur benet känns osv. Kan du beskriva lite mer ingåeende vart svullnaden sitter och hur det känns? Värme? Puls? Hälta?

Valkyrie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Självklart vet jag det! Men det känns som att hon varit lite hängigare på senaste.

Jo jag vet det, men jag har bara tänkt ha det som sista natt nu, men det har blivit bättre pga det :)

Svårt att beskriva vart hon varit tjock och något varmare, men det jag mest märker just nu är att man märker att hon inte vill trava och lägger öronen bak. I vintras gjorde hon samma sak, då hon hade mugg och ont pga det.

Nu var svullnaden borta igår men det är det att jag märker på henen att hon inte mår bra, och fortfarande regarar på benet. Ej halt men jag känner i ridningen att hon gärna dras innåt och att det helt enkelt inte känns bra.

Kollar upp det nu idag så återkommer jag.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!