Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2576 ggr
LinneaG
0

Svamp?

Var i onsdags och hälsa på stot som ja förhoppningsvis ska köpa.
Stod och borsta o pyssla med henne. Skulle klippa och fixa manen, öronen osv. Men då i ena örat hade hon som små gröna? vårtor eller blåsor? När ja höll på med örat verkade det klia väldigt mycket.

Ägaren sa att det bara va svamp, att många hästar fick det.

Någon som vet vad det är eller har samma problem?

/ Linnea

gejsa
0

Svamp bruka väl smitta?

LinneaG
0

Vet inte riktigt..

Borde ja ringa en veterinär och fråga?

Rita-S
0

Skulle jag gjort iaf

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sungria
0

Det låter som en bra idé att ringa o prata med en veterinär :)

LinneaG
0

Då ska ja göra det på måndag!

Någon som varit med om något liknande?

Sungria
0

Heeman har som svart "skorv" inuti öronen, känns lite och ser ut som torkad lera. Vi har tagit ut veterinär som har tittat, o pratat med gamla ägaren som säger samma sak som veterinär (gamla ägaren har oxå haft veterinär som tittat på det) - att det är bäst att låta det vara. Han är lite rädd om sina öron (gamla ägaren har sagt att det är pga en svampinfektion han haft tidigare) men annars verkar han märka av det överhuvudtaget.

Kanske inte riktigt samma sak, men ändå :)

LinneaG
0

Det här ser ut som vatten blåsor, väldigt små…eller vårtor kanske. Hon hade kanske fem st i olika stl i ena örat, blev irriterad när man höll på med örat.

Sungria
0

Det låter skumt.. Sökte på agria.se (i "fråga veterinär") o hittade nått om nått som hette "aurala plaque":

"Det yttrar sig som ett antal vita upphöjda utslag i öronen."

Passar det in på den beskrivningen? :P

LinneaG
0

Ja det låter lite som det, kollade inte så noga, men var ju som små upphöjningar i örat!

Stod de nåt om det`?

Sungria
0

"Det orsakar inga som helst besvär för den drabbade hästen, men det kan se lite underligt ut. Det finns ingen behandling."

Det var allt som stod om det, förutom beskrivningen om hur det såg ut..

MiaMaria
0

Musse hade en liten plutt i ena örat av det som Sungria skriver om.

Sungria
0

Sökte lite på google men hittade inga svenska svar, men fick några svar på engelska o det var några som beskrev symptomen som vårtliknande o att deras hästar blev lite irriterade när man hanterade öronen, så det verkar ju som om det skulle kunna vara nått sånt - men det kanske är bäst att prata med veterinär iaf :)

Sungria
0

#11 Aha, hade han "skorv" (som min häst) eller det här aurala plaque?

shirley
0

max har vitt "skorv" i sina öron, haft ute veterinär. inte svamp. troligen små inkar…. kan det va något sånt?

LinneaG
0

Det här ser med ut som blåsor, sticker ut en bit från skinnet.

gejsa
0

Nu har jag läst i min bok från Apoteket. Jag kan bara finna tex nässelfeber. En allergisk reaktion av tex foder, insektsbett vissa växter eller penicillin. Dom kan uppträda var som helst på kroppen men vanligast är först på huvudet och halsen.

Det är platta, kliande svullnader av olika storlek som upppstår plötsligt och flyter samman till större områden.

Eller:

Äkta skabb. Mkt svår klåda, Håravfall, rodnad hud, små knottror, blåsor i huden. Angreppen börjar oftast på halsen och kring huvudet och sprider sig sedan till hela kroppen.

Skulle det vara äkta skabb så måste man rapportera till Jordbruksverket.

Det var det enda jag kunde se som fanns så som du berättar.

MiaMaria
0

#12 han hade lite skorv, kanske 5x5 mm. Han älskade när man höll på med öronen ;-)

Sungria
0

#17 Ok, gjorde du nånting åt det eller lät du det bara vara? Heeman är ju som sagt lite rädd om sina öron men när man väl börjat klia lite o hålla på lite med dom så blir det såååå skönt ;)