Rygg som ömmar, hjälp
Hej, jag har upptäckt att min foderhäst som jag nu haft 1 år ömmar i ryggen. Hennes sadel ligger väldigt dåligt därför har jag knappt ridit med den på senaste tiden, men igår red jag med den och idag ömmar hon ganska mycket i ryggen.
Hur mycket kostar det att ta ut en veterinär? Ska ägaren eller fodervärden (jag) stå för kostnaderna? Vad är kostnader för ev. behandlingar?
Hon har pass och stam. Behöver hjälp!
(Väljer att vara anonym då jag känner att jag inte vill ha någon på mig så inga kommentarer ang. detta tack.)
Vem som står för vad borde ståi foderavtalet. Annars är det rimligt att du betalar självriskrn (hästen försäkrad?) eftersm du har ansvaret för hästen.
Rid inte med sadeln alls.
Ring veterinären och fråga vad ett besök kostar och vad som ev. kan göras osv. Det är gratis att fråga.
Om hon inte haft ont i ryggen tidigare och ömmar efter sadeln, och du vet att det är sadeln, så kan det vara en ide att bara låta henne vila (hage, ev. tömkörning osv, ej ridning bara) några dagar. Går det över så är det ju bra. Om sadeln ligger fel och hon inte haft ont tidigare är det troligtvis ''bara'' att musklerna blivit ömma och fått tryck, det läker av sig självt på några dagar. Men har hon ridits mer, blivit öm av ridningen (dålig form som slitit under längre tid osv) och/eller haft feltryck en längre tid så är skadan mycket mer kronisk och lär behöva mer hjälp för att bli bra. Då kan muskler, ligament osv ha blivit alvarligt skadade och inte bara lite mörbultade. Jämför ett blåmärke (dålig sadel en ridtur) med en förslitningsskada (dålig sadel/form under en längre tid) så ser du ng hur jag menar.
Är det en förslitningsskada kan den bli lite bättre med vila, men då får hon ont igen ganska snabbt även om du skulle ha passande sadel eller rida barbacka, hon skulle vara stel, kanske lite ovillig eller ha svårt att mjukas upp och gå normalt. Passar den beskrivningen in på hur hon är normalt så har hon nog varit mer eller mindre öm länge och behöver vård. Men är hon mjuk, följsam glad och oöm efter ett par dagar så är det ingen större fara.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Oavsett vilket så ska du naturligtvis kontakta ägaren, speciellt ifall det inte gått över inom 1-2 dagar.
#2 Hon stegrar och sparkar och sticker och gör mycket för att få av ryttaren, har gjort det väldigt länge. Så jag har ridit vääldigt sparsamt och jobbar mest från marken. Självklart ska vi ringa en veterinär men då vi har väldigt dålig ekonomi ska vi kolla upp kostnader osv först.
Då har hon troligtvis också haft ganska ont väldigt länge och borde inte ridas alls innan veterinär kollat igenom grundligt.
Priser får du fram bäst genom att kolla med veteribnärerna runbt omkring. Det skiljer väldigt mycket beroende på var man bor.
Kanske hästen borde åka tillbaka till sin ägare.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ring veterinär och ev kiropraktor som kan kolla igenom. Låter inte alls bra, hur är hästen utan sadel?
Vad säger ägaren?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Du måste prata med ägaren. Är man fodervärd och inte har råd med ett veterinärbesök måste man kontakta ägaren. Det vore mycket orätt annars. Dels vill säkert ägaren veta hur det står till med hästen, dels kanske ägaren kan hjälpa till ekomnomiskt om ni har ont om pengar. Annars finns bara ett alternativ kvar och det är att du låter bli att rida hästen och lämnar tillbaka den till ägaren fortare än kvickt. Ingen häst ska behöva lida på grund av dålig ekonomi. Tänk på hästen i första hand.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hur gick det?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!